Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamentals of social research

General data

Course ID: WS-SO-PBS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Fundamentals of social research
Name in Polish: Podstawy badań społecznych
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Kurs ma za zadanie przybliżyć uczestnikom najważniejsze zagadnienia teoretyczne, terminologiczne i praktyczne przygotowujące ich do samodzielnego przeprowadzenia badań socjologicznych, zarówno ilościowych, jak i jakościowych.

Full description: (in Polish)

Wykłady są wprowadzeniem w świat badań społecznych. Mają za zadanie przybliżyć uczestnikom najważniejsze zagadnienia teoretyczne, terminologiczne, ale i praktyczne, które funkcjonują na obszarze metodologii nauk społecznych, metod i technik badawczych. Ważnym celem jest przygotowanie uczestników do samodzielnego prowadzenia badań socjologicznych, zarówno na obszarze badań ilościowych, jak i jakościowych.

Wykład ma przybliżyć sposoby i techniki budowania definicji, typologii, teorii, probabilistycznych i nieprobalistycznych doborów próby, akcentuje także niezbędność współistnienia na obszarze nauk społecznych działań empirycznych przy zachowywaniu odpowiednich norm postępowania w nauce. Ponadto kurs ten powinien wprowadzić studentów w świat terminologii nauk społecznych, sposobów i technik analitycznych i dedukcyjno-indukcyjnych, uwzględniając także pogłębić umiejętność precyzyjnego dobierania instrumentarium narzędzi badawczych w skutecznej realizacji pracy naukowej socjologa.

Szczególny nacisk kładziony jest na wypracowywanie u uczestników kursu bazy i zasad dla odpowiedzialności naukowej, racjonalnego i krytycznego myślenia, logicznego wnioskowania i rozumowania.

Prowadzący kurs przewiduje także pracę w ramach platformy E-learning. Zajęcia w tym przypadku polegają na samodzielnej pracy twórczej koordynowanej przez prowadzącego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Babbie E., Podstawy badań społecznych, PWN, Warszawa 2008.

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i SK-a, Poznań 2001.

Sztompka P., Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, PWN, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca:

Ajdukiewicz K., Logika pragmatyczna, Warszawa 1965.

Goćkowski J., Marmuszewski J. S., (red.), Nauka. Tożsamość. Tradycja, Kraków 1995.

Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.

Karpiński J., Wprowadzenie do metodologii nauk społecznych, Warszawa 2006.

Lutyńska K., Lutyński J., (red.), Analizy i próby technik badawczych w socjologii, Wrocław 1986.

Lutyńska K., (red.), Z metodologii i metodyki socjologicznych badań terenowych, Warszawa 1985.

Lutyński J., Metody badań społecznych. Wybrane zagadnienia, Łódź 1994.

Mokrzycki E., Założenia socjologii humanistycznej, Warszawa 1971.

Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.

Ossowski S., O osobliwościach nauk społecznych, Warszawa 1962.

Popper K. R., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, PWN 2002.

Sztompka P., (red.), Metodologiczne podstawy socjologii, Kraków 1980.

Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.

Znaniecki F., Metoda socjologii, Warszawa 2008.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty uczenia:

Podstawowym celem zajęć jest przygotowanie uczestników kursu do samodzielnego wykonania rudymentarnych badań ilościowych i jakościowych w terenie.

Wiedza

Po kursie studenci powinni mieć wiedzę na temat procesu konceptualizacji i operacjonalizacji, znać podstawowe terminy stosowane w procesie badawczym badań terenowych.

Umiejętności

Po kursie studenci powinni umieć sporządzić plan badawczy badania, panować nad konceptualizacją i operacjonalizacją procesu badawczego, budować hipotezy badawcze, kwestionariusz, scenariusz prowadzenia wywiadu, przeprowadzać samodzielnie badanie terenowe, potrafić analizować zebrany materiał, a także identyfikować podstawowe zalety i ograniczenia podejść ilościowych i jakościowych w badaniach naukowych, potrafić dobierać optymalną metodę badań naukowych do problemu badawczego.

Kompetencje społeczne

Samodzielność stawiania pytań i problemów oraz poszukiwanie na nie odpowiedzi.

Aktywnie uczestniczenie w dyskusji seminaryjnej oraz pracy socjologa.

Praca w zespołach, budowanie relacji z innymi kursantami, wcielać w życie etyczne zasady niezbędne w realizacji badań z obszaru nauk społecznych.

90 godz./30 godz.≈3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowym kryterium oceny jest egzamin pisemny oraz obecność na wykładzie.

Zajęcia na temat przykładów zastosowania metodologii w badaniach ilościowych będą realizowane w ramach systemu e-learning.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)