The History of Philosophy
General data
Course ID: | WS-SO-HF |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | The History of Philosophy |
Name in Polish: | Historia filozofii |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Course level: elementary Course Objectives: The objective of this course is to make students acquainted with main issues in European Philosophy from Ancient to Contemporary Times. Prerequisites: Students should have some background in Humanities |
Full description: |
Subjects: 1) European Philosophy – the Beginnings 2-3) Philosophical Systems by Plato and Aristotle 4) Schools of Ancient Philosophy 5) Major Issues in Medieval Philosophy: the Origin of the Soul, Destiny, the Problem of Universals, Limits of Philosophy and Theology 6) Anselm of Canterbury, Abelard 7) Thomas Aquinas 8) Via Antiqua (lat. the old way) and Via Moderna (lat. the modern way). Renaissance Philosophy 9) René Descartes, Blaise Pascal 10) Empiricism and Modern Skepticism 11) Philosophy of Enlightenment (Voltaire, Rousseau) 12) German Idealism (Kant, Hegel) 13) Positivism, Scientism, Neo-positivism 14) Existentialism, Postmodernism 15) Personalism Assesment: Written Exam |
Bibliography: |
1. Copleston F., Historia filozofii, t. III-IX; 2. Dąmbska I., Zarys historii filozofii greckiej, Daimonion IW Lublin1993; 3. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000; 4. Tatarkiewicz W., Filozofia średniowieczna, Warszawa 1970; 5.Tatarkiewicz W., Filozofia XIX wieku, Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza -posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, w tym roli filozofii od starożytności do współczesności, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej; - ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz posiada wiedzę na temat znaczenia w kulturze filozoficznej tzw. via antiqua i via moderna. Umiejętności -potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy oraz potrafi łączyć wiele informacji z właściwym okresem historii filozofii; -umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze czerpać wiedzę również z historii filozofii oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową. Kompetencje -rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; -systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami w sztuce oraz rozwojem filozofii w różnych jej okresach. 2 ECTS = udział w wykładzie 25h, konsultacje 5h, przygotowanie do egzaminu 20h = 50h/25 =2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza Na ocenę nast.(2) nie zna podstawowej terminologii filozoficznej oraz przedstawicieli omówionych nurtów filozoficznych; Na ocenę dst. (3) zna terminologię nauk humanistycznych, w tym filozoficznych, ale nie umie scharakteryzować omówionych nurtów filozoficznych; Na ocenę db. (4) zna terminologię nauk humanistycznych, w tym filozoficznych potrafi w sposób ogólny scharakteryzować omówione nurty filozoficzne wraz z ich przedstawicielami; Na ocenę bdb. (5) posiada wszechstronną znajomość omówionych zagadnień, a ponadto posiada wiedzę na temat znaczenia w kulturze filozoficznej tzw. via antiqua i via moderna. Umiejętności Na ocenę nast. (2) nie rozróżnia podstawowych zagadnień filozoficznych; Na ocenę dst. (3) nie potrafi odpowiednio rekonstruować i uzasadniać poszczególnych stanowisk filozoficznych; Na ocenę db. (4) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł, formułować krytyczne sądy oraz łączyć omówione treści z właściwym okresem historii filozofii; Na ocenę bdb(5) potrafi bezbłędnie rekonstruować i uzasadniać poszczególne stanowiska filozoficzne, posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, potrafi analizować poglądy wybranego wiodącego autora filozoficznego. Kompetencje Student potrafi właściwie zaplanować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego z zakresu historii filozofii, aktywnie uczestniczy w zajęciach poprzez udział w dyskusjach, wyrażając własne uwagi krytyczne. Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny. Wykład problemowy z zakresu historii filozofii. Wykład konwersatoryjny celem zaktywizowania uczestników wykładu. Indywidualna lektura tekstów. Sposób weryfikacji efektów kształcenia: Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.