Catholic Social Thought
General data
Course ID: | WS-PO-MSpolK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Catholic Social Thought |
Name in Polish: | Myśl społeczna Kościoła |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z genezą i statusem myśli społecznej Kościoła, jej podstawowymi postulatami i ich uzasadnieniami. Konwersatoryjna forma zajęć zakłada m.in. dyskusje, pracę w grupach, wystąpienia studentów, debaty studenckie w stylu debat oxfordzkich. |
Full description: |
(in Polish) W ciągu semestru podjętych zostaje 6 zagadnień szczegółowych: 1. Wizje Kościoła, wizje sfery publicznej 2. Znaczenie Kościoła dla życia społecznego i politycznego 3. Władza 4. Antropologia chrześcijańska 5. Małżeństwo i rodzina 6. Kościół w obronie życia |
Bibliography: |
(in Polish) Dokumenty i źródła: Jan Paweł II, List do rodzin, różne wydania Jan Paweł II, Familiaris consortio, różne wydania Jan Paweł II, Sollicitudo rei socialis, różne wydania Jan Paweł II, Pamięc i tożsamość, Znak, Kraków 2007 Kompendium Nauki Społecznej Kościoła, Jedność, Kielce 2005 Stanowisko zespołu ekspertów KEP ds. bioetycznych w sprawie klauzuli sumienia z 20.02.2014 Stanowisko 4/2013 Komitetu Bioetyki przy Prezydium PAN z 12.11.2013 Opracowania podstawowe: F. Compagnioni, Prawa człowieka, WAM, Kraków 2000 M. Gierycz, Chrześcijaństwo i Unia Europejska. Rola religii w procesie integracji europejskiej, WAM, Kraków 2008 T. Herr, Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, WAM, K G. Himmelfarb, Jeden naród. Dwie kultury, WAiP, Warszawa 2007 M. Hornsby-Smith, An introduction to Catholic Social Thought, CUP, Cambridge 2006 W. Hoye, Demokracja a chrześcijaństwo, WAM, Kraków 2003, P. Kieniewicz, Człowiek niewygodny, człowiek potrzebny. Dyskusja antropologiczna w bioetyce amerykańskiej, KUL, Lublin 2010 M. Krąpiec, Człowiek i polityka, Lublin 2007 P. Mazurkiewicz, Kościół i demokracja, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2001 Ch. Millon-Delsol, Zasada pomocniczości, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1995 M. Piechowiak, Filozofia praw człowieka, TN KUL, Lublin 1999 E. Picker, Godność człowieka a życie ludzkie, Oficyna Naukowa, Warszawa 2007 M. Pokrywka, Antropologiczne podstawy moralności małżeństwa I rodziny, KUL, Lublin 2010 J. Ratzinger, Znaczenie wartości religijnych i etycznych w społeczeństwie pluralistycznym, w: tenże, Prawda, wartości, władza, Znak, Kraków 1999 Literatura pomocnicza: Burgoński P., Sowiński S., Ile Kościoła w polityce, ile polityki w Kościele?, Księgar. św. Jacka, Katowice 2009 Casanova Jose, Religie publiczne w nowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2005 Drzonek Maciej, Między integracją a europeizacją. Kościół katolicki w Polsce wobec Unii Europejskiej w latach 1997-2003, Księgarnia Akademicka, Kraków 2006 Gierycz Michał, Grosfeld Jan [red.], Zmagania początku tysiąclecia, Wyd. Łośgraf, Warszawa 2012 Haarscher Guy, Laickość, PAX, Warszawa 2004 Mazurkiewicz Piotr, Przemoc w polityce, Ossolineum, Wrocław 2007 Possenti Vittorio, Religia i życie publiczne, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2005 Ratzinger Joseph, Europa Benedykta w kryzysie kultur, Edycja św. Pawła, Częstochowa 2005 Ratzinger Joseph, Europa. Jej podwaliny dzisiaj i jutro, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005 Schuman Robert, Dla Europy, Wydawnictwo Znak, Kraków 2003 Stawrowski Zbigniew, Niemoralna demokracja, Kraków 2008 Stawrowski Zbigniew, Prawo naturalne i ład polityczny, Kraków 2006 Weigel George, Ostateczna rewolucja, Wydawnictwo W drodze, Poznań 1995 Weiler, Joseph H.H. Chrześcijańska Europa, Wydawnictwo W drodze, Poznań 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W ramach realizacji K_W13 uczestnik zdobywa podstawową wiedzę Kościele Katolickim i sposobie jego funkcjonowania w dziedzinie życia spolecznego. W ramach realizacji K_K03 uczestnik, poprzez udział w dyskusji na zajęciach i debatach oxfordzkich uczy się uznawać i szanować różnice punktów widzenia. Dostrzega zalety i wyzwania pluralizmu opinii oraz intelektualnej dyskusji. 2 ECTS = 50-60 h: 12-13 h – czynne uczestnictwo w zajęciach; 12-15 h – przygotowanie do zajęć (zapoznanie z literaturą); 12-15 h – przygotowanie (jako grupa) wystąpienia; 12-15 h – przygotowanie do zaliczenia ustnego + zaliczenie, 1h - konsultacje. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Do zaliczenia końcowego dopuszczone zostaną osoby, które: • wezmą udział w co najmniej pięciu zajęciach merytorycznych w toku semestru (dopuszczalna 1 nieobecność); Ocena końcowa z konwersatorium jest składową 3 elementów: 1. Oceny pracy na zajęciach (przygotowanie do zajęć, praca w grupie, aktywność) (25%); 2. Oceny z pracy pisemnej (25%); 3. Końcowe zaliczenie (50%). Komponenty wiedzy weryfikowane są w pierwszym rzędzie poprzez punkty 1 i 3, komponenty umiejętności i kompetencji poprzez punkt 1 i 2. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.