Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social science methodology

General data

Course ID: WS-POZ-BW-MPBS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social science methodology
Name in Polish: Metody prowadzenia badań społecznych
Organizational unit: Institute of Political Science
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procesem przygotowania i realizacji badań oraz wybranymi metodami badawczymi.

Full description: (in Polish)

I. Nauka i praca naukowa

1. Pojęcie nauki

2. Klasyfikacja nauk

3. Rzeczywistość społeczna i specyfika badań społecznych

4. Rola i znaczenie nauk społecznych i humanistycznych dla rozwoju człowieka i społeczeństwa

5. Praca naukowa jako działalność twórcza

6. Rodzaje pracy naukowej i typy badań naukowych

7. Społeczno-etyczne uwarunkowania pracy naukowej

II. Problemy naukowe i hipotezy

1. Pojęcie problemu naukowego. Problem naukowy a problem społeczny

2. Formułowanie ważnych problemów naukowych

3. Klasyfikacja problemów naukowych

4. Pojęcie hipotezy

5. Typy hipotez

6. Konstruowanie hipotez

III. Metody badań naukowych

1. Metoda i jej związek z teorią

2. Typologia metod naukowych

3. Rola dyskusji jako metody naukowej

IV. Badania naukowe

1. Pojęcie badań naukowych

2. Ustalanie tematu badań

3. Pozyskiwanie i analiza literatury przedmiotu oraz źródeł

4. Poznawanie literatury przedmiotu i źródeł

5. Stosunek (krytyczny) do literatury przedmiotu i źródeł

6. Porządkowanie i przechowywanie materiałów naukowych

7. Błędy w prowadzeniu badań naukowych

V. Narracja naukowa

1. Zadania pisarstwa naukowego

2. Zasady pisarstwa naukowego

3. Rodzaje pisarstwa naukowego

4. Ocena prac naukowych

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Babbie E., Podstawy badań społecznych, przekł. W. Betkiewicz, M, Bucholc, P. Gadomski, J. Haman, A. Jasiewicz-Betkiewicz, A. Kloskowska-Dudzińska, M. Kowalski, M. Mozga-Górecka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

2. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, przekł. E. Hornowska, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001.

3. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, „Śląsk”, Katowice 1999.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Analiza informacji w działaniu, K. Liedel, P. Piasecka, T.R. Aleksandrowicz (red.), Difin, Warszawa 2012.

2. Analiza informacji w zarządzaniu bezpieczeństwem, K. Liedel, P. Piasecka, T.R. Aleksandrowicz (red.), Difin, Warszawa 2013.

3. Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, przekł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.

4. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, przekł. P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.

5. Borodako K., Foresight w zarządzaniu strategicznym, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.

6. Gębski B., Wprowadzenie do metodologii badań społecznych. Problemy konstruowania modeli jakościowych badanych zjawisk, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w Warszawie, Warszawa 2008.

7. Gryz J., Zarys podstaw teorii bezpieczeństwa, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2010.

8. Interdyscyplinarność nauk o bezpieczeństwie. Paradygmat. Wiedza. Demarkacja, K. Raczkowski, K. Żukrowska, M. Żuber (red.), Difin, Warszawa 2013.

9. Jemioło T., Dawidczyk A. Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2008.

10. Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe kategorie. Uwarunkowania. System, Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2011.

11. Korzeniowski R., Wprowadzenie do metodologii badań bezpieczeństwa narodowego, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej im. Stanisława Staszica, Białystok 2014.

12. Liedel K., Piasecka P., Aleksandrowicz T.R., Analiza informacji. Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2012.

13. Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego. Bezpieczeństwo 2010. Tom I, P. Sienkiewicz, M. Marszałek, H. Świeboda (red.), Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2010.

14. Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego. Tom III, P. Sienkiewicz, M. Marszałek, H. Świeboda (red.), Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2012.

15. Metodologia badań bezpieczeństwa narodowego. Tom IV, P. Sienkiewicz, M. Marszałek, H. Świeboda (red.), Akademia Obrony Narodowej, Warszawa 2012.

16. Miles M.B., Huberman M.A., Analiza danych jakościowych, przekł. S. Zabielski, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2000.

17. Nowak S., Metodologia badań socjologicznych. Zagadnienia ogólne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.

18. Pieter J., Praca naukowa, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1960.

19. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji, przekł. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, wprowadzenie K. T. Konecki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

20. Studia bezpieczeństwa, P.D. Williams (red.), przekł. W. Nowicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.

21. Sułek A., Eksperyment w badaniach społecznych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1979.

22. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002.

23. Zarządzanie bezpieczeństwem. Metody i techniki, K. Raczkowski, Ł. Sułkowski (red.), Difin, Warszawa 2014.

24. Zenderowski R., Praca magisterska. Jak pisać i obronić. Wskazówki metodologiczne, CeDeWu, Warszawa 2004.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

OPIS ECTS:

Udział w zajęciach – 24 godz.

Przygotowanie do zaliczenia – 51 godz.

Liczba ECTS: 75 godz. / 30 (25) godz. = 2,5 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na zaliczenie konwersatorium składają się następujące elementy:

1. obecność podczas zajęć

2. przygotowanie do zajęć,

3. przygotowanie projektu w grupach,

4. syntetyczna prezentacja poszczególnych etapów z realizacji projektu podczas zajęć,

5. oddanie wydruku projektu w wyznaczonym przez prowadzącego terminie.

Obowiązkowe są obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - zgodnie z planem pracy wytyczonym przez prowadzącego. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Nieobecność studenta podczas zajęć nie zwalnia z obowiązku terminowego rozliczenia wyznaczonych do realizacji zadań.

Nieobecność na więcej niż dwóch zajęciach ćwiczeniowych skutkuje otrzymaniem punktacji ujemnej - 0,5 za każdą nieobecność powyżej dwóch przewidzianych w warunkach zaliczenia. Punktacja ujemna odejmowana jest od końcowego wyniku.

Dwukrotne nieprzygotowanie do zajęć skutkuje otrzymaniem punktacji ujemnej - 0,5. Punktacja ujemna odejmowana jest od końcowego wyniku.

Końcowa ocena z konwersatorium ustalana jest na podstawie oceny z przygotowanego projektu - z uwzględnieniem punktacji ujemnej. W celu zaliczenia konwersatorium należy uzyskać co najmniej 3 (dst). Nieterminowe rozliczenie zadania skutkuje niezaliczeniem zajęć.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)