Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Systemic transformations in Central and Eastern Europe

General data

Course ID: WS-PO-TSESW
Erasmus code / ISCED: 14.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Systemic transformations in Central and Eastern Europe
Name in Polish: Transformacja systemowa w Europie Środkowo-Wschodniej
Organizational unit: Institute of Political Science
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest pokazanie wybranych aspektów złożonego zjawiska transformacji systemowej. Studenci poznają zarówno podejścia teoretyczne do tej zmiany, jak i jej wielopłaszczyznowość. Poprzez spojrzenie na przeobrażenia systemowe w Europie Środkowej, nabywają umiejętność analizy procesów transformacyjnych, by móc samodzielnie badać zmiany zachodzące we współczesnym świecie. Omawiane będą wybrane przypadki procesów transformacyjnych oraz ich konsekwencje, zarówno w wymiarze instytucjonalnym, jaki i społecznym.

Student posiada więc wiedzę na temat zachodzących w Europie na rożnych poziomach procesów integracji jak i dezintegracji, w ujęciu historycznym, jak i społecznym, potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do analizowania jak i interpretacji konkretnych procesów i zjawisk kulturowych, ekonomicznych, społecznych i politycznych, jak również tłumaczyć treści przekazu medialnego ich dotyczącego.

Full description: (in Polish)

1. Zajęcia wprowadzające - transformacja

2. Reżimy niedemokratyczne – transformacja, ale od czego?

3. Komunistyczne reżimy autorytarne – czy był jeden komunizm?

4. Czy transformacja systemowa była rewolucją?

5. Bezprecedensowa skala transformacji? - zajęcia on-line

6. Sposoby odejścia od komunizmu a budowa nowych porządków demokratycznych.

7. Transformacja i wybór instytucjonalny.

7. Społeczeństwo komunistyczne – specyfika kultury politycznej, homo sovieticus?

8. Kolokwium

9. Wyniki transformacji - jak badać efektywność państwa?

10. Odmienne drogi transformacji (case study): Republika Czeska.

11. Odmienne drogi transformacji (case study): Słowacja.

12. Odmienne drogi transformacji (case study): Węgry.

13. Odmienne drogi transformacji (case study): Rosja.

14. Odmienne drogi transformacji (case study): Ukraina.

15. Kolokwium

Bibliography: (in Polish)

Antoszewski A., Fiala P., Herbut R., Sroka J., Partie i systemy partyjne Europy Środkowej, Wrocław 2003.

Dahrendorf R., Rozważania nad rewolucją w Europie, Warszawa 1991.

Dalton R. J. , Klingemann H. D. Zachowania polityczne, Oxford, Warszawa 2010.

Grabowska M., Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku, Warszawa 2004.

Kitschelt H., Formation of Party Cleavages In Post-Communist Democracies: Theoretical Proposition, „Party Politics”, 1995, vol.1, no. 4.

Lewis P.G., Political Parties in Post–Communist Eastern Europe, New York 2000.

Linz J. J., Totalitarian and Authoritarian Regimes. Boulder–London 2000 (fragment w polskim przekładzie /w:/ Szczupaczyński J. (red.) Władza i społeczeństwo, t. 1, Warszawa 1995.)

Marody M. (red.), Oswajanie rzeczywistości: między realnym socjalizmem a realną demokracją, Warszawa 2006.

Offe C., Drogi do transformacji. Doświadczenia wschodnioeuropejskie i wschodnioniemieckie, Warszawa  Kraków 1999.

Sobolewska-Myślik K., Partie i systemy partyjne Europy Środkowej po 1989, Kraków 1999.

Staniszkis J., Postkomunizm. Próba opisu, Gdańsk 2001.

Szacki J., Liberalizm po komunizmie, Kraków 1994.

Tilly Ch., Rebelia i rewolucja, /w:/ Szczupaczyński J. (red.) Władza i społeczeństwo, t. 1, Warszawa 1995.

Tischner J., Etyka Solidarności oraz homo sovieticus, Kraków 2005.

Tismaneanu V., Wizje zbawienia, Warszawa 2000.

Wiatr J. J., Europa pokomunistyczna. Przemiany państw i społeczeństw po 1989 roku, Warszawa 2006.

Wojtas K., Partie populistyczne w Czechach i na Słowacji, Warszawa 2011.

Wołek A., Demokracja nieformalna. Konstytucjonalizm i rzeczywiste reguły polityki w Europie Środkowej po 1989 roku, Warszawa 2004.

W. Marciniak, Rozgrabione imperium, Arcana 2001.

M. Bankowicz, Transformacje konstytucyjnych systemów władzy państwowej w Europie Środkowej, Kraków 2010.

W. Marciniak, Rozgrabione imperium, Arcana 2001.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student ma podstawową wiedzę na temat zachodzących w Europie i na świecie procesów integracji i dezintegracji, stosunków międzynarodowych w wymiarze politycznym, kulturalnym oraz relacji międzykulturowych.

Rozumie relacje między człowiekiem i grupami społecznymi a instytucjami politycznymi oraz potrafi dostrzec oczekiwania społeczne. Posiada umiejętność rozwiązywania nowych problemów poprzez zastosowanie nabytej wiedzy.

Jest przygotowany do pracy w organizacjach i instytucjach publicznych, w tym organach administracji publicznej, partii politycznych oraz innych organizacji krajowych i zagranicznych.Rozumie potrzebę rozwoju zawodowego wynikającą z dynamiki rzeczywistości społecznej, w tym uczenia się przez całe życie.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność. Wszystkie zajęcia są obowiązkowe. Można dwukrotnie je opuścić bez konieczności usprawiedliwiania. Trzecia i każda następna nieobecność wymaga zaliczenia poprzez napisanie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat (6 tys. znaków za każdą nieobecność). Jeżeli liczba nieobecności przekroczy 7, zajęcia nie mogą zostać zaliczone. W sytuacjach losowych decyduje Dziekan.

Brak zaliczenia następuje także w przypadku nie oddania prac pisemnych za nieobecności, lub oddania prac, których jakość je dyskwalifikuje (np. plagiat).

Aktywność - podczas każdych zajęć student może uzyskać 2 pkt. które podnoszą jego ocenę końcową z przedmiotu.

Brak zapoznania się z literaturą zadaną przez prowadzącego wiąże się z koniecznością napisania pracy (6 tys. znaków) lub odrobieniem zaległości na dyżurze.

Kolokwium I - po 7 zajęciach studenci piszą kolokwium (test, pytania otwarte) - można uzyskać 50 pkt (zalicza 26 pkt).

Kolokwium II - test (pytania otwarte), można uzyskać 50 pkt (zalicza 26 pkt).

By zaliczyć przedmiot konieczne jest uzyskanie łącznie 52 pkt.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)