The Procedure of the Evaluation Research
General data
Course ID: | WS-SO-PBE |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | The Procedure of the Evaluation Research |
Name in Polish: | Procedury badań ewaluacyjnych |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes SO2_W01, SO2_W07 SO2_U01, SO2_U03, SO2_U04, SO2_U08 SO2_K02, SO2_K05 |
Preliminary Requirements: | Statystyka Metodologia badań społecznych |
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów (socjologów) z różnego rodzaju problemami badań ewaluacyjnych oraz z różnymi typami projektów i programów podlegających ewaluacji, wraz z zasadami dokonywania wyboru odpowiednich metod i technik oraz umiejętnościami posługiwania się nimi, jako ‘ewaluator’. Sposób nauczania: Wykład interaktywny Efekty kształcenia: umiejętności i kompetencje: • rozumienie problematyki ewaluacji i jej społecznych funkcji; • rozumienie roli społecznej ewaluatora; • rozumienie i stosowanie podstawowych procedur analitycznych w badaniach ewaluacyjnych; • stosowanie narzędzi socjologii empirycznej w badaniach ewaluacyjnych |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: • Koncepcja badań ewaluacyjnych – ich związek z modelami „socjologii stosowanej”. • Historia i instytucjonalizacja badań ewaluacyjnych. • Typy badań ewaluacyjnych – koncepcje ( „impact assessment”, „action research” ). • Zróżnicowanie badań ewaluacyjnych pod kątem ich funkcji społecznych. • Schematy eksperymentalne w badaniach ewaluacyjnych. • Koncepcja „społeczeństwa eksperymentującego” *) • Monitoring i ewaluacja. • Elementy analizy kosztów i korzyści (Cost-benefit analysys)w badaniach ewaluacyjnych. • Problemy pomiaru w badaniach ewaluacyjnych. *) “The experimenting society: Essays in honor of Donald T. Campbell”, William N. Dunn,1998). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa • Daniel L. Stufflebeam, Anthony, J. Shinkfield, 2007, „Evaluation Theory, Models, and Applications” J. Wiley & Sons, Inc., 2007. • Joseph S. Wholey, Harry P. Hatry, Kathryn E. Newcomber, 2004, “Handbook of Practical Program Evaluation”, J. Wiley & Sons. • Stewart I. Donaldson, 2007, “Program Theory-Driven Evaluation Science. Strategies and Applications”, LAE, New York Literatura uzupełniająca • „Ewaluacja procesu wdrażania Regionalnych Strategii Innowacji 15 regionów Polski pod kątem implementacji projektów wynikających ze strategii.” Projekt zrealizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ,Warszawa 2007 (PARP-web) • Agnieszka Haber (red) „Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza” , Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ,Warszawa 2007 (PARP-Web) • Paul Ekins and James Medhurst “The European Structural Funds and Sustainable Development. A Methodology and Indicator Framework for Evaluation” Evaluation, 2006 12: 474. • Carter McNamara, 2006, Field Guide to Nonprofit Program Design, Marketing and Evaluations. Part III. Evaluation” s. 89-112 http://www.managementhelp.org/evaluatn/fnl_eval.htm#anchor1578833 • Michael Scriven “Evaluation Research” [w] William Outhwaite, Stephen P. Turner, 2007, “The SAGE Handbook of Social Science Methodology”, SAGE publications Ltd., London, rozdz. 28, s. 523-546 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1. Efekty kształcenia a) Wiedza: - Student wylicza i opisuje wybrane systemy norm i reguł organizujących instytucje społeczne, których działania ewaluuje - Student wymienia kryteria dla konstruowania (dobrej) teorii ewaluacji oraz standardy i zasady ewaluacji - Student wylicza i opisuje stadia rozwoju i typy teorii ewaluacji - Student identyfikuje głównych uczestników procesu ewaluacji i opisuje ich role w ewaluacji oraz podstawowe formy relacji ewaluator-interesariusz (stakeholder) - Student definiuje kluczowe pojęcia związane z procedurami badań ewaluacyjnych b) Umiejętności - Student określa/formułuje pytania ewaluacyjne (interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne i relacje między nimi) - Student konstruuje model logiczny ewaluacji i identyfikuje cele interwencji i populację celową - Student generuje dane zgodnie z procedurami badań ewaluacyjnych (stosuje narzędzia socjologii empirycznej w badaniach ewaluacyjnych) - Student potrafi w sposób krytyczny wykorzystać zdobytą wiedzę w różnych formach i zakresie (knowledge utylization) c) Kompetencje społeczne - Student pracuje w zespole, przyjmując w nim rozmaite role - Student uczestniczy w przygotowaniu i realizacji Projektów ewaluacji (potrafi szacować skutki działań swojego Zespołu) 2. Opis ECTS 6 (3+3) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przygotowanie zespołowego opracowania ofertowego na podstawie wybranego SIWZ Metody oceny: Egzamin: projekt `grupowy`, przygotowany w powiązaniu z zadaniami na ćwiczeniach pomyślanych jako `Practicum badawcze` [ podstawy teoretyczno – metodologiczne zadania ćwiczeniowego] 2 - praca nie zawierająca problemu badawczego, hipotezy, narracja pozbawiona następczości, brak konkluzji, niewielka bibliografia, błędne uźródłowienie 3 - praca zawiera problem badawczy i hipotezy, narracja pozbawiona następczości, brak konkluzji, niewielka bibliografia, błędne uźródłowienie 4 - praca zawierająca problem badawczy, hipotezy, narracja wynikowa, brak konkluzji, niewielka bibliografia, prawidłowe uźródłowienie 5 - praca zawierająca problem badawczy, hipotezy, narracja wynikowa, konkluzje, bibliografia, prawidłowe uźródłowienie |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.