The history and culture of central and eastern Europe
General data
Course ID: | WS-PO-HKESW |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | The history and culture of central and eastern Europe |
Name in Polish: | Historia i kultura Europy Środkowo-Wschodniej |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W trakcie zajęć studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami dotyczącymi dziejów Europy Środkowo-Wschodniej. Zajęcia będą obejmować problematykę dotyczącą cywilizacji, kultury, kwestii społecznych, gospodarczych i politycznych tego regionu Europy na przestrzeni wieków, ze szczególnym wyakcentowaniem historii najnowszej. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie zajęć studenci zapoznają się z następującymi zagadnieniami: Europa Środkowo-Wschodnia jako region historyczny Europa Środkowo-Wschodnia do końca XIV wieku Społeczeństwa Europy Środkowo-Wschodniej w XV-XVII wieku. Religie i Kościoły Kwestie cywilizacyjne i kulturowe Monarchia habsburska Cesarstwo Austriackie Europa Środkowa na przełomie XIX i XX wieku Państwa Europy Środkowo-Wschodniej wobec konfliktu I wojny światowej System powersalski Państwa Europy Środkowo-Wschodniej między Hitlerem i Stalinem Emigracja polityczna (jej wizje i projekty federacyjne i integracyjne) Stalinizacja i odwilż Państwa Europy Środkowo-Wschodniej w erze Chruszczowa Problemy polityczne, społeczne i gospodarcze w latach 70 i 80 Upadek komunizmu i kształtowanie się nowej rzeczywistości politycznej Integracja europejska w Europie Środkowo-Wschodniej |
Bibliography: |
(in Polish) Historia Europy Środkowo-Wschodniej, t.1, red. J. Kłoczowskiego Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2000 Historia Europy Środkowo-Wschodniej, t.2, red. J. Kłoczowskiego Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2000 Europa Środkowo - Wschodnia w XIX i XX wieku, Wiśniewski E. (red.) Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, rok wydania: 2005; T. Buchanan, Burzliwy pokój. Historia Europy 1945-2000, Kraków 2010; S. Parzymies, stosunki międzynarodowe w Europie 1945-2009, Warszawa 2009 K. Łastawski, Historia integracji europejskiej, Toruń 2006; K. Popowicz, Historia integracji europejskiej, Warszawa 2006; J. Krasuski, Europa Zachodnia po II wojnie światowej. Dzieje polityczne, Poznań 1990; W. Laqueur, Historia Europy 1945-2009Londyn 1993; J. Holzer, Europa zimnej wojny, Kraków 2012; A. Skrzypek, Historia społeczna Europy XIX i XX wieku, Poznań 2009; N. Davies, Europa, Kraków 1998; J. Chlebowczyk, Procesy narodowotwórcze w Europie Środkowo-wschodniej, Warszawa 1975; M. Kitchen, Historia Europy 1919-1939, Wrocław 1992; W. Laquer, Historia Europy 1945-1992, Londyn 1992; Kukiel M., Dzieje polityczne Europy od rewolucji francuskiej, Londyn 1992; B. Cywiński, Szańce kultur. Szkice z dziejów Europy Wschodniej, Warszawa 2013 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student na dobrym poziomie przedstawia i analizuje kwestie związane z dziejami państw Europy Środkowo-Wschodniej i ich kulturą. Posiada umiejętność wyprowadzania z jej przeszłości prawidłowych wniosków. Dzięki posiadanej wiedzy historycznej potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusjach dotyczących wydarzeń z przeszłości tego regionu Europy. 3 ECTS aktywność studenta - nakład pracy studenta w godz. udział w wykładzie - 30 konsultacje - 5 przygotowanie do egzaminu - 25 suma godzin - 60; liczba ECTS - 60 godz./30 (30) godz. ≈ 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Opanował procesy dziejowe krajów Europy Środkowo-Wschodniej i potrafi logicznie analizować wydarzenia z jej przeszłości i kultury: - na ocenę 2 (ndst..): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji i faktów z przeszłości; - na ocenę 3 (dst.): poprawnie na poziomie dostatecznym umie analizować wydarzenia z historii i kultury Europy Środkowo-Wschodniej; - na ocenę 4 (db.): poprawnie analizuje procesy dziejowe tego regionu Europy; - na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie analizować przedstawione na zajęciach oraz z podręczników wydarzenia i samodzielnie wyciągać wnioski |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.