Social demography
General data
Course ID: | WS-PO-DemSpoł |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social demography |
Name in Polish: | Demografia społeczna |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
Course homepage: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=2700 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Podstawowy Cele przedmiotu: Pogłębienie rozumienia zachodzących w Polsce i Europie procesów demograficznych – ich uwarunkowania i społeczno-ekonomiczne skutki. Wymagania wstępne: Uczestnictwo w ćwiczeniach jest obowiązkowe, stanowi uzupełnienie wykładu z Demografii społecznej. Formą wspierającą zajęcia jest e-learning, dlatego konieczne jest zapisanie się na kurs Demografia społeczna - ćwiczenia (zalogowanie na stronie https://e.uksw.edu.pl/login/index.php). |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Struktury demograficzne: struktura według płci, wieku, stanu cywilnego; podstawowe piramidy wieku; przemiany struktury demograficznej ludności; struktura społeczno-zawodowa ludności i jej przemiany w okresie transformacji. 2. Przemiany płodności i rodziny w Polsce i Europie: mierniki płodności, zmiana liczby urodzeń, zmiany w procesach formowania się i rozpadu rodziny. 3. Zachorowalność i umieralność: mierniki, czynniki wpływające na poziom umieralności, analiza umieralności, przeciętne dalsze trwanie życia. 4. Starzenie się społeczeństwa: zmiana struktury wieku ludności, wskaźnik obciążenia osobami starszymi, wskaźnik obciążenia demograficznego, prognozy demograficzne, konsekwencje społeczno-ekonomiczne procesu starzenia się i jego zróżnicowanie regionalne. 5. Współczesne migracje Polaków: typy migracji, źródła danych o migracjach zagranicznych, kierunki migracji, cechy migrantów, sieci migracyjne, czynniki wypychające i czynniki przyciągające, wpływ migracji na rynek pracy i gospodarkę. 6. Sytuacja demograficzna w Europie: bilans ludności wybranej populacji, populacja UE-27 prognozy. Metody nauczania: Praca w ramach ćwiczeń ma charakter zarówno indywidualny (quizy i zadania w e-learningu, analiza danych statystycznych, posługiwanie się miernikami demograficznymi), jak i grupowy (dyskusja, warsztaty). Metody oceny:Warunkiem zaliczenia, oprócz udziału w zajęciach, jest zapoznanie się z podaną literaturą, przygotowanie wyznaczonych prac cząstkowych, jak również zadań i quizów w e- learningu. Podczas trwania kursu studenci w zespołach przygotowują pracę nt. Analiza sytuacji demograficznej wybranej populacji (np. kraj, region). Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności usprawiedliwiania, a każda następna nieobecność wymaga indywidualnego zaliczenia wyznaczonego materiału. |
Bibliography: |
(in Polish) OBOWIĄZKOWA: 1. GUS, Podstawowe informacje o rozwoju demograficznym Polski w latach 2000-2010 dostępne: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_L_podst_inf_o_rozwoju_dem_pl.pdf . 2. Okólski M., Płodność i rodzina w okresie transformacji w: J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006, s. 103-141. 3. Rządowa Rada Ludnościowa, Sytuacja demograficzna Polski, Raport 2009-2010, Warszawa 2010, dostępne: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/bip/BIP_raport_2009-2010.pdf . 4. Wybrane procesy ludnościowe – Polska w: J. Balicki, E. Frątczak, Ch. B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty – interpretacje - opinie, Warszawa 2007, s. 217-308. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Eurostat, Key figures on Europe 2011 dostępne: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-EI-11-001/EN/KS-EI-11-001-EN.PDF . 2. Eurostat, Population in Europe 2007 dostępne: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-08-081/EN/KS-SF-08-081-EN.PDF . 3. Eurostat, Ageing characterises the demographic perspectives of the European societies - Issue number 72/2008 dostępne: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-08-072/EN/KS-SF-08-072-EN.PDF . 4. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Raport Polska 2030. Wyzwania rozwojowe dostępne: http://www.premier.gov.pl/files/file/Dokumenty/PL_2030_wyzwania_rozwojowe.pdf . 5. Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK - 1 Student ma wiedzę na temat zachodzących w Polsce i Europie procesów demograficznych oraz dostrzega ich uwarunkowania i społeczno-ekonomiczne skutki. EK - 2 Student ma podstawową wiedzę o strukturach demograficzno-społecznych. Umiejętności EK - 3 Student potrafi zastosować posiadaną wiedzę do elementarnej analizy konkretnych problemów takich jak przemiany płodności i rodziny, starzenie się społeczeństw. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w ćwiczeniach: 15 godz. przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godz. suma godzin: 50 [50/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.