Współczesne konflikty społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WS-POZ-BW-WKS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne konflikty społeczne |
Jednostka: | Instytut Politologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | (tylko po angielsku) enter learning outcome code/codes |
Skrócony opis: |
Konwersatorium którego zasadniczym celem jest zdobywanie wiedzy nt. analizy i zarządzania konfliktami społecznymi. |
Pełny opis: |
Trwające 12 godzin zajęcia podzielone są na dwie części. Część pierwsza trwa ok. 6 godzin ma charakter konwersatoryjny i poświęcona jest nabywaniu podstawowej wiedzy na temat konfliktów społecznych. W jej trakcie studenci czytają oraz omawiają na zajęciach teksty na temat definicji konfliktu społecznego, źródeł i przyczyn jego powstawania, przykładów konfliktów społecznych we współczesnym społeczeństwie oraz sposobów zarządzania konfliktami. Część druga zajęć (6 godzin) ma charakter warsztatowy. W jej trakcie studenci podzieleni wcześniej na 5-6 osobowe grupy prezentują analizy wybranych ( z listy zaproponowanej przez prowadzącego) konfliktów społecznych. W swej analizie studenci - obok genezy i przedmiotu konfliktów - prezentują także ich przebieg, dynamikę, oraz możliwe sposoby zarządzania konfliktami. |
Literatura: |
E.W. Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2005 s. 242 - 263 A. Dylus, S. Sowiński (red.), Bunt mas czy kryzys elit, Wrocław 2018 A. Słaboń, Konflikt społeczny i negocjacje, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1995 D. Długosz, A. Garbacik, Podstawy zarządzania konfliktami społecznymi, Poznań 2000 W. Ury, Odchodzenie od Nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Warszawa 2009 R. Dahrendorf, Nowoczesny konflikt społeczny, Warszawa 1993 R. Dahrendorf, Teoria konfliktu w społeczeństwie przemysłowym, w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 454 - 477 L. A. Coser, Społeczne funkcje konfliktu , w: A. Jasińska – Kania i inni (red.), Współczesne teorie socjologiczne, Warszawa 2006, 478-481 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
- umiejętność współpracy w grupie, podziału zadań, koordynacji działań - znajomość wybranych teorii nt. analizy i zarządzania kryzysami społecznymi - umiejętność stosowania wiedzy nt. konfliktów społecznych w odniesieniu do wybranych ich przypadków. |
Metody i kryteria oceniania: |
W pierwszej części zajęcia mają charakter konwersatoryjny. Na początku 2. zajęć jest kartkówka ze znajomości, zadanego do czytania, tekstu. Potem następuje omówienie tekstu. W drugiej części zajęcia mają charakter warsztatowy. W ich trakcie studenci prezentują przygotowaną w grupach analizę wybranych konfliktów społecznych. Warunkiem zaliczenia zajęć jest: a.obecność na zajęciach b.zaliczenie kartkówki c.wystąpienie w grupie prezentującej wybrany konflikt. Ocena jest pochodną: a. oceny wystąpienia grupy – proponuje prowadzący (50%) b. wyniku testu końcowego ze znajomości tekstów (50%) Aby ocena była pozytywna, obie składowe oceny muszą być pozytywne. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.