Logic and methodology of sciences
General data
Course ID: | WS-POZ-BW-LiMN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Logic and methodology of sciences |
Name in Polish: | Logika i metodologia nauk |
Organizational unit: | Institute of Political Science |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia z logiki i ogólnej metodologii nauk mają na celu wprowadzenie w podstawowe formy rozumowań: dedukcyjnych (niezawodnych) i uprawdapadniających (zawodnych). Student w trakcie zajęć będzie zapoznawać się głównie z najważniejszymi sposobami argumentowania oraz unikania błędów w rozumowaniach |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1. Przedmiot i podział logiki 2. Podstawowe kategorie syntaktyczne: nazwy i zdania 3. Podział definicji i błędy definiowania 4. Wprowadzenie do logiki formalnej. Tautologia, wynikanie logiczne, podstawowe prawa logiki 5. Klasyczny Rachunek Zdań 6. Błędy rozumowań 7. Podział nauk 8. Czynności wiedzotwórcze – uzasadnianie zdań 9 . Spór o metodę nauk empirycznych: naturalizm, hipotetyzm, konwencjonalizm |
Bibliography: |
(in Polish) - Christoph Drösser, „Logika. Daj się uwieść!”, tłum. Danuta Serwotka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013; - Teresa Hołówka, „Kultura logiczna w przykładach”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 - Piotr Łukowski, „Logika praktyczna z elementami wiedzy o manipulacji”, Wolters Kluwer, Warszawa 2012 - Grzegorz Malinowski, „Logika ogólna”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 201o - Barbara Stanosz, „Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 - Zygmunt Ziembiński, „Logika praktyczna”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia wiedzy: Absolwent posiada wiedzę na temat podstawowych kategorii semiotyki logicznej oraz kluczowych zagadnień logiki formalnej i metodologii nauk umiejętności: Absolwent potrafi twórczo wykorzystać posiadaną wiedzę z zakresu logiki i semiotyki logicznej w pracy poprzez stosowanie właściwych metod i narzędzi w rozpoznawania błędów rozumowania i błędów logicznych kompetencji społecznych: Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia swych funkcji zawodowych, wykazując się zrozumieniem dla kwestii poprawnego rozumowania i argumentowania oraz precyzyjnego formułowania swego stanowiska. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Główną metodą dydaktyczną będzie wykład oraz ćwiczenia mające na celu sprawdzenie zrozumienie wykładanych treści. Weryfikacja założonych efektów kształcenia nastąpi poprzez egzamin pisemny w formie testu Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): Na ocenę 2.0 Brak podstawowych wiadomości dotyczących treści wykładów i ćwiczeń. Brak podstawowych kompetencji określonych w treściach programowych kursu. Brak podstawowych umiejętności określonych w efektach kształcenia. Na ocenę 3.0 Posiadanie podstawowych wiadomości, umiejętności oraz kompetencji określonych w wymaganiach, potwierdzone uzyskaniem 55%-65% możliwych do uzyskania na egzaminie punktów. Na ocenę 3.5 Dostateczna znajomość omawianych zagadnień, potwierdzona uzyskaniem 65%-75% możliwych do uzyskania na egzaminie punktów. Na ocenę 4.0 Dobra znajomość omawianych zagadnień, potwierdzona uzyskaniem 75%-85% możliwych do uzyskania na egzaminie punktów. Na ocenę 4.5 Dobra znajomość omawianych zagadnień, potwierdzona uzyskaniem 85%-95% możliwych do uzyskania na egzaminie punktów. Na ocenę 5.0 Bardzo dobra znajomość omawianych zagadnień, potwierdzona uzyskaniem pow. 95% możliwych do uzyskania na egzaminie punktów. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.