Methodology of social research
General data
Course ID: | WS-PO-EU-MBS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of social research |
Name in Polish: | Metodologia badań społecznych |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: zaprezentowanie studentom czym jest nauka i prowadzenie badań naukowych, zapoznanie ze specyfiką nauk społecznych, zapoznanie z poszczególnymi etapami procesu badawczego, nauczenie sporządzania projektu badawczego i prezentowania wyników badań. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1) czym jest nauka, badania naukowe, proces badawczy, plan badań 2) specyfika nauk społecznych 3) sposoby formułowania problemów badawczych i hipotez badawczych 4) jak dokonać przeglądu literatury 5) badania ilościowe, jakościowe, mieszane 6) kategorie analityczne 7) pole badawcze 8) jednostki analizy 9) koncepcje, teorie, paradygmaty (w tym behawioryzm, racjonalny wybór, instytucjonalizm) 10) dobór próby 11) zmienne (zależne i niezależne) 12) wskaźniki pomiaru 13) metody badawcze (w tym: obserwacja, wywiad, ankieta, eksperyment, teoria ugruntowana itd.) 14) techniki i narzędzia badawcze (formularz ankiety, scenariusz wywiadu itp.) 15) sposób analizy danych (analiza zawartości, analiza dyskursu, regresja, korelacja itd.) 16) sposób prezentowania wyników badań |
Bibliography: |
(in Polish) 1. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. 2. E. Babbie, Postawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2013. 3. Ch. Frankfurt-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001. 4. S. Nowak, Metodologia Badań Społecznych, PWN, Warszawa 2010. 5. H. Grabowski, Wykłady z metodologii badań empirycznych, Impuls, Kraków 2013. 6. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk, Katowice 2010. 7. R. A. Podgórski, Metodologia badań socjologicznych, Branta Bydgoszcz-Olsztyn 2007. 8. T. Benton, I. Crab, Filozofia nauk społecznych. Od pozytywizmu do postmodernizmu, Wrocław 2003. 9. A. Bryman, Social research methods, OUP, Oxford 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: Student wie, czym się różni poznanie naukowe od innych rodzajów poznania, zna specyfikę nauk społecznych, wie, czym jest działalność badawcza, zna podstawowe etapy procesu badawczego. Student potrafi zaprojektować i przeprowadzić badanie określonego fragmentu rzeczywistości społecznej. Potrafi określić poszczególne etapy procesu badawczego, potrafi ułożyć plan badań, potrafi zauważyć problem badawczy, sformułować pytania i hipotezy badawcze, dokonać przeglądu literatury, dobrać właściwe metody badawcze, zaprojektować narzędzia badawcze, przeprowadzić badania, dokonać analizy zgromadzonych danych, potrafi sformułować wnioski i zaprezentować wyniki badań. Student potrafi myśleć problemowo, pracować w grupie, posiada podstawowe kompetencje analityczne. Punkty ECTS: 4 (1 ECTS = 30 h) udział w zajęciach 30h przegląd literatury 30h sporządzenie projektu badawczego 30h przeprowadzenie badań 30 h W sumie 120 h |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena będzie stanowić średnią z ocen uzyskanych za: udział (aktywność) w zajęciach przygotowanie projektu badawczego wykonanie badania przygotowanie prezentacji zaliczenie testu końcowego Metody oceny: 10% za aktywność podczas zajęć 30% za projekt badawczy 35% za przeprowadzenie badań 10% za prezentację wyników 15% za test końcowy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.