European Societies and Culture
General data
Course ID: | WS-PO-EU-SKE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | European Societies and Culture |
Name in Polish: | Społeczeństwa i kultura Europy |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | K_W03 K_W08 K_K03 K_WO6 K_W02 K_K04 K_W09 K_W04 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:zaawansowany. Cele przedmiotu jest zapoznanie się przez studentów z historycznymi i współczesnymi uwarunkowaniami kulturowymi państw europejskich oraz problematyką społeczno-cywilizacyjną państw starego kontynentu, zrozumienie różnic kulturowych narodów Europy, jego wspólnych fundamentów cywilizacyjnych, a także analizowanie zjawisk społecznych i kulturowych i unaocznienie specyfiki Europy w jej historycznym rozwoju jako całości społeczno-kulturowej. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami: Historia idei jedności kulturowej Europy Historyczne linie podziału Europy: grupy etniczne, językowe, podziały religijne. Społeczeństwa zachodnioeuropejskie i środkowo-wschodniej Europy- rys historyczny Podstawowe układy społeczne Nowe zjawiska społeczne Kwestie demograficzne Europy Problematyka etniczna Przemiany kulturowe Główne prądy kulturowe. Obraz literatury i sztuki współczesnej Kwestie religii i Kościołów w życiu społecznym i kulturowym Europy Społeczeństwo i kultura państw półwyspu iberyjskiego i apenińskiego Społeczeństwo i kultura państw skandynawskich Społeczeństwo i kultura państw niemieckojęzycznych Społeczeństwo i kultura Wielkiej Brytanii i Irlandii Społeczeństwo i kultura państw Europy Środkowej i Wschodniej Społeczeństwo i kultura państw bałkańskich Społeczeństwo i kultura Francji i Szwajcarii Europa a islam Systemy polityczne w Europie |
Bibliography: |
(in Polish) Atlas of European Values. Trends and Traditions at th eturn of the Century, L. Halman, I. Sieben, M. van Zundert Brill 2012 B. Cywiński, Szańce kultur. Szkice z dziejów narodów Europy Wschodniej. Warszawa 2012 Z. Krajewski, Europa i świat zachodni po 1945 roku. Polityka-Społeczeństwo-Kultura, Lublin 2011 Historia życia prywatnego . Od I wojny światowej do naszych czasów, red. A. Prosta, G. Vincenta, t.5, Wrocław-Warszawa-Kraków 2006 K. Głabicka Polityka społeczna Wspólnot Europejskich, Warszawa 1998 H. Kaelble, Społeczna historia Europy od 1945 do współczesności, Warszawa 2010 Obywatelstwo i tożsamość w społeczeństwach zróżnicowanych kulturowo i na pograniczach, t.2, red. A. Sadowski, Białystok 2006 W. Froese, Historia państw i narodów Morza Bałtyckiego, Warszawa 2007 T. Griffiths, Skandynawia. Wojna z trollami. Historia, kultura, artyści od czasów Napoleona do Stiega Larssona, Warszawa 2011 T. Paluszyński, Historia Niemiec i państw niemieckich Zarys dziejów politycznych wyd. II, Poznań 2006 J.Krasuski, Historia Niemiec, Warszawa 2004 B.Jelavich, Historia Bałkanów wiek XX, Kraków 2005 Jan Baszkiewicz, Historia Francji, Wrocław 2008 A. Drong, H. Iwaniuk, M. Setman, Kultura i cywilizacja krajów angielskiego obszaru językowego, Warszawa 2009 H. Zins, Historia Anglii, Wrocław 2001 W.J. Burszta, Antropologia kultury, Poznań 1998; O. Halecki, Historia Europy - jej granice i podziały, Lublin 2000; A. Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 2005 F. Gołembski, Kulturowe aspekty integracji europejskiej, Warszawa 2008; E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991; G. Babiński, Nacjonalizmy czy regionalizmy? Ruchy regionalne w Europie, w: Europa Państw Europa Narodów. Problemy etniczne Europy Środkowo-Wschodniej, red. G. Babiński, W. Miodunka, Karków 1995; W. Konarski, Ruchy regionalistyczne jako forma nacjonalizmu we współczesnej Europie i ich możliwy wpływ na ideę zjednoczonej Europy, w: Społeczeństwo i Polityka. Podstawy nauk politycznych, red. K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, Warszawa 2007; A. Flis, Chrześcijaństwo i Europa, Kraków 2001; J. Kłoczowski, Europa. Chrześcijańskie korzenie, Warszawa 2004; B. Olszewska-Dyoniziak, Człowiek - kultura - osobowość: wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) A A. EFEKTY KSZTAŁCENIA 1. Dysponowanie wiedzą dotyczącą źródeł cywilizacji europejskiej, procesów historycznych wpływających na zmiany kulturowe /w tym religijne/, obecnego jej stanu i zróżnicowania. 2. Znajomość pojęć, kategorii i czynników składowych kultury społecznej, jej religijnych składników, wzajemnych zależności między różnymi czynnikami kształtowania kultury i cywilizacji. Nabycie wiedzy o treściach judeochrześcijańskiego korzenia cywilizacji europejskiej. 3.Wiedza o rożnych koncepcjach antropologicznych i ich wpływie kulturowym w Europie XX i XXI wieku. 4. Rozpoznawanie aktualnych wyzwań kulturowych w społeczeństwach Europy. 5.Umiejętnośc samodzielnego myslenia w w/w dziedzinach. 6. Umiejętność dialogu z osobami i wspólnotami o innych przekonaniach, światopoglądach, wierzeniach. B. OPIS ECTS - udział w wykładzie - 30 godzin - konsultacje- 5 godzin - przrygotowanie sie do wykładu /lektury, próby przeniesienia wiedzy teoretycznej na grunt realiów życia społecznego - 10 godzin - przygotowanie do egzaminu - 45 godzin Liczba ECTS 90 godz.:30 = 3 pkt |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) wykład problemowy. Egzamin. Student opanował zwiedzę na temat kwestii kulturowych i społecznych w Europie i potrafi logicznie je analizować: - na ocenę 2 (ndst..): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji dotyczących zagadnień dotyczących społeczeństw i kultury starego kontynentu; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie na poziomie dostatecznym potrafi omówić kwestie związane z kulturą i społeczeństwami Europy; - na ocenę 4 (db.): poprawnie analizuje zagadnienia dotyczące kultury i społeczeństw europejskich tak zakresie szczegółowym jak i ogólnymi; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie analizować przedstawione na zajęciach oraz z podręczników zagadnienia i samodzielnie wyciągać wnioski. Do zaliczenia przedmiotu brana jest też pod uwagę obecność na wykładach, max 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.