Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social demography

General data

Course ID: WS-PO-DemSpoł
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social demography
Name in Polish: Demografia społeczna
Organizational unit: Institute of Political Science
Course groups:
Course homepage: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=2700
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu: Podstawowy

Cele przedmiotu: Pogłębienie rozumienia zachodzących w Polsce i Europie procesów demograficznych – ich uwarunkowania i społeczno-ekonomiczne skutki.

Wymagania wstępne: Uczestnictwo w ćwiczeniach jest obowiązkowe, stanowi uzupełnienie wykładu z Demografii społecznej. Formą wspierającą zajęcia jest e-learning, dlatego konieczne jest zapisanie się na kurs Demografia społeczna - ćwiczenia (zalogowanie na stronie https://e.uksw.edu.pl/login/index.php).

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Struktury demograficzne: struktura według płci, wieku, stanu cywilnego; podstawowe piramidy wieku; przemiany struktury demograficznej ludności; struktura społeczno-zawodowa ludności i jej przemiany w okresie transformacji.

2. Przemiany płodności i rodziny w Polsce i Europie: mierniki płodności, zmiana liczby urodzeń, zmiany w procesach formowania się i rozpadu rodziny.

3. Zachorowalność i umieralność: mierniki, czynniki wpływające na poziom umieralności, analiza umieralności, przeciętne dalsze trwanie życia.

4. Starzenie się społeczeństwa: zmiana struktury wieku ludności, wskaźnik obciążenia osobami starszymi, wskaźnik obciążenia demograficznego, prognozy demograficzne, konsekwencje społeczno-ekonomiczne procesu starzenia się i jego zróżnicowanie regionalne.

5. Współczesne migracje Polaków: typy migracji, źródła danych o migracjach zagranicznych, kierunki migracji, cechy migrantów, sieci migracyjne, czynniki wypychające i czynniki przyciągające, wpływ migracji na rynek pracy i gospodarkę.

6. Sytuacja demograficzna w Europie: bilans ludności wybranej populacji, populacja UE-27 prognozy.

Metody nauczania: Praca w ramach ćwiczeń ma charakter zarówno indywidualny (quizy i zadania w e-learningu, analiza danych statystycznych, posługiwanie się miernikami demograficznymi), jak i grupowy (dyskusja, warsztaty).

Metody oceny:Warunkiem zaliczenia, oprócz udziału w zajęciach, jest zapoznanie się z podaną literaturą, przygotowanie wyznaczonych prac cząstkowych, jak również zadań i quizów w e- learningu. Podczas trwania kursu studenci w zespołach przygotowują pracę nt. Analiza sytuacji demograficznej wybranej populacji (np. kraj, region). Dopuszczalna jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności usprawiedliwiania, a każda następna nieobecność wymaga indywidualnego zaliczenia wyznaczonego materiału.

Bibliography: (in Polish)

OBOWIĄZKOWA:

1. GUS, Podstawowe informacje o rozwoju demograficznym Polski w latach 2000-2010 dostępne: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_L_podst_inf_o_rozwoju_dem_pl.pdf .

2. Okólski M., Płodność i rodzina w okresie transformacji w: J. Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie. Dynamika zmian, Warszawa 2006, s. 103-141.

3. Rządowa Rada Ludnościowa, Sytuacja demograficzna Polski, Raport 2009-2010, Warszawa 2010, dostępne: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/bip/BIP_raport_2009-2010.pdf .

4. Wybrane procesy ludnościowe – Polska w: J. Balicki, E. Frątczak, Ch. B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty – interpretacje - opinie, Warszawa 2007, s. 217-308.

UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Eurostat, Key figures on Europe 2011 dostępne: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-EI-11-001/EN/KS-EI-11-001-EN.PDF .

2. Eurostat, Population in Europe 2007 dostępne: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-08-081/EN/KS-SF-08-081-EN.PDF .

3. Eurostat, Ageing characterises the demographic perspectives of the European societies - Issue number 72/2008 dostępne: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-SF-08-072/EN/KS-SF-08-072-EN.PDF .

4. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Raport Polska 2030. Wyzwania rozwojowe dostępne: http://www.premier.gov.pl/files/file/Dokumenty/PL_2030_wyzwania_rozwojowe.pdf .

5. Okólski M., Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza

EK - 1 Student ma wiedzę na temat zachodzących w Polsce i Europie procesów demograficznych oraz dostrzega ich uwarunkowania i społeczno-ekonomiczne skutki.

EK - 2 Student ma podstawową wiedzę o strukturach demograficzno-społecznych.

Umiejętności

EK - 3 Student potrafi zastosować posiadaną wiedzę do elementarnej analizy konkretnych problemów takich jak przemiany płodności i rodziny, starzenie się społeczeństw.

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w ćwiczeniach: 15 godz.

przygotowanie do ćwiczeń: 15 godz.

przygotowanie pracy zaliczeniowej: 20 godz.

suma godzin: 50 [50/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)