Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The processes of integration and disintegration in contemporary Europe

General data

Course ID: WS-PO-EU-PIDE
Erasmus code / ISCED: 14.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: The processes of integration and disintegration in contemporary Europe
Name in Polish: Procesy integracji i dezintegracji we współczesnej Europie
Organizational unit: Institute of Political Science
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami integracji i integracji zachodzącymi we współczesnej Europie. Procesy te (integracji i dezintegracji) niejednokrotnie zachodzą jednocześnie zarówno na poziomie kulturowym, społecznym i gospodarczym.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami integracji i integracji zachodzącymi we współczesnej Europie. Procesy te (integracji i dezintegracji) niejednokrotnie zachodzą jednocześnie zarówno na poziomie kulturowym, społecznym i gospodarczym.

(1) Punktem wyjścia dla zajęć jest zarysowanie fenomenu integracji i dezintegracji kulturowej, politycznej i gospodarczej w historii Europy i pytanie o tożsamość Europy. (2) Kolejne zajęcia poświęcone są zagadnieniu granic integracji europejskiej (casus Turcji). Kolejne zajęcia poświęcone są procesom dezintegracji w Belgii (3), Północnych Włoszech (4), Kosowie (5), procesowi integracji państw bałkańskich z UE (6), wielokulturowości Hiszpanii (7), mniejszości rosyjskiej w państwach bałtyckich (8), Ukrainie i casusie Krymu (9), Wielkiej Brytanii/Brexitowi (10), próbom utworzenia wspólnej polityki energetycznej (11), integracji i dezintegracji walutowej (12), dezintegracji kulturowej Europy (13) oraz islamowi w Europie (14).

Bibliography: (in Polish)

1. Babić Marko, Dramat tożsamości narodowej. Muzułmanie bośniaccy, [w:] Widy-Behiesse Marta (red.), Islam w Europie. Bogactwo różnorodności czy źródło konfliktów, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2012, s. 147-156.

2. Biernacka Maja, Hiszpania wielokulturowa. Problemy z odmiennością, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012.

3. Biskup Przemysław, Integracja czy dezintegracja? Przyszłość Unii Europejskiej z perspektywy brytyjskiej, Analiza natolińska 5(63)/2013

(http://www.natolin.edu.pl/pdf/analizy/Natolin_Analiza_5_2013.pdf).

4. Brague Rémi, Europa, droga rzymska, Teologia Polityczna, Warszawa 2012.

5. Cichocki Marek, Problem politycznej jedności w Europie, Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, Warszawa 2012.

6. Eberhardt Piotr, Koncepcje geopolityczne Aleksandra Dugina, Przegląd Geograficzny 2010, 82, 2, s. 221 –240 (http://www.rcin.org.pl/Content/960/Wa51_12065_r2010-t82-z2_PrzegladGeograficzny-Eberhardt.pdf).

7. Gołembski Franciszek, Tożsamość europejska (aspekty teoretyczne), [w:] Gołembski Franciszek (red.), Tożsamość europejska, Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005, s. 13-67.

8. Grzymała-Kazłowska Aleksandra, „Integracja” – próba rekonstrukcji pojęcia [w:] Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008, dostępne na stronie: http://www.migracje.uw.edu.pl/publ/621/

9. Lechwar Edyta, Mozaika tożsamościowa w sercu Europy. Problemy narodowościowe w Belgii, [w:] Dominika Mikuckiej-Wójtowicz, Rafał Kopeć (red.), Kwestie narodowościowe w świetle procesów integracyjnych w Europie. Kraków 2009 r., s. 77-86.

10. Łastawski Kazimierz, Od idei do integracji europejskiej, Warszawa 2003.

11. Oettinger Günther, Wyzwania dla europejskiej polityki energetycznej, Nowa Europa 1(14)/2013 (http://www.natolin.edu.pl/pdf/nowa_europa/NE14_Oettinger.pdf).

12. Parzymies Anna, Muzułmanie w Serbii i Czarnogórze, [w:] Parzymies Anna, Muzułmanie w Europie, Wydawnictwo Dialog, Warszawa 2005, s. 101 -31.

13. Robert Schuman, Dla Europy, Znak, Kraków 2009.

14. Rudowski Andrzej, Zenderowski Radosław (red.), Zjawiska i procesy dezintegracji w postzimnowojennej Europie, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2009.

15. Saczuk Aleksandra, Bałkany Zachodnie – stan i perspektywy polityki rozszerzeniowej Unii Europejskiej, [w:] Artur Nowak-Far (red.), Integracja Bałkanów Zachodnich z Unią Europejską, Poltext, Warszawa 2012, s. 205-231.

16. Szeptycki Andrzej, Ukraina wobec Rosji. Studium zależności, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.

17. Szuster Jadwiga, Oblicza konfliktu etnicznego w Bośni i Hercegowinie, [w:] Michalik Elżbieta, Chałupczak Henryk (red.), Mniejszości narodowe i etniczne w procesie transformacji i integracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej, Lublin 2006, s. 189-202.

18. Szymański Adam, Turcja a tożsamość europejska, [w:] Gołembski Franciszek (red.), Tożsamość europejska, Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005, s. 128-169.

19. The Future of the Global Muslim Population. Projections for 2010-2030, Pew Forum on Religion & Public Life, Washington 2011

(http://features.pewforum.org/FutureGlobalMuslimPopulation-WebPDF.pdf).

20. Wojcieszak Łukasz, Głuszek-Szafraniec Dagmara, Ewolucja ustroju polityczno-terytorialnego Hiszpanii (1975-2010). Przykład Kraju Basków, Katalonii i Galicji, Bielsko-Biała 2011.

21. Żołędowski Cezary, Sulkowski Mariusz, Europejskie kłopoty z wielokulturowością, [w:] Anioł Włodzimierz, Duszczyk Maciej, Zawadzki Piotr (red.), Europa socjalna. Iluzja czy rzeczywistość?, Instytut Polityki Społecznej UW, Warszawa 2011, s. 57-78.

22. Żurawski vel Grajewski Przemysław, Duch pyszny poprzedza upadek. Rozważania o naturze procesu rozpadu unii, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2012.

23. Żurawski vel Grajewski Przemysław, Ewolucja Unii Europejskiej w warunkach kryzysu finansów strefy euro - agonia czy przesilenie?, Ośrodek Myśli Politycznej, http://www.omp.org.pl/artykul.php?artykul=307

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student:

Wiedza

1. Identyfikuje najważniejsze płaszczyzny, na których zachodzą procesy integracji i dezintegracji w Europie.

2. Rozpoznaje potencjalne skutki procesów integracji i dezintegracji.

Umiejętności:

1. Analizuje przyczyny procesów integracji i dezintegracji.

2. Porównuje etapy integracji i dezintegracji w Europie.

Kompetencje społeczne:

1. Ma świadomość złożonej natury procesów integracji i dezintegracji zachodzących w historii Europy.

ECTS:

Uczestnictwo na zajęciach - 30 h

Praca indywidualna (lektura) - 30 h

Przygotowanie prezentacji - 20 h

Przygotowanie się do egzaminu - 20 h

W sumie: 100 h (1 ECTS = 25-30h) = 4 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Obecność na zajęciach i przeczytanie zaleconej literatury

2. Aktywność na zajęciach – 15 pkt

3. Referat (prezentacja) – 20 pkt

4. Kolokwium końcowe – 65 pkt

- Znajomość zadanych lektur weryfikowana jest w toku zajęć poprzez aktywność w dyskusji. Max. liczba punktów: 15

- Referat (w formie prezentacji) należy przesłać prowadzącemu zajęcia na 3 dni robocze przed jego wygłoszeniem i być gotowym do jej przedstawienia w dniu wyznaczonym wedle programu. Ocenie podlega treść i forma wystąpienia. Max. Liczba punktów: 20

- Kolokwium będzie miało charakter rozmowy na temat problematyki zajęć i literatury przedmiotu. Max. liczba punktów: 65.

Bdb: od 80%

Db+: 75% - 79,9%

Db: 65% - 74,99%

Dst+: 60% - 64,9%

Dst: 50% - 59,9%

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)