International Organizations
General data
Course ID: | WS-PO-PO-OM |
Erasmus code / ISCED: |
14.1
|
Course title: | International Organizations |
Name in Polish: | Organizacje międzynarodowe |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
The aim of the course is to get familiar with the role, objectives and typology of international organizations. Theoretical introduction to the institutionalization in international relations will be starting point to debate on the challenges for international organizations. During the workshop following issues will be covered: origins, principles and future of this form of institutionalization of international relations. Special emphasis will be put on reform of the international organizations and the on increasing number of NGOs. These issues will be analyzed from the perspective of major theoretical paradigms in the International Relations: realism, liberalism and constructivism. |
Full description: |
International organizations are important actors in the international relations. Diversity of their roles and areas of operation makes them interesting subject to analyze and study of contemporary international relations. 1. Introduction to the problems of contemporary international relations: the nature of the participants, the phenomenon of institutionalization, theoretical paradigms 2. History and theory of international organizations 3. Definition and typology of international organizations (IGOs, INGOs, TNOs) 4. Statutes, membership, budget, the headquarters of international organizations and officials 5. Universal international organizations in contemporary international relations - the United Nations system 6. Regional international organizations in contemporary international relations: the OSCE, the OAS, LPA. The Council of Europe - the genesis and functioning 7. Military organizations: NATO, WEU 8. Forms of cooperation in post-Soviet space 9. Economic cooperation organizations: EFTA, CEFTA, NAFTA 10. The European Union as an international organization 11. International NGOs: Greenpeace, Amnesty International 12. Poland in international organizations 13. International organizations - opportunity or threat to the sovereignty of the Member States? |
Bibliography: |
(in Polish) OBOWIĄZKOWA: 1. Bieleń S., Proces instytucjonalizacji międzynarodowych stosunków politycznych, w: J. Kukułka (red.), Instytucjonalizacja w stosunkach międzynarodowych, Warszawa 1988, s. 318-335. 2. Kukułka J., Zmienność i instytucjonalizacja stosunków międzynarodowych, Warszawa 1988. 3. Kuźniak B., Organizacje międzynarodowe. Pytania, tablice – ćwiczenia Becka, Warszawa 2008. 4. Kuźniak B., Marcinko M., Organizacje międzynarodowe – skrypty Becka, Warszawa 2008. 5. Doliwa– Klepacki Z., Encyklopedia organizacji międzynarodowych, Warszawa 1997. 6. Latoszek E., Proczek M., Organizacje międzynarodowe. Założenia, cele, działalność, Warszawa 2006. 7. Latoszek E., Organizacja międzynarodowa jako podmiot stosunków międzynarodowych, w: E. Latoszek, M. Proczek (red.), Organizacje międzynarodowe we współczesnym świecie, Warszawa 2006, s. 27-71. 8. Łoś-Nowak T., Organizacje w stosunkach międzynarodowych. Istota - mechanizmy działania – zasięg, Wrocław 2004. 9. Menkes J., Wasilkowski A., Organizacje międzynarodowe. Prawo instytucjonalne, Warszawa 2010. 10. Moravcsik A., O roli preferencji: liberalna teoria polityki międzynarodowej, „Res Publica Nowa” 2004 nr 3, s. 53-69. 11. Morgenthau H., Sześć zasad realizmu politycznego, “Res Publika Nowa” 2004 nr 3, s. 43-53. 12. Reus-Smit Ch., Snidal D., The Oxford Handbook of International Relations, Oxford 2008. 13. Skolimowska A., Unia Europejska jako organizacja międzynarodowa, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2014, ss. 164. 13. Słownik Organizacji Narodów Zjednoczonych. 14. Statuty wybranych organizacji międzynarodowych. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. Barcz J., Organizacja ponadnarodowa, „Sprawy międzynarodowe” 1991 nr 7-8. 2. Bielecka M., KBWE/OBWE jako forma instytucjonalizacji współpracy międzynarodowej w dziedzinie bezpieczeństwa, w: S. Parzymies, R. Zięba (red.), Instytucjonalizacja wielostronnej współpracy międzynarodowej w Europie, Warszawa 2004. 3. Czaputowicz J., Teorie stosunków międzynarodowych, Warszawa 2008. 4. Góralczyk W., Prawo międzynarodowe publiczne, LexisNexis, Warszawa 2006. 5. Gilas J., Systemy normatywne w stosunkach międzynarodowych, Warszawa - Poznań - Toruń 1991. 6. Gruziński P., KBWE/OBWE wobec problemów pokoju i bezpieczeństwa regionalnego, Warszawa 2002. 7. Keohane R., After Hegemony. Cooperation and Discord In the World Political Economy, Princeton 1994. 8. Kupiecki R., NATO u progu XXI wieku, Warszawa 2000. 9. Machińska H., 60 lat Rady Europy. Tworzenie i stosowanie standardów prawnych, Warszawa 2009. 10. Matthews J. T., Power shift, „Foreign Affairs” 1997 nr 1 (t. 76), s. 50-66. 11. Mearsheimer J., The False Promise of International Institutions, „International Security” 1995 nr 3 (19) , s. 5-49. 12. Morgenthau H., Politics Among Nations: the struggle for power and peace, Boston 2005. 13. Parzymies S., Popiuk- Rysińska I. (red.), Polska w organizacjach międzynarodowych, Warszawa 2002. 14. Simonides J., Organizacja Narodów Zjednoczonych. Bilans i perspektywy, Warszawa 2006. 15. Skolimowska A., Frank Vibert. The Rise of Unelected. Democracy and the New Separation of Powers, “Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 2009 nr 22, s. 263-267. 16. Skolimowska A., A. Wendt. Społeczna teoria stosunków międzynarodowych, “Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 2010 nr 25, s. 214-218. 17. Willetts P., Transnational Actors and International Organisations in Global Politics, [w:] J. B. Baylis, S. Smith, The Globalisation of World Politics, Oxford 2001. 18. Zenderowski R., Stosunki międzynarodowe, Warszawa 2005. 19. Zięba R., Instytucjonalizacja Bezpieczeństwa Europejskiego, Warszawa 1999. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EK1 - Student potrafić wskazać na przyczyny powołania głównych organizacji międzynarodowych, orientować się we współczesnych obszarach ich aktywności, zasadach funkcjonowania, składzie członkowskim oraz pełnionych rolach. Student powinien wskazać na problemy, z jakimi borykają się organizacje międzynarodowe o charakterze międzyrządowym (np. Rada Bezpieczeństwa ONZ) oraz wyjaśnić przyczynę ilościowego wzrostu organizacji międzynarodowych o składzie pozarządowym. EK2 - Student klasyfikuje formy oraz wskazuje na problemy instytucjonalizacji współczesnych stosunków międzynarodowych. Umiejętność ta będzie szczególnie cenna podczas odbywania staży, praktyk lub pracy zawodowej w agendach organizacji międzynarodowych czy administracji publicznej. EK3 - Dzięki przygotowywanym referatom tematycznym, student pogłębia sztukę gromadzenia, analizowania oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej. Opis ECTS: udział w ćwiczeniach 30 przygotowanie do ćwiczeń 15 konsultacje 5 czas na napisanie referatu 10 przygotowanie do egzaminu 20 SUMA GODZIN 80 LICZBA ECTS 80 godz./30 (25) godz. ≈ 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody oceny: 1. Aktywne uczestnictwo w zajęciach (obecność w trakcie zajęć - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności - oraz udział w dyskusji nt. zadanej literatury); 2. Punkty za referat (przygotowanie i zaliczenie referatu warunkiem dopuszczenia do kolokwium). 3. Punkty z kolokwium (max. 70, min. 36). Średnia punktów z: referatu i kolokwium przeliczana jest na ocenę końcową wg skali: 51-60 3 61-70 3,5 71- 80 4 81-90 4,5 91-100 5 Szablon oceny referatu Historia organizacji międzynarodowej: przyczyny powstania, moment historyczny 3 pkt. Funkcje organizacji międzynarodowej oraz obszar jej aktywności 3 pkt. Członkowie organizacji międzynarodowej, siedziba, organy, zasady finansowania 5 pkt. Problemy związane z funkcjonowaniem danej organizacji międzynarodowej 6 pkt. Debata nad przyszłością/reformą organizacji 6 pkt. Terminowe wygłoszenia referatu 3 pkt. Oddanie referatu w formie tekstu do tygodnia po wygłoszeniu referatu (format A4; czcionka nr 12; interlinia 1,5; bibliografia; maks. 4 strony) 4 pkt; Max 30 pkt EK1 - Student potrafić wskazać na przyczyny powołania głównych organizacji międzynarodowych, orientować się we współczesnych obszarach ich aktywności, zasadach funkcjonowania, składzie członkowskim oraz pełnionych rolach. - na ocenę 2 (ndst): student nie potrafić wskazać na przyczyny powołania głównych organizacji międzynarodowych; nie orientuje się we współczesnych obszarach ich aktywności, zasadach funkcjonowania, składzie członkowskim oraz pełnionych rolach; - na ocenę 3 (dst): student poprawnie analizuje specyfikę zaledwie kilku organizacji międzynarodowych; - na ocenę 4 (db): student poprawnie potrafić wskazać na przyczyny powołania głównych organizacji międzynarodowych, orientuje się we współczesnych obszarach ich aktywności, zasadach funkcjonowania, składzie członkowskim oraz pełnionych rolach; - na ocenę 5 (bdb): student poprawnie potrafić wskazać na przyczyny powołania głównych organizacji międzynarodowych, orientuje się we współczesnych obszarach ich aktywności, zasadach funkcjonowania, składzie członkowskim oraz pełnionych rolach; potrafi wskazać na uwarunkowania ich funkcjonowania i samodzielnie formułować wnioski. EK2 - student klasyfikuje formy oraz wskazuje na problemy instytucjonalizacji współczesnych stosunków międzynarodowych. - na ocenę 2 (ndst): student nie klasyfikuje form oraz nie wskazuje na problemy instytucjonalizacji współczesnych stosunków międzynarodowych; - na ocenę 3 (dst): student klasyfikuje zaledwie kilka form instytucjonalizacji współczesnych stosunków międzynarodowych; - na ocenę 4 (db): student klasyfikuje formy oraz wskazuje na problemy instytucjonalizacji współczesnych stosunków międzynarodowych; - na ocenę 5 (bdb): student klasyfikuje formy oraz wskazuje na problemy instytucjonalizacji współczesnych stosunków międzynarodowych potrafi; samodzielnie formułować wnioski. EK3– student pogłębia sztukę gromadzenia, analizowania oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej. - na ocenę 2 (ndst): student nie pogłębia sztuki gromadzenia, analizowania oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej. - na ocenę 3 (dst): student w stopniu podstawowym pogłębia sztukę gromadzenia, analizowania oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej - na ocenę 4 (db): student w sposób zadowalający pogłębia sztukę gromadzenia, analizowania oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej. - na ocenę 5 (bdb): student w sposób zadowalający pogłębia sztukę gromadzenia, analizowania oraz publicznego i zwięzłego przedstawiania wyników pracy badawczej oraz samodzielnie konstruuje wnioski badawcze. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.