Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of psychological crisis intervention

General data

Course ID: WS-SO-PPIK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Basics of psychological crisis intervention
Name in Polish: Podstawy psychologicznej interwencji kryzysowej
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

S1A_W01, S1A_W02, S1A_W11, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W09, S1A_W07

S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07

S1A_K01, S1A_K02, S1A_K01, S1A_K06

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

średniozaawansowany

Cele przedmiotu:

Zapoznanie i nauczenie uczestników zajęć umiejętności rozróżniania stanów kryzysowych w poszczególnych okresach rozwojowych, uświadomienie zadań interwencji kryzysowej, nauczenie reagowania wobec osób zagrożonych samobójstwem, osób po stracie, w sytuacjach katastrof, napaści seksualnej, przemocy ze strony partnera oraz kryzysu nałogu. Zapoznanie i nauczenie korzystania z sześcioetapowego modelu interwencji kryzysowej. Omówienie zasad pracy z dzieckiem w sytuacji kryzysowej. Zwrócenie uwagi na kwestie dotyczące bezpieczeństwa interwenta i nowych trendów w obszrze interwencji kryzysowej.

Wymagania wstępne:

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie, modele interwencji kryzysowej

2.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I

3.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.II

4.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej

5.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa

6.Kryzys utraty – żałoba

7.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof

8.Napaść seksualna

9.Przemoc ze strony partnera

10.Kryzys nałogu

11.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD)

12.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu

13.Interwencja związana z porwaniem zakładników

14.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi?

15.Nowe trendy w interwencji kryzysowej.

Metody oceny:

egzamin

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1.Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999.

2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004

3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010

4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010

5.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007

Literatura uzupełniająca:

1.Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków 2000

2.Dudek B. Zaburzenie po stresie traumatycznym. Gdańsk 2003.

3.Lis-Turlejska M. Radzenie sobie ze skutkami skrajnie traumatycznych przeżyć. Nowiny Psychologiczne, 1993,4,77-86.

4.Steuden S., Janowski K., Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin 2009.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

- Zna podstawową wiedzę na temat kryzysu i interwencji kryzysowej

- Zna podstawowe zasady komunikacji i model pracy z osobą w kryzysie psychologicznym

- Charakteryzuje i opisuje podstawowe zasady oddziaływań pomocowych wobec osób w kryzysach: żałoby, zagrożenia życia, kataklizmów, katastrof

- Zna właściwości specyfikę funkcjonowania osób z Zespołem Stresu Pourazowego (PTSD)

- Zna zasady pracy z dzieckiem w sytuacji kryzysu psychologicznego

Umiejętności:

- Potrafi rozpoznawać omawiane rodzaje kryzysów psychologicznych

- Potrafi przeprowadzić podstawowe oddziaływania interwencyjne w sytuacji żałoby, zagrożenia suicydalnego, kataklizmów, katastrof

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu konkretnych sytuacji problemowych, kryzysowych

- Potrafi dostosować oddziaływania interwencyjne do wieku dziecka

Kompetencje:

- Zna ograniczenia własnej wiedzy i możliwości, dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy poprzez dalsze kształcenie

- Potrafi formułować pytania, komunikować się w sposób zrozumiały i pracować w zespole w celu przeprowadzenia prawidłowej interwencji

- Potrafi wyszukiwać informacje w literaturze

- Potrafi określić kolejność działań w poszczególnych rodzajach sytuacji kryzysowych

Punkty ECTS:

udział w wykładzie: 30

konsultacje: 5

analiza zadanej literatury: 20

przygotowanie do egzaminu: 30

Punkty ECTS: 3

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)