Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne konflikty społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-PO-BW-WKSpol
Kod Erasmus / ISCED: 15.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne konflikty społeczne
Jednostka: Instytut Politologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

wpisz symbol/symbole efektów kształcenia

Skrócony opis:

Konwersatorium, którego zasadniczym celem jest zdobywanie wiedzy i umiejętności dotyczących analizy rodzenia się konfliktu, jego przebiegu i zarządzania konfliktami społecznymi.

Pełny opis:

Zasadniczym celem zajęć jest nabycie wiedzy i umiejętności przydatnych studentom bezpieczeństwa, na temat istoty, przyczyn, przebiegu i zarządzania współczesnymi konfliktami społecznymi.

Trwające 30 godzin zajęcia podzielone są na dwie części.

Część pierwsza trwa ok. 14 godzin ma charakter konwersatoryjny i poświęcona jest nabywaniu podstawowej wiedzy na temat konfliktów społecznych. W jej trakcie studenci czytają oraz omawiają na zajęciach teksty na temat definicji konfliktu społecznego, źródeł i przyczyn jego powstawania, przykładów konfliktów społecznych we współczesnym społeczeństwie oraz sposobów zarządzania konfliktami. Oddzielne zajęcia poświęcone są kwestii negocjacji.

Część druga zajęć, ok. 16 godzin ma charakter warsztatowy. W jej trakcie studenci podzieleni wcześniej na 5-6 osobowe grupy prezentują analizy wybranych ( z listy zaproponowanej przez prowadzącego) konfliktów społecznych w Polsce po roku 2000. W swej analizie studenci - bok genezy i przedmiotu konfliktów - prezentują także ich przebieg, dynamikę, oraz możliwe a także zastosowane sposoby zarządzania konfliktami.

Literatura:

- R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, [w:] W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa: PWN, Warszawa 2006

- Lewis A. Coser, Społeczne funkcje konfliktu, [w:] W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa: PWN, Warszawa 2006

-E. W. Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005

-A. Słaboń, Konflikt społeczny i negocjacje, Kraków 1995

-Dahrendorf R., Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993

- W. Ury, Odchodząc do Nie, Warszawa 2000

- N. Ferguson, Cywilizacja, Warszawa 2008

- M. Szułdrzyński, Zapomniana walka klas, Plus-Minus Rzeczpospolita, 30.09/1.10 2017, s. 4-6

- Rozgniewani, rozgoryczeni, i przerażeni, Rozmowa z prof. Andrzejem Koźmińskim, [w:] „Plus-Minus Rzeczpospolita”, 30.09/1.10 2017, s. 6-7;

- Byliśmy głupi, Rozmowa z prof. Marcinem Królem, [w] „Gazeta Wyborcza” 4. 02 2014.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

- znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi

- umiejętność stosowania wybranych teorii w odniesieniu do wybranych przypadków konfliktów społecznych

- umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań

Metody i kryteria oceniania:

1. Ad. znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi

Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie podstawowym - ocena dostateczna.

Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie dobrym - ocena dobra

Student poznał wiadomości na temat powstawania konfliktów, ich rozwiązywania oraz negocjacji na poziomie bardzo dobrym - ocena bardzo dobra

2. Ad. umiejętność stosowania wybranych teorii w odniesieniu do wybranych przypadków konfliktów społecznych.

student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie zadowalającym. - ocena dostateczna.

student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie dobrym. - ocena dobra

student przygotowuje prezentację analizy wybranego przez grupę konfliktu społecznego na poziomie dobrym. - ocena bardzo dobra

3. Ad. Umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań.

Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie - ocena dostateczna

Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie i interesująco pod względem technicznym - ocena dobra

Grupa w której występuje student prezentuje wybrany konflikt poprawie merytorycznie, interesująco pod względem technicznym, z dobrą koordynacją poszczególnych zadań - ocena bardzo dobra.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)