Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie i podejścia badawcze w studiach europejskich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WS-PO-EU-PBwSE
Kod Erasmus / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teorie i podejścia badawcze w studiach europejskich
Jednostka: Instytut Politologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

K_W01; K_U02; K_U08; K_K06

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie studentów ze współczesnymi podejściami do badania procesu integracji europejskiej, technikami pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki.

Student posiada umiejętność analizowania i oceny zjawisk zachodzących w UE w świetle współczesnych teorii integracyjnych, z zastosowaniem właściwych metod badawczych.

Samodzielnie i krytycznie pogłębia swoją wiedzę, również z innych dziedzin nauki, dążąc do coraz lepszego zrozumienia interesujących go zagadnień i problemów.

Pełny opis:

W ramach wykładu poruszone zostaną następujące zagadnienia

1. Studia europejskie jako dyscyplina badań (geneza, przedmiot, acquis academique studiów europejskich).

2. Specyfika podejść i technik badawczych studiach europejskich a teorie integracji europejskiej.

3. Metodologia badań w studiach europejskich.

4. Koncept europeizacji oraz socjalizacji jako narzędzia analizy procesów integracji europejskiej.

5. Badania procesu decyzyjnego w UE (zastosowanie analizy systemowej)

6. Nowe zarządzanie w UE – ujęcie analityczne.

7. Metoda mocodawca-agent.

8. Sposoby analizowania instytucji europejskich i ich wzajemnych relacji.

9. Sfera zewnętrznej aktywności UE – sposoby analizy.

10. Wyzwania badawcze w studiach europejskich.

Literatura:

PODSTAWOWA:

Babbie E., Podstawy badań społecznych, Warszawa 2008.

Burchill S., Teorie stosunków międzynarodowych, Warszawa 2006.

Chodubski A., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 1995.

Czaputowicz J., Teorie stosunków międzynarodowych. Krytyka i systematyzacja, Warszawa 2008.

Delanty D., Handbook of contemporary European social theory, Nowy York 2006.

Eilstrup-Sangiovanni M., The Future of European Integration Studies: The Road Ahead, w: M. Eilstrup Sangiovanni (red.), Debates on European Integration, Basingstoke 2006, s. 461-470.

Habermas J., Filozoficzny dyskurs nowoczesności, Warszawa 2007.

Haliżak E., Integracja europejska, w: E. Haliżak, R. Kuźniar, (red.), Stosunki międzynaro¬dowe. Geneza, istota, dynamika, Warszawa 200, s. 447-460.

Heller M., Filozofia nauki, Kraków 2009.

Hesse J., Wright V. (red.), Federalizing Europe?: The Costs, Benefits, and Preconditions of Federal Political Systems, Oxford 1996.

Jackson R., Sørensen G., Wprowadzenie do stosunków międzynarodowych. Teorie i kierunki badawcze, Kraków 2006.

Klementewicz T., Rozumienie polityki. Zarys metodologii w nauce o polityce, Warszawa 2010.

Krauz-Mozer B., Teorie polityki, Warszawa 2005.

Kuhn T., Struktura rewolucji naukowych, Warszawa 2009.

Łastawski K., Historia integracji europejskiej, Toruń 2011.

Istota, mechanizmy działania, zasięg, Wrocław, 2004, s. 15-56.

Marsh, G. Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Kraków 2006.

Moravcsik A., O roli preferencji: liberalna teoria polityki międzynarodowej, “Res Publika Nowa” 2004 nr 3, s. 53-69.

Morgenthau H., Sześć zasad realizmu politycznego, “Res Publika Nowa” 2004 nr 3, s. 40-64.

Marsh D., Furlong P., Skóra, a nie sweter: ontologia i epistemologia w politologii, w: D. Marsh, G. Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Kraków 2006, s. 17-40.

Moravcsik A., Schimmelfening F., Liberal Intergovernmentalism, w: A. Wiener, T. Diez, European Integration Theory, Oxford 2009, s. 67-87.

Niżnik J. (red.), Pogra¬nicza epistemologii, Warszawa1992.

Popper K., Logika odkrycia naukowego, Warszawa 1977.

Rosamond B., Theories of European Integration, Nowy York 2000.

Ruszkowski J., Wstęp do studiów europejskich, Warszawa 2007.

Skolimowska A., Konstruktywizm jako teoria integracji europejskiej, Warszawa 2012.

Szostak W., Kowalik J. (red.), Metodologiczne problemy nauk o polityce, Kielce 2007.

von Beyme K., Współczesne teorie polityczne, Warszawa 2005.

van Dijk T., Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001.

Wiener A., Diez T., (red.), European Integration Theory, Oxford 2009.

Wiener A., Diez T., European Integration Theory, Oxford 2009.

Wojtaszczyk K. A., Jakubowski W. (red.), Studia europejskie – dyscyp¬lina badań i kierunek kształcenia, Warszawa 2010.

Wojtaszczyk K. A., Jakubowski W. (red.), Społeczeństwo i polityka, Warszawa 2007.

Zenderowski R., Stosunki międzynarodowe. Vademecum, Wrocław 2006.

Zybertowicz A., Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Toruń 1995

UZUPEŁNIAJĄCA:

Bieleń S., Podejścia teoretyczne w brytyjskiej nauce o stosunkach międzynarodowych, w: J. Kukułka (red.), Zmienność i instytucjonalizacja stosunków międzynarodowych, Warszawa 1988, s. 318-334.

Bevir M., Rhodes R.A.W., Teoria interpretacjonistyczna, w: D. Marsh, G. Stoker (red.), Teorie i metody w naukach politycznych, Kraków 2006, s. 131-152.

Bull H., The Theory of International Politics 1919-1969, w: J. Der Derian (red.), International Theory: Critical Investigations, Basingstoke 1995, s. 182-203.

Borkowski P., Federalizm a budowanie jedności Europy, „Studia Europejskie” 2006 nr 2, s. 87-109.

www.arena.uio.no, (09.05.2009).

Czaputowicz J., Ontologia, epistemologia i metodologia w nauce o stosunkach międzynaro¬dowych, „Przegląd Europejski” 2009 nr 2, s. 7-30.

Dunne T., Mythology or Methodology? Traditions in International Theory, „Review of International Studies” 1993 nr 19, s. 305-318.

Haas E., International Integration: the European and the Universal Process, „International Organization” 1960 nr 15(3), s. 366 - 392.

Jabłoński A., Czym jest teoria w politologii? Teoria polityki: między nauką a interpretacją, referat wygłoszony podczas Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej nt. „Czym jest teoria w politologii?”, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa, Zakład Teorii Polityki, Poznań 12 maja 2010, http://www.wnpid.amu.edu.pl/attachments/787_Prof.%20Jablonski%20-%20referat.pdf (02.12.2010).

Kabat D., Integracja europejska - między teorią a praktyką, „Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie” 2005 nr 698, s.73-88, www.gollum.uek.krakow.pl/bibl_ae_zasoby/zeszyty/pdf/112689894.pdf (29.07.2010).

Karwat M., Czym jest teoria w politologii? Rodzaje teorii w nauce o polityce, referat wygłoszony podczas z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej nt. „Czym jest teoria w politologii?”, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Nauk Politycznych i Dziennikar¬stwa, Zakład Teorii Polityki, Poznań 12 maja 2010 http://www.wnpid.amu.edu.pl/attachments/787_Prof.%20Karwat%20-%20referat.pdf (02.12.2010).

Konopacki S., Neofunkcjonalistyczna teoria integracji politycznej Ernsta Haasa i Leona Lindberga, „Studia Europejskie” 1998 nr 3, s. 106, http://www.sknme.webd.pl/materialy/neofunkcjonalizm.pdf, (24.07.2010).

%20-%20referat.pdf (02.12.2010).

Kurki M., Wight C., International Relations and Social Science, w: T. Dunne, M. Kurki, S. Smith (red.), International relations theories: discipline and diversity, Oxford 2007, s. 13-25.

Parzymies S., Analiza krytyczna teorii integracji europejskiej, w: R. Kuźniar (red.), Porządek międzynarodowy u progu XXI wieku, Warszawa 2005, s. 375-398.

Pollack M., The New Institutionalisms and European Integration, w: A. Wiener, T. Diez (red.), European Integration Theory, Oxford 2009, s. 125-143.

Risse T., Exploring the Nature of the Beast: International Relations Theory and Comparative Policy Analysis Meet the European Union, “Journal of Common Market Studies” 1996 nr 1 (34), s. 53-80.

Tomaszewski K., Metodologia w badaniach nad integracją europejską – podstawowe wyz¬wania naukowe, w: K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Studia europejskie – dyscyp¬lina badań i kierunek kształcenia, Warszawa 2010, s. 231-245.

Wojtaszczyk K. A., Jakubowski W., Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne, w: K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Studia europejskie – dyscyplina badań i kierunek kształcenia, Warszawa 2010, s. 7-13.

Zięba R., Studia europejskie z perspektywy stosunków międzynarodowych, w: K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski (red.), Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne, Warszawa 2010, s. 28-52.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

EK1 - student zna podstawowe podejścia do badania procesu integracji europejskiej, techniki pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki.

EK2 - student potrafi analizować i oceniać zjawiska zachodzące w UE z zastosowaniem właściwych metod badawczych.

EK3 - student samodzielnie i krytycznie pogłębia swoją wiedzę, również z innych dziedzin nauki, dążąc do coraz lepszego zrozumienia interesujących go zagadnień i problemów.

ECTS [1 ECTS = 30 godz.]:

uczestnictwo w wykładach: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

konsultacje: 10 godz.

Łącznie 70 godz. = 2 ECTS

Metody i kryteria oceniania:

Efekty kształcenia zostaną osiągnięte za pomocą wykładu, kończącego się egzaminem ustnym.

EK1- student zna podstawowe podejścia do badania procesu integracji europejskiej, techniki pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki.

- na ocenę 2 (ndst.): student nie zna podstawowych podejść do badania procesu integracji europejskiej, ani technik pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki;

- na ocenę 3 (dst.): student zna tylko kilka podejść do badania procesu integracji europejskiej;

- na ocenę 4 (db.): student zna podstawowe podejścia do badania procesu integracji europejskiej, techniki pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki;

- na ocenę 5 (bdb.): student zna podstawowe podejścia do badania procesu integracji europejskiej, techniki pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki a także potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

EK2 - student potrafi analizować i oceniać zjawiska zachodzące w UE z zastosowaniem właściwych metod badawczych.

- na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi analizować i oceniać zjawisk zachodzących w UE z zastosowaniem właściwych metod badawczych;

- na ocenę 3 (dst.): student zna tylko kilka podejść do badania procesu integracji europejskiej;

- na ocenę 4 (db.): student zna podstawowe podejścia do badania procesu integracji europejskiej, techniki pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki;

- na ocenę 5 (bdb.): student zna podstawowe podejścia do badania procesu integracji europejskiej, techniki pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki a także potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

EK3 - student samodzielnie i krytycznie pogłębia swoją wiedzę, również z innych dziedzin nauki, dążąc do coraz lepszego zrozumienia interesujących go zagadnień i problemów

- na ocenę 2 (ndst.): student nie pogłębia swoją wiedzę tylko w odniesieniu do wybranych zagadnień;

- na ocenę 3 (dst.): student zna tylko kilka podejść do badania procesu integracji europejskiej;

- na ocenę 4 (db.): student zna podstawowe podejścia do badania procesu integracji europejskiej, techniki pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki;

- na ocenę 5 (bdb.): student zna podstawowe podejścia do badania procesu integracji europejskiej, techniki pozyskiwania danych przydatnych do analizy problemów z zakresu europeistyki a także potrafi samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)