Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social communication

General data

Course ID: WS-SO-KS
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Social communication
Name in Polish: Komunikacja społeczna
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

sociology

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

K_W07

K_W11

K_U02

K_U06

K_K06

K_K07


Preliminary Requirements:

(in Polish) 1. Znajomość podstawowych pojęć i kategorii socjologicznych

2. Znajomość podstaw z zakresu metodologii badań społecznych

Short description: (in Polish)

PROWADZĄCY: Marcin Zarzecki

TYTUŁ ZAJĘĆ: Komunikacja społeczna

RODZAJ ZAJĘĆ: obligatoryjne

FORMA ZAJĘĆ: konwersatorium

TOK STUDIÓW: stacjonarne

SEMESTR: zimowy

ILOŚĆ GODZIN ZAJĘCIOWYCH: 30

LICZBA JEDNOSTEK DYDAKTYCZNYCH: 15

Na ocenę końcową składały się będą dwa elementy:

1. Punkty za aktywność uzyskane w części spotkania poświęconej analizie tekstów (możliwość uzyskania 0-2 punktu na spotkaniu - max. 18 punktów z całości zajęć).

2. Analiza socjologiczna napisana na temat zaproponowany przez prowadzącego zajęcia. Lista tematów przedstawiona zostanie na 3 spotkaniu.

Full description: (in Polish)

CELE I ZADANIA KSZTAŁCENIA:

Proces komunikacji społecznej jest przedmiotem multidyscyplinarnych badań i analiz obejmujących siatkę pojęciową z zakresu filozofii, kognitywistyki, historii, psychologii, socjologii, etnologii, ekonomii, nauk politycznych, biologii, cybernetyki i nauki o poznaniu. Badacze szkoły Palo Alto podkreślają totalny wymiar owego zagadnienia, bowiem wszystko jest komunikowaniem. Sytuacja ta jest naturalną konsekwencją procesu leżącego u podstaw konstruktu określanego mianem społeczeństwa, a mianowicie interakcji. Sieć interakcyjna konstytuująca życie społeczne umożliwia transmisję wzorów realizowanych we wszystkich dziedzinach kultury, restytuując i utrwalając trzon aksjologiczny stanowiący o spójności ludzkich społeczności. Komunikacja społeczna wydaje się stanowić podstawowy problem współczesnej socjologii, szerzej nauk społecznych, zaś w aspekcie praktycznym jawi się jako fundamentalna wiedza i umiejętność społeczna.

- w ramach kursu przedstawione zostaną współczesne teorie komunikacji jakie powstały w drugiej połowie XX wieku w naukach informatyczno-matematycznych, cybernetyce, socjologii, psychologii, psychologii społecznej, kulturoznawstwie, semiotyce i filozofii.

- w ramach zajęć przedstawione zostaną nowoczesne trendy marketingowe w zakresie zastosowania teorii komunikacji społecznej do konceptualizowania zagadnień ze sfery tzw. wpływu i zaangażowania społecznego, politycznego i kulturowego.

W oparciu o ogólny opis (różne modele) tego, czym jest proces komunikacji (przekaźniki) oraz przekaz (komunikat) omówione zostaną zjawiska komunikacji międzyosobowej, społecznej, komunikacji masowej oraz wymiany międzykulturowej.

I. Zajęcia wstępne: reguły gry obowiązujące wszystkich graczy;

II. Homogeneza – początki komunikacji – początki człowieczeństwa;

III. Modele procesu komunikowania: m. transmisji, m. ekspresji, m. rozgłosu, m. recepcji, m. syntetyczny;

IV. Antropologia, socjologia i psychologia komunikacji;

V. Analiza funkcjonowania mediów masowych;

VI. Komunikowanie publiczne i polityczne;

VII. Ikonosfera i reklama jako komunikaty współczesności;

VIII. Propaganda polityczna i marketing komercyjny;

IX. Społeczeństwo sieci i społeczeństwo [w] sieci;

X. Między perswazją a erystyką: o sztuce kłamstwa społecznego;

XI. Werbalność i niewerbalność języka;

XII. System komunikacji społecznej - aspekty ekonomiczne, polityczne i społeczne;

XIII. Teoria komunikacji społecznej, cz. 1

XIV. Teoria komunikacji społecznej, cz. 2

XV. Badania nad komunikowaniem

Bibliography:

Andreasen I. A. (ed.), Ethics in Social Marketing, Washington 2000.

Baines, P., Brennan, R., Egan, J., Structure and Strategy in Political Markets, na: http://mubs.mdx.ac.uk/Research/Disc...

Bloom P. N., Gundlach G. T. (eds.), Handbook of Marketing and Society, Washington 2000.

Brenan, R., Does Political Marketing Need the Concept of Consumer Value, na: http://mubs.mdx.ac.uk/Research/Disc...

Bittner J. R., Mass communication, Boston 1996.

Block E. S., Communication and the mass media: a guide to the reference literature, Englewood 1991.

Chaukas M., Propaganda Comes of Age, Washington 1965.

Chomsky N., Media Control. The spectacular achievements of propaganda, Washington 1997.

Ellul J., Propaganda, Paryż 1990.

Ellul J., Propaganda: The Formation of Men's Attitudes, New York 1965.

Henneberg, S., Political marketing and the relationship management paradigm, na: http://www.psa.ac.uk/cps/2004/Henne...

Kotler Ph., Andreasen I. A., Strategic marketing for non-profit organizations, New Jersey 2003.

Kotler Ph., Roberto E. L., Social Marketing - Strategies for Changing Public Behavior, The Free Press 1989.

Kotler Ph., Zaltman G., Social marketing: An Approach to Planed Social Change “Journal of Marketing” 1971 nr 35.

Lees-Marshment J., Political Marketing & British Political Parties, Manchester University Press, 2001.

Lees-Marshment J., Political Marketing as Party Management - Thatcher in 1979 and Blair in 1997 na: http://www.anu.edu.au/NEC/Political...

Lippmann W., Public Opinion, New York 1922, 1960.

Newman, B. (red.), Handbook of Political Marketing, London, Sage, 1999.

O’Donnell V., Propaganda and Persuasion, Sage Pub. 2006.

O’Donnell V., Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays, 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

student wie czym jest dyscyplina, zna genezę dyscypliny, siatkę pojęciową oraz typologie w kluczowych zjawisk i procesów, zna fundamentalne dla dyscypliny teorie oraz szkoły badań. Student zna teoretyczne podstawy i praktyczne znaczenia zjawisk społecznych.

Umiejętności:

student czyta i interpretuje teksty z zakresu dyscypliny. Posiada umiejętność analizy powiązań zjawisk oraz ich wzajemnych relacji, zapoznaje się z funkcjonowaniem instytucji społecznych, reguł ich funkcjonowania oraz ich różnorodnych aspektów tak w wymiarze powstawania i zmiany, jak i skutków oddziaływania.

Kompetencje:

student dzięki konwersatorium posiada kompetencje w zakresie umożliwiającym prowadzenie samodzielnej analizy kontekstualnej, ale przede wszystkim ma wiedzę i umiejętności praktycznej analizy opisanych zjawisk i zastosowania ich do konkretnych empirycznych sytuacji.

udział w zajęciach - 10

konsultacje – 8

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 12

SUMA GODZIN 30

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

2 - praca nie zawierająca problemu badawczego, hipotezy, narracja pozbawiona następczości, brak konkluzji, niewielka bibliografia, błędne uźródłowienie

3 - praca zawiera problem badawczy i hipotezy, narracja pozbawiona następczości, brak konkluzji, niewielka bibliografia, błędne uźródłowienie

4 - praca zawierająca problem badawczy, hipotezy, narracja wynikowa, brak konkluzji, niewielka bibliografia, prawidłowe uźródłowienie

5 - praca zawierająca problem badawczy, hipotezy, narracja wynikowa, konkluzje, bibliografia, prawidłowe uźródłowienie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)