Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methods and Techniques of Social Research. Qualitative Research

General data

Course ID: WS-SO-MiTBJ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methods and Techniques of Social Research. Qualitative Research
Name in Polish: Metody i techniki badań społecznych - badania jakościowe
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zgodnie z przyjętym w dokumencie MNiSW, pn. „STANDARDY KSZTAŁCENIA dla kierunku SOCJOLOGIA (studia pierwszego stopnia)” założeniem ze [A]bsolwent socjologii to przede wszystkim analityk i badacz - celem ogólnym kształcenia jest przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia badań naukowych.

Zakres tematyczny:

1. Badania jakościowe – wybór tematu , formułowanie problemu

2. Kontekst problemu, perspektywy teoretyczne i paradygmaty badań jakościowych

3. Modele badan jakościowych: taksonomie b. j. (przegląd za Miles & Huberman)

a)Parametry modelowania i kryteria

b)Zalety i wady badań jakościowych (bj)

c)Zalety i wady metod mieszanych (MM) : ilościowych i jakościowych

4. Prowadzenie badań jakościowych: Wyznaczanie badania - Wybór jednostki badania: obserwacji i analizy

5. Analiza Danych Jakościowych -

a)Przesłanki teoretyczne wyboru strategii analizy danych

b)Procesowanie / przetwarzanie danych jakościowych

6. Przegląd Socjologii Jakościowej

Full description: (in Polish)

W szczególności, zakłada się ze [Absolwent studiów pierwszego stopnia] Jest profesjonalnym realizatorem badań społecznych (…) umiejącym gromadzić i interpretować zastane informacje i dane empiryczne oraz formułować na ich podstawie diagnozy dotyczące wybranych obszarów rzeczywistości społecznej. Wynik kształcenia: Opanowanie wiedzy o metodach badań i zasadach ich wyboru oraz nabycie umiejętności posługiwania się podstawowymi procedurami w zakresie przygotowywania / wyznaczania i realizacji badań socjologicznych – w tym przedmiocie, koncentracja jest na tzw. badaniach jakościowych oraz na kombinacji różnych metod (ilościowych i jakościowych) pn. metody mieszane (Mixed Methods).

Umiejętności te powinny wystarczać do aktywnego uczestniczenia w zespołach przygotowujących i realizujących badania socjologiczne i innych posługujących się takimi metodami.

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Silverman, D., Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Hammersley, M., P. Atkinson, Metody badań terenowych, Wyd. Zysk & S-ka, 2000 Poznań.

Babbie, E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005; rozdz. 10, 11, 12, 18, 19.

Miles M. B, Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Białystok: Trans Humana, 2000,

Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., Metody badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, tom 1.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., Metody badań jakościowych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, tom 2

Silverman, D., Interpretacja Danych Jakościowych, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2009

Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa2000.

Goffman, E., Analiza ramowa. Esej z organizacji doswiadczenia. „NOMOS”, Kraków 2010

Plano Clark, V. L., Creswell, J. W., The Mixed Methods Reader, SAGE Publication, Los Angeles, 2008; rozdz. 1, 7, 9.

Pavlish, C.Ph., Pharris, M. d.2011, Community-Based Collaborative Action Research, Sudbury, MA.

Glaser, B. G., Strauss, A. L. Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakosciowego.”NOMOS”, Kraków 1009

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Główne efekty kształcenia:

Wiedza

SO1_W01:Student zna i charakteryzuje podstawowe pojęcia oraz metody i narzędzia pozyskiwania danych (metody jakościowe)

SO1_W0: Student rozpoznaje i dobiera wybrane metody i narzędzia pozyskiwania danych, oraz modelowania struktur społecznych i procesów (identyfikuje rządzące nimi prawidłowości)

Umiejętności

SO1_U02: Student analizuje przyczyny i przebieg procesów społecznych, formułuje i weryfikuje hipotezy

SO1_U03: Student rozumie, analizuje i ocenia zjawiska społeczne z zastosowaniem wybranych metod badawczych

SO1_U07: Student analizuje rozwiązania konkretnych problemów i proponuje rozstrzygnięcia

SO1_U08: Student posiada umiejętność analizowania i rozumienia zjawisk społecznych w zakresie problematyki przedmiotu

Kompetencje

SO1_K02: Student potrafi współdziałać w grupie przyjmując różne role

SO1_K05: Student podejmuje się przygotowania projektów badawczych, dostrzegając wielokierunkowe skutki społeczne swoich przedsięwzięć

Opis ECTS:

Udział w wykładzie 30h

Konsultacje 10h

Indywidualna lektura testów 15 h

Czas na przygotowanie do egzaminu 30h

Razem: 85 godz./30(25) godz. =3

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)