Współczesne konflikty społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-BW-WKSpol |
Kod Erasmus / ISCED: |
15.9
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne konflikty społeczne |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Konwersatorium, którego zasadniczym celem jest zdobywanie wiedzy i umiejętności dotyczących analizy rodzenia się konfliktu, jego przebiegu i zarządzania konfliktami społecznymi. |
Pełny opis: |
Zasadniczym celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności przydatnych studentom bezpieczeństwa, na temat istoty, przyczyn, przebiegu i zarządzania współczesnymi konfliktami społecznymi. Trwające 30 godzin zajęcia podzielone są na dwie części. Część pierwsza trwa ok. 14 godzin ma charakter konwersatoryjny i poświęcona jest nabywaniu podstawowej wiedzy na temat konfliktów społecznych. W jej trakcie studenci czytają oraz omawiają na zajęciach teksty na temat definicji konfliktu społecznego, źródeł i przyczyn jego powstawania, przykładów konfliktów społecznych we współczesnym społeczeństwie oraz sposobów zarządzania konfliktami. Oddzielne zajęcia poświęcone są kwestii negocjacji. Część druga zajęć, ok. 16 godzin ma charakter warsztatowy. W jej trakcie studenci podzieleni wcześniej na 5-6 osobowe grupy prezentują analizy wybranych ( z listy zaproponowanej przez prowadzącego) konfliktów społecznych w Polsce po roku 2000. W swej analizie studenci - bok genezy i przedmiotu konfliktów - prezentują także ich przebieg, dynamikę, oraz możliwe a także zastosowane sposoby zarządzania konfliktami. |
Literatura: |
- R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, [w:] W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa: PWN, Warszawa 2006 - Lewis A. Coser, Społeczne funkcje konfliktu, [w:] W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa: PWN, Warszawa 2006 -E. W. Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005 -A. Słaboń, Konflikt społeczny i negocjacje, Kraków 1995 -Dahrendorf R., Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993 - W. Ury, Odchodząc do Nie, Warszawa 2000 - N. Ferguson, Cywilizacja, Warszawa 2008 - M. Szułdrzyński, Zapomniana walka klas, Plus-Minus Rzeczpospolita, 30.09/1.10 2017, s. 4-6 - Rozgniewani, rozgoryczeni, i przerażeni, Rozmowa z prof. Andrzejem Koźmińskim, [w:] „Plus-Minus Rzeczpospolita”, 30.09/1.10 2017, s. 6-7; - Byliśmy głupi, Rozmowa z prof. Marcinem Królem, [w] „Gazeta Wyborcza” 4. 02 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi - umiejętność stosowania wybranych teorii w odniesieniu do wybranych przypadków konfliktów społecznych - umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ad. znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie podstawowym - ocena dostateczna. Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie dobrym - ocena dobra Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie bardzo dobrym - ocena bardzo dobra 2. Ad. umiejętność stosowania wybranych teorii w odniesieniu do wybranych przypadków konfliktów społecznych. student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie zadowalającym. - ocena dostateczna. student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie dobrym. - ocena dobra student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie dobrym. - ocena bardzo dobra 3. Ad. Umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań. Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie - ocena dostateczna Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie i interesująco pod względem technicznym - ocena dobra Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie, interesująco pod względem technicznym, z dobrą koordynacją poszczególnych zadań - ocena bardzo dobra. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.