Public debate
General data
Course ID: | WS-PO-DPII |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Public debate |
Name in Polish: | Debata publiczna |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest: 1. nabycie przez studentów umiejętności posługiwania się metodą analizy dyskursu w badaniu tekstów politycznych (politics, policy); 2. zaznajomienie studentów z najważniejszymi obecnie tematami debaty publicznej, wskazanie głównych stanowisk i sposobów argumentacji obecnych w tych debatach. 3. nauczenie studentów umiejętności posługiwania się argumentacją popierającą określone stanowisko i formułowania kontrargumentów. |
Full description: |
(in Polish) Tematy: I. Analiza dyskursu: 1. Założenia teoretyczno-metodologiczne analizy dyskursu 2. Narzędzia analizy dyskursu (metoda narracyjna, ramowa, krytyczna) II. Debata publiczna: 1. Dobre rządzenie i debata publiczna 2. Debata publiczna w świetle analizy dyskursu 3. Telewizyjny "spektakl" czy racjonalna debata? 4. Polski model kapitalizmu 5. Zakaz handlu w niedzielę 6. Polityka historyczna 7. Reforma edukacji 8. Model patriotyzmu 9. Miejsce i rola kobiety w społeczeństwie 10. Spór o zakaz/dopuszczalność aborcji 11. Polityka migracyjna 12. Polska w Unii Europejskiej 13. Relacje państwo - kościół |
Bibliography: |
(in Polish) Analiza dyskursu: M. Brzezińska, P. Burgoński, M. Gierycz, Analiza dyskursu politycznego. Teoria, zastosowanie, granice naukowości, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa 2018, ss. 198. A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Universitas, Kraków 2008 A. Horolets (red.), Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008 B. Jabłońska, O polskim dyskursie politycznym na tematy europejskie. Debata nicejsko-konstytucyjna w prasie codziennej, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2009 E. Laskowska, Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2004 M. Lisowska-Magdziarz, Analiza testu w dyskursie medialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2006 A. Małyska, Strategie komunikacyjne we współczesnym dyskursie politycznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2012 R. Wodak, M. Krzyżanowski, Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011 Debata publiczna: A. Kampka, Debata publiczna, Warszawa 2014 M. Kochan, Pojedynek na słowa. Techniki erystyczne w publicznych sporach, Kraków 2012 M. Kochan (red.), Sztuka debaty, Gdańsk 2014 A. Budzyńska-Daca, Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995-2010, Warszawa 2015 M. Poprawa, Telewizyjne debaty polityków jako przykład dyskursu publicznego, Kraków 2009 P. Legutko, Sztuka debaty czyli jak się nie dać, Kraków 2009 J. Supińska, Debaty o polityce społecznej, Warszawa 2013 M. Andrzejewski (red.), Związki partnerskie. Debata na temat projektowanych zmian prawnych, Toruń 2013 "Debata Edukacyjna" nr 2/2009 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Student ma uporządkowaną i poszerzoną wiedzę na temat komunikowania politycznego, języka polityki, argumentacji używanej w debacie publicznej. Umiejętności: Student potrafi klarownie, spójnie i elokwentnie wypowiadać się ustnie i pisemnie na temat zjawisk i procesów zachodzących w życiu publicznym. Kompetencje społeczne: Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym oraz inspirowania i kierowania społeczną aktywnością innych osób. Opis ECTS: uczestnictwo w zajęciach 30 h czytanie lektur 30 h przygotowanie referatu 30 h wyszukiwanie informacji 15 h przygotowanie do testu 15 h 120 h = 4 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniane będą następujące aktywności studentów: - obecność na zajęciach - przygotowanie i wygłoszenie referatu - przeczytanie zadanych lektur - udział w dyskusji podczas zajęć - wykonywanie zadań podczas zajęć - test końcowy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.