Mediation
General data
Course ID: | WS-SO-Me |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Mediation |
Name in Polish: | Mediacje |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | (in Polish) 3 |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | S02_W06 S02_W07 S02_W09 S02_W11 S02_U01 S02_U02 S02_U05 S02_U06 S02_U07 S02_U08 S02_K01 S02_K02 S02_K03 S02_K04 S02_K06 S02_K07 |
Short description: |
Level of course: basic. Objectives: The course aims to prepare students to conduct mediation. After completing the course, students should have knowledge about mediation - their types and techniques, as well as the legal basis for mediation. Moreover, as a result of practical case studies, the student should develop the skills necessary to conduct the mediation. |
Full description: |
Contents: social conflicts - the concept, typologies, causes, dynamics, solving strategies, functions. Mediation - notion and kinds. The scope of matters subject to mediation. Contraindications to conduct mediation. The history and development of mediation in Poland. Legal basis for mediation in Poland. The rules of mediation. Stages of the mediation proceedings. Mediation techniques. Interpersonal communication in mediation. Mediator - personality, skills. Ethical dimension of the mediation. The effectiveness of mediation - examples of research results. |
Bibliography: |
(in Polish) Balawajder K., Konflikty interpersonalne, Katowice 1992. Bobrowicz M., Mediacje gospodarcze - jak mediować i przekonywać, Warszawa 2004. Czakon D., Margasiński A. (red.), Konflikty i mediacje we współczesnej rzeczywistości społecznej, Częstochowa 2007. Deutsch M., Coleman P.T., Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka, Kraków 2005. Gmurzyńska Ewa, Morek Rafał (red.), Mediacje. Teoria i praktyka, Warszawa 2014. Morek R., Mediacja i arbitraż. Komentarz, Warszawa 2006. Mediacje w polskim systemie prawa, Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011. Przybyła-Basista H., Mediacje rodzinne w konflikcie rozwodowym. Gotowość i opór małżonków a efektywność procesu mediacji, Katowice 2002. Stanik J.M., Wybrane metody diagnostyki i interwencji psychologicznej w sądowych sprawach rodzinnych, Katowice 1994. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) S02_W06 Student posiada wiedzę dotyczącą technik mediacji - ich rodzajów, specyfiki, możliwości zastosowania; Zna techniki komunikacyjne niezbędne do prowadzenia mediacji. S02_W07 Posiada wiedzę na temat konfliktów społecznych - ich rodzajów, dynamiki, strategii rozwiązywania; Ma wiedzę na temat rodzajów mediacji i zakresu spraw im podlegających; Zna i rozumie zasady prowadzenia mediacji; Zna podstawy prawne prowadzenia mediacji w Polsce; Zna i rozumie zasady dotyczące procesu komunikacji w mediacjach. S02_W09 Posiada wiedzę na temat historii mediacji w Polsce. S02_W11 Posiada wiedzę na temat możliwości prowadzenia własnej działalności mediacyjnej w Polsce. S02_U01 Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać przyczyny konfliktów społecznych, ich złożoność i wpływ na zachowanie ludzi; S02_U02 Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu konfliktu interpersonalnego. Potrafi formułować własne opinie oraz dobierać adekwatne techniki mediacyjne i komunikacyjne S02_U05 Posługuje się normami prawnymi, zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązywania konkretnych problemów podlegających mediacjom; S02_U06 Posiada umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w zakresie rozwiązywania sporów metodą mediacji, rozszerzoną o analizę skuteczności i przydatności stosowanej wiedzy; S02_U07 Posiada umiejętność samodzielnego proponowania rozwiązań konkretnego problemu i prowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie; S02_U08 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych takich jak konflikty, komunikacja, mediacja, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach, z zastosowaniem wybranej metody mediacyjnej. S02_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób; Rozumie potrzebę dalszego kształcenia się w celu pełnienia roli mediatora. S02_K02 Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; S02_K03 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania. S02_K04 Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu mediatora; S02_K06 Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny; S02_K07 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podczas zajęć obejmujących treści ujmujące mediacje z praktycznego punktu widzenia studenci przygotowują zadania zespołowe bezpośrednio związane z prowadzeniem postępowania mediacyjnego. Zaplanowanych jest 6 ćwiczeń. Skala punktów za każde ćwiczenie jest od 0 do 3. O - brak wiedzy i umiejętności 1 - część zadania wykonana jest poprawnie,jest jednak jakiś istotny błąd lub kilka drobnych. 2 - zadanie generalnie wykonane jest poprawnie, ale są pojedyncze drobne błędy. 3 - zadanie wykonane jest bezbłędnie. W sytuacji usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach student indywidualnie uzupełnia zadanie. Ponadto, na koniec semestru studenci piszą test. Kryterium oceny stanowi więc wynik testu i punkty za zadania. Punktacja: Ćwiczenia max. 18p. + Test max. 18p = 36p. 20-23 dst 24-26 dst+ 27-29 db 30-32 db+ 33-36 bdb |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.