Europa w literaturze i filmie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-EU-EwL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europa w literaturze i filmie |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: średnio zaawansowany Cele przedmiotu: celem zajęć jest ukazanie istoty europejskości i jej składników znajdujących swe odzwierciedlenie w literaturze różnych epok; uczestnicy zajęć powinni też opanować umiejętność analizy i interpretacji utworu literackiego na poziomie akademickim Wymagania wstępne:znajomość licealnych lektur obowiązkowych (poziom podstawowy)znajomość terminologii teoretycznoliterackiej na poziomie licealnym, znajomość paradygmatów epok w kulturze powszechnej, umiejętność wiązania treści i formy utworu z kontekstem historycznym i historycznoliterackim. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1.TOŻSAMOŚĆ EUROPEJSKA 1.1. Pojęcie Europy.Kultura śródziemnomorska a Europa. 1.2. Miejsce poezji greckiej i łaciny w kulturze europejskiej. 1.3. Pierwiastek chrześcijański i jego rola w kulturze europejskiej. 1.4. Dziedzictwo oświeceniowe. 1.5. Europa na północ od Alp: duch germański, duch celtycki. 1.6. Mit Europy w Ameryce. 2. EUROPEJSKOŚĆ I "SWOJSKOŚĆ" LITERATURY POLSKIEJ 2.1. Uniwersalizm poezji Jana Kochanowskiego. 2.2. Polska w Europie w literaturze XIX wieku. 2.3. Literacki obraz sztuki u Cypriana Norwida. 3. LITERACKIE I FILMOWE OBRAZY WSPÓŁCZESNEJ EUROPY 3.1. Filmowa diagnoza świadomości Europejczyka w kinie współczesnym. 3.2. Kryzys kultury i możliwe panacea. Metody oceny:na podstawie czynnej znajomości zaleconej literatury, aktywności na zajęciach oraz pisemnego sprawdzianu zaliczającego. Uwaga: dopuszczalne dwie nieobecności na zajęciach. |
Literatura: |
1. Z. Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian (mit o Europie), Warszawa 2003 2. Herodot, Dzieje, ks. pierwsza (dowolne wydanie) 3. Wergiliusz, Eneida, fr., w: Z. Kubiak, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999 4. Homer, Iliada, Warszawa 1999, fr. 5. Homer, Odyseja, (dowolne wydanie), fr. 6. N. Chiaromonte, Co pozostaje. Notesy 1955-1971, Warszawa 2001, fr. 7. Z. Herbert, Lekcja łaciny, w: tegoż, Labirynt nad morzem, Warszawa 2000 8. Pismo Święte Nowego Testamentu, edycja św. Pawła 9. J. Ratzinger, Chrześcijańskie braterstwo, Kraków 2006, fr. 10. S. Chwin, Złoty pelikan, Gdańsk 2003 11. R. Przybylski, Pustelnicy i demony, Kraków 1994, fr. 12. Voltaire, Kandyd (dowolne wydanie) 13. Klasa, reż. L. Cantet 14. Encyklopedia francuska, fr. 15. H. von Kleist, Żebraczka z Locarno, w: Czarny pająk, Warszawa 1976 16. J. Macpherson, Pieśni Osjana, BN, Warszawa 1980 17. H. James, "Europa", w tegoż: Drzewo wiadomości, Warszawa 1977 18. J. Kochanowski, Dzieła polskie, Warszawa1983 19. A. Mickiewicz, Dziady cz.III: Prolog, sc. V i IX (dowolne wydanie) 20. C. Miłosz, Ziemia Ulro, r. 24 (dowolne wydanie) 21. B. Prus, Lalka, r. Szare dnie i krwawe godziny (dowolne wydanie) 22. C. Norwid, Fortepian Szopena (dowolne źródło) 23. Siódmy kontynent, reż M. Haneke 24. T.S.Eliot, dowolny wybór poezji (zawierający poemat Wydrążeni ludzie i Wiersze Ariela) 25. T.S.Eliot, Jedność kultury europejskiej, w: tegoż, Kto to jest klasyk i inne eseje |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.