Wprowadzenie do europeistyki - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-PO-EU-WE-C |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do europeistyki - ćwiczenia |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wpisz symbol/symbole efektów kształcenia |
Skrócony opis: |
Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Celem ćwiczeń jest wprowadzenie w podstawowe pojęcia problemy i metody badawcze europeistyki, ze szczególnym uwzględnieniem kulturowego i społecznego wymiaru procesu integracji europejskiej Wymagania wstępne: brak |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Europa jako kontynent: od geografii do kultury; 2. Europa jako wspólnota metapolityczna; 3. Europa jako rzeczywistość polityczna; 4. Integracja europejska - podstawowe fakty i pojęcia; 5. Ojcowie Wspólnot a założenia procesu integracyjnego; 6. Podstawowe teorie integracji europejskiej; 7. Koncepcje rozwoju integracji europejskiej; 8.-9. UE - wspólnota polityczna 10. UE - wspólnota kulturowa 11. Symbolika Unii Europejskiej 12.-13. Zarys metod badawczych w europeistyce 14. Unia Europejska - perspektywa społeczna Metody oceny: ciągła ocena znajomości literatury w toku kolejnych zajęć, zaliczenie pisemne końcowe, referat |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Deklaracja Schumana Karta Praw Podstawowych Traktat o Unii Europejskiej K. Kowalski, Europa: mity, modele, symbole, Kraków 2002 M. Koźmiński [red.], Cywilizacja europejska, Warszawa 2004 P. Mazurkiewicz, Europeizacja Europy, Warszawa 2001 P. Mazurkiewicz, S. Sowiński, Religia-tożsamość-Europa, Wrocław 2005 K. Pomian, Europa i jej narody, Gdańsk 2004 J. Ratzinger, Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro, Kielce 2005 J. Ruszkowski, Wstęp do studiów europejskich, PWN, Warszawa 2007 R. Schuman, Dla Europy, Kraków 2003 J. Sweeney, J van Gerven, Chrześcijaństwo a integracja europejska, Kraków 1997 K.A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, Studia europejskie. Zagadnienia metodologiczne, Warszawa 2010 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu europeistyki, identyfikuje bieżące problemy związane z integracją europejską, rozpoznaje problem tożsamości kulturowej Unii Europejskiej, potrafi wyjaśnić co jest bardziej znaczące dla współczesnej tożsamości: Grecja czy Rzym?, charakteryzuje co jest bardziej znaczące dla współczesnej tożsamości: chrześcijaństwo czy oświecenie?, tłumaczy która koncepcja integracji jest lepsza: „Schuman vs. Churchill”, organizuje logistykę wspólnej dla wszystkich grup debaty oxfordzkiej na temat akcesji Chorwacji/Turcji do Unii Europejskiej, projektuje i prezentuje swoje stanowisko w debacie, dyskutuje, pracuje w zespole (w przypadku pełnienia funkcji lidera kieruje pracą zespołu), zachowuje otwartość na inne poglądy i stanowiska, wykazuje odpowiedzialność za jakość pracy całej grupy, wykazuje odpowiedzialność za wszystkich członków grupy, analizuje doniesienia medialne, opracowuje i prezentuje prasówkę na temat bieżących problemów integracji europejskiej oraz uzupełnia ją swoimi komentarzami i opiniami, jest kreatywny, otwarty na współpracę, proponuje swój udział w jednym wydarzeniu związanym z integracją europejską, a następnie sporządza i prezentuje sprawozdanie z jego przebiegu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.