(in Polish) Demografia społeczna
General data
Course ID: | WS-PO-EU-DS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Demografia społeczna |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:Podstawowy Cele przedmiotu: Celem wykładu Demografia społeczna jest zdobycie podstawowej wiedzy nt. uwarunkowania procesów demograficznych i ich konsekwencji społecznych. W trakcie zajęć studenci zapoznawać się będą z aktualnymi przemianami demograficznymi, teoriami wyjaśniającymi trendy demograficzne w społeczeństwie i przewidywanymi skutkami tych przemian. Wiedza ta przygotuje studentów do przyszłej pracy w różnych urzędach, na szczeblu lokalnym czy krajowym, mających do czynienia z polityką społeczną, ludnościową czy rodzinną. W związku ze znacznym spadkiem dzietności i starzeniem się społeczeństwa wiedza ta będzie niezbędna dla absolwentów, którzy będą zasiadać w polskim parlamencie. Wymagania wstępne: brak |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1.Przebieg i uwarunkowania procesów demograficznych 2.Podejście do zmian ludnościowych w historii (starożytność, średniowieczne poglądy w kolejnych stuleciach) 3.Poglądy klasyczne, poglądy współczesne, uwarunkowania filozoficzne i ideologiczne 4.Przejścia i cykle ludnościowe - płodność 5.Koncepcje i mierniki płodności 6.Teorie niskiej płodności 7.Kontrola płodności 8.Niepłodność (kontrowersje wokół wspomaganej prokreacji) 9.Przejścia i cykle ludnościowe 10.Koncepcje i mierniki umieralność 11.Długość życia i przeciętne dalsze trwanie życia 12.Zachorowalność 13.Umieralność matek, niemowląt i małych dzieci 14.HIV/AIDS 15.Starzenie się społeczeństwa |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. J.Balicki, E.Frątczak, Ch.B.Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty opinie. Mechanizmy przemian ludnościowych. Globalna polityka ludnościowa, IP, Wyd. UKSW, Warszawa 2007; 2. A. Ochocki, Ludność świata. Powinność i kapitał, Wyd. UKSW, Warszawa 2010; 3. M.Kędelski, J.Paradysz, Demografia, Wydaw. AE, Poznań 2006; 4. M.Okólski, Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Scholar, Warszawa 2005; 5. M.Okólski, Demografia zmiany społecznej, Scholar, Warszawa 2004. Literatura uzupełniająca: 1. J.Z.Holzer, Demografia, PWE, Warszawa 1999; 2. M.Cieślak, (red.) Demografia. Metody analizy i prognozowania, PWN, Warszawa 1992; 3. J.Kurkiewicz, Podstawowe metody analizy demograficznej, PWN, Warszawa 1992; 4. M. Livi-Bacci, A Concise History of World Population, Bleckwell Publishing, Malden USA, Oxford UK 2007; Przygotowanie do starości. Polacy wobec starzenia się, P. Szukalski (red.), Wyd. ZUS, Warszawa 2009. 5. P. Szukalski, Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012. C. Kuklo, Demografia Rzeczpospolitej Przedrozbiorowej, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: Wiedza K_W01Ma podstawową wiedzę nt. procesów demograficznych w społeczeństwie. K_W02Ma wiedzę na temat demografii jako nauki i jej odmian i stosunku do innych nauk społecznych. K_W03Ma podstawową wiedzę o przebieg i uwarunkowaniach procesów demograficznych, rozwoju ludności w historii; wzrostu, stabilizacja i spadku liczby ludności. Zna obecne trendy ludnościowe w świecie i elementy zmian ludnościowych K_W04Posiada wiedzę o koncepcjach i miernikach płodności i umieralności. K_W05Posiada wiedzę na temat długości życia i przeciętnego dalszego trwanie życia w krajach rozwiniętych i rozwijających się. Umiejętności K_U01Potrafi tłumaczyć/wyjaśniać zachowanie człowieka i grup społecznych w odniesieniu do prokreacji. K_U02Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk demograficznych. Potrafi interpretować procesy i zjawiska demograficzne kontekście ekonomicznym, społecznym i kulturowym. K_U03Prawidłowo wyjaśnia mechanizmy decyzji prokreacyjnych w krajach rozwiniętych w oparciu o teorie niskiej płodności. K_U04Potrafi korzystać z roczników statystycznych GUS, Raportów Rządowej Rady Ludnościowych i prowadzonych badań. K_U05Rozumie relacje między przeciętnym trwaniem życia a zachowaniami ryzykownymi jednostki. Posiada umiejętność wskazywania kierunków rozwiązywania problemów demograficznych poprzez zastosowanie nabytej wiedzy. Kompetencje społeczne K_K01Rozumie konsekwencje starzenia się społeczeństwa. K_K02Jest przygotowany do uczestnictwa w debacie na temat: skutków zachwiania proporcji międzypokoleniowej na rynku pracy; nadmiernego obciążenie pokolenia pracującego osobami, które zeszły z rynku pracy oraz nadmiernego obciążenia systemu emerytalnego. K_K03Uznaje i szanuje różnice punktów widzenia. Dostrzega zalety i wyzwania pluralizmu opinii oraz intelektualnej dyskusji. K_K04 Nabył kompetencje pozwalające mu używać rzeczowych argumentów nt. potrzeby i charakteru reformy systemu emerytalnego w Polsce. K_K05Potrafi sformułować rzeczowe postulaty na temat potrzeby prowadzenia przez państwo czy samorządy polityki rodzinnej służącej do realizacji planów prokreacyjnych jednostek, a szczególnie godzeniu pracy zawodowej kobiet z ich funkcją macierzyńską. K_K06Jest przygotowany do pracy w instytucjach publicznych, organach administracji publicznej czy partiach politycznych w obszarze poprawy trendów demograficznych oraz prozdrowotnych zachowań społecznych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z dwóch kolokwiów oraz z egzaminu końcowego (ustnego). Terminy kolokwiów są podawane z 2-3-tygodniowym wyprzedzeniem, termin egzaminu ustalany przed sesją egzaminacyjną. Ze względu na dowartościowanie pracy ciągłej w czasie całego semestru o ostatecznej ocenie decyduje oceny z kolokwiów (przy ocenie pozytywnej) i ocena z egzaminu. Wyniki z kolokwiów oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach, mierzone przy pomocy pisanych kartkówek na końcu zajęć, mają wpływ na stopień trudności egzaminu ustnego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.