Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Procedure of the Evaluation Research

General data

Course ID: WS-SO-PBE
Erasmus code / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: The Procedure of the Evaluation Research
Name in Polish: Procedury badań ewaluacyjnych
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

advanced

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

SO2_W01, SO2_W07

SO2_U01, SO2_U03, SO2_U04, SO2_U08

SO2_K02, SO2_K05

Preliminary Requirements:

Statystyka

Metodologia badań społecznych

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów (socjologów) z różnego rodzaju problemami badań ewaluacyjnych oraz z różnymi typami projektów i programów podlegających ewaluacji, wraz z zasadami dokonywania wyboru odpowiednich metod i technik oraz umiejętnościami posługiwania się nimi, jako ‘ewaluator’.

Sposób nauczania: Wykład interaktywny

Efekty kształcenia: umiejętności i kompetencje:

• rozumienie problematyki ewaluacji i jej społecznych funkcji;

• rozumienie roli społecznej ewaluatora;

• rozumienie i stosowanie podstawowych procedur analitycznych w badaniach ewaluacyjnych;

• stosowanie narzędzi socjologii empirycznej w badaniach ewaluacyjnych

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

• Koncepcja badań ewaluacyjnych – ich związek z modelami „socjologii stosowanej”.

• Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych.

• Typy badań ewaluacyjnych – koncepcje ( „impact assessment”, „action research” ).

• Zróżnicowanie badań ewaluacyjnych pod kątem ich funkcji społecznych.

• Schematy eksperymentalne w badaniach ewaluacyjnych.

• Koncepcja „społeczeństwa eksperymentującego” *)

• Monitoring i ewaluacja.

• Elementy analizy kosztów i korzyści (Cost-benefit analysys)w badaniach ewaluacyjnych.

• Problemy pomiaru w badaniach ewaluacyjnych.

*) “The experimenting society: Essays in honor of Donald T. Campbell”, William N. Dunn,1998).

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa

• Daniel L. Stufflebeam, Anthony, J. Shinkfield, 2007, „Evaluation Theory, Models, and Applications” J. Wiley & Sons, Inc., 2007.

• Joseph S. Wholey, Harry P. Hatry, Kathryn E. Newcomber, 2004, “Handbook of Practical Program Evaluation”, J. Wiley & Sons.

• Stewart I. Donaldson, 2007, “Program Theory-Driven Evaluation Science. Strategies and Applications”, LAE, New York

Literatura uzupełniająca

• „Ewaluacja procesu wdrażania Regionalnych Strategii Innowacji 15 regionów Polski pod kątem implementacji projektów wynikających ze strategii.” Projekt zrealizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ,Warszawa 2007 (PARP-web)

• Agnieszka Haber (red) „Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza” , Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ,Warszawa 2007 (PARP-Web)

• Paul Ekins and James Medhurst “The European Structural Funds and Sustainable Development. A Methodology and Indicator Framework for Evaluation” Evaluation, 2006 12: 474.

• Carter McNamara, 2006, Field Guide to Nonprofit Program Design, Marketing and Evaluations. Part III. Evaluation” s. 89-112 http://www.managementhelp.org/evaluatn/fnl_eval.htm#anchor1578833

• Michael Scriven “Evaluation Research” [w] William Outhwaite, Stephen P. Turner, 2007, “The SAGE Handbook of Social Science Methodology”, SAGE publications Ltd., London, rozdz. 28, s. 523-546

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

1. Efekty kształcenia

a) Wiedza:

- Student wylicza i opisuje wybrane systemy norm i reguł organizujących instytucje społeczne, których działania ewaluuje

- Student wymienia kryteria dla konstruowania (dobrej) teorii ewaluacji oraz standardy i zasady ewaluacji

- Student wylicza i opisuje stadia rozwoju i typy teorii ewaluacji

- Student identyfikuje głównych uczestników procesu ewaluacji i opisuje ich role w ewaluacji oraz podstawowe formy relacji ewaluator-interesariusz (stakeholder)

- Student definiuje kluczowe pojęcia związane z procedurami badań ewaluacyjnych

b) Umiejętności

- Student określa/formułuje pytania ewaluacyjne (interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne i relacje między nimi)

- Student konstruuje model logiczny ewaluacji i identyfikuje cele interwencji i populację celową

- Student generuje dane zgodnie z procedurami badań ewaluacyjnych (stosuje narzędzia socjologii empirycznej w badaniach ewaluacyjnych)

- Student potrafi w sposób krytyczny wykorzystać zdobytą wiedzę w różnych formach i zakresie (knowledge utylization)

c) Kompetencje społeczne

- Student pracuje w zespole, przyjmując w nim rozmaite role

- Student uczestniczy w przygotowaniu i realizacji Projektów ewaluacji (potrafi szacować skutki działań swojego Zespołu)

2. Opis ECTS

6 (3+3)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przygotowanie zespołowego opracowania ofertowego na podstawie wybranego SIWZ

Metody oceny:

Egzamin: projekt `grupowy`, przygotowany w powiązaniu z zadaniami na ćwiczeniach pomyślanych jako `Practicum badawcze` [ podstawy teoretyczno – metodologiczne zadania ćwiczeniowego]

2 - praca nie zawierająca problemu badawczego, hipotezy, narracja pozbawiona następczości, brak konkluzji, niewielka bibliografia, błędne uźródłowienie

3 - praca zawiera problem badawczy i hipotezy, narracja pozbawiona następczości, brak konkluzji, niewielka bibliografia, błędne uźródłowienie

4 - praca zawierająca problem badawczy, hipotezy, narracja wynikowa, brak konkluzji, niewielka bibliografia, prawidłowe uźródłowienie

5 - praca zawierająca problem badawczy, hipotezy, narracja wynikowa, konkluzje, bibliografia, prawidłowe uźródłowienie

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)