Gender and politics
General data
Course ID: | WS-PO-GIP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Gender and politics |
Name in Polish: | Gender i polityka |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
Course homepage: | https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=2073 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Dostarczenie wiedzy nt. polityki równości płci w Europie i na świecie. Feministyczna kategoria gender, analiza genderowa, strategia gender mainstreaming. Krytyczna analiza kategorii płci w wymiarze teoretycznym i empirycznym tzn. umiejętność opisu kluczowych problemów dotyczących płci w Polsce i na świecie, umiejętność wyjaśniania źródeł nierówności oraz strategii działań równościowych. |
Full description: |
(in Polish) 1. Wprowadzenie do zajęć. Kategoria "gender" jako feministyczna redefinicja płci. Feminizm i polityka. 2. Historia polityki równości płci: od polityki emancypacji do gender mainstreaming. 3. Pekińska Platforma Działania jako dokument ramowy międzynarodowej polityki równouprawnienia płci. 4. Polityka UE na rzecz równości płci: strategie, narzędzia, instytucje. 5. Kobiety a gospodarka: poszanowanie równości na rynku pracy i w życiu gospodarczym, strategia work-life balance. 6. Kobiety a władza: równość w procesach decyzyjnych, instytucjonalne mechanizmy na rzecz awansu kobiet, parytet jako nowa koncepcja demokracji. 7. Przemoc wobec kobiet. 8. Kobiety a media. 9. Kobiety a edukacja 10. Zdrowie i prawa reprodukcyjne. 11. Migracje kobiet i handel ludźmi |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK 1 - student/ka ma wiedzę o polityce równości płci w Europie i na świecie: kluczowe strategie, narzędzia, instytucje. EK 2 student/ka zna tło historyczne polityki równości płci i jej ewoluowanie: od polityki emancypacji do gender mainstreaming EK 3 student/ka rozumie kategorię gender oraz jej wykorzystanie w badaniach i polityce genderowej. EK 4 - student/ka ma wiedzę o pekińskiej Platforma Działania jako dokumencie ramowym międzynarodowej polityki równouprawnienia płci. EK 5 - student/ka krytycznie opisuje kwestie nierówności płci w społeczeństwie w odniesieniu do kluczowych problemów. ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: udział w konwersatorium: 30 godz. przygotowanie do zajęć: 15 godz. przygotowanie referatu/prezentacji: 5 godz. przygotowanie do kolokwium: 10 godz. suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia mają formę wykładu konwersatoryjnego zawierającego elementy dyskusji wokół omawianych zagadnień. Dlatego niezbędna jest samodzielna praca studentów z lekturami podanymi w wykazie oraz regularne i aktywne uczestnictwo w zajęciach (praca z tekstem, opracowanie i prezentacja problemu). Formą wspierającą zajęcia jest e-learning. Platforma moodle umożliwia przekazywanie treści dydaktycznych oraz komunikowanie się ze studentami. Metody oceny: Warunkiem zaliczenia i uzyskania pozytywnej oceny końcowej, oprócz udziału w zajęciach, jest zapoznanie się z podaną literaturą, przygotowanie wyznaczonych zadań (również w e-learningu), napisanie kolokwium końcowego. Podczas trwania kursu studenci przygotowują referat, który może mieć formę prezentacji, odnoszący się do jednego z dwunastu obszarów pekińskiej Platformy Działania. Dopuszczalna jest dwukrotna absencja na zajęciach bez konieczności usprawiedliwiania. Trzecia i każda następna nieusprawiedliwiona nieobecność wymaga indywidualnego zaliczenia wyznaczonego materiału. Na ocenę końcową z przedmiotu sumowane są wyniki: - referatu (0-30 punktów) - aktywności podczas zajęć oraz zadań e-learningowych (0-20); - kolokwium (0-50). PUNKTACJA OCENA 91-100 bdb 81- 90 db+ 71- 80 db 61- 70 dst+ 51- 60 dst 0-50 ndst |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.