Basics of psychological crisis intervention
General data
Course ID: | WS-SO-PPIK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Basics of psychological crisis intervention |
Name in Polish: | Podstawy psychologicznej interwencji kryzysowej |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes S1A_W01, S1A_W02, S1A_W11, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W09, S1A_W07 S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U07 S1A_K01, S1A_K02, S1A_K01, S1A_K06 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: średniozaawansowany Cele przedmiotu: Zapoznanie i nauczenie uczestników zajęć umiejętności rozróżniania stanów kryzysowych w poszczególnych okresach rozwojowych, uświadomienie zadań interwencji kryzysowej, nauczenie reagowania wobec osób zagrożonych samobójstwem, osób po stracie, w sytuacjach katastrof, napaści seksualnej, przemocy ze strony partnera oraz kryzysu nałogu. Zapoznanie i nauczenie korzystania z sześcioetapowego modelu interwencji kryzysowej. Omówienie zasad pracy z dzieckiem w sytuacji kryzysowej. Zwrócenie uwagi na kwestie dotyczące bezpieczeństwa interwenta i nowych trendów w obszrze interwencji kryzysowej. Wymagania wstępne: |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1.Kryzys i interwencja kryzysowa – teorie, modele interwencji kryzysowej 2.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.I 3.Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej cz.II 4.Procedury stosowane w interwencji kryzysowej 5.Kryzys zagrożenia życia – samobójstwa 6.Kryzys utraty – żałoba 7.Interwencja w sytuacji kataklizmów i katastrof 8.Napaść seksualna 9.Przemoc ze strony partnera 10.Kryzys nałogu 11.Zespół Stresu Pourazowego (PTSD) 12.Praca z dzieckiem w sytuacji kryzysu 13.Interwencja związana z porwaniem zakładników 14.Jak zapewnić bezpieczeństwo interwentowi? 15.Nowe trendy w interwencji kryzysowej. Metody oceny: egzamin |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1.Badura-Madej W. Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Katowice 1999. 2.Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa. Gdańsk 2004 3.James R.K., Strategie interwencji kryzysowej. Warszawa 2010 4.Kubacka-Jasiecka D. Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa 2010 5.Lipczyński A. Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Warszawa 2007 Literatura uzupełniająca: 1.Badura-Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie: interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków 2000 2.Dudek B. Zaburzenie po stresie traumatycznym. Gdańsk 2003. 3.Lis-Turlejska M. Radzenie sobie ze skutkami skrajnie traumatycznych przeżyć. Nowiny Psychologiczne, 1993,4,77-86. 4.Steuden S., Janowski K., Psychologiczne aspekty doświadczania żałoby. Lublin 2009. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: - Zna podstawową wiedzę na temat kryzysu i interwencji kryzysowej - Zna podstawowe zasady komunikacji i model pracy z osobą w kryzysie psychologicznym - Charakteryzuje i opisuje podstawowe zasady oddziaływań pomocowych wobec osób w kryzysach: żałoby, zagrożenia życia, kataklizmów, katastrof - Zna właściwości specyfikę funkcjonowania osób z Zespołem Stresu Pourazowego (PTSD) - Zna zasady pracy z dzieckiem w sytuacji kryzysu psychologicznego Umiejętności: - Potrafi rozpoznawać omawiane rodzaje kryzysów psychologicznych - Potrafi przeprowadzić podstawowe oddziaływania interwencyjne w sytuacji żałoby, zagrożenia suicydalnego, kataklizmów, katastrof - Wykorzystuje zdobytą wiedzę w rozwiązywaniu konkretnych sytuacji problemowych, kryzysowych - Potrafi dostosować oddziaływania interwencyjne do wieku dziecka Kompetencje: - Zna ograniczenia własnej wiedzy i możliwości, dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy poprzez dalsze kształcenie - Potrafi formułować pytania, komunikować się w sposób zrozumiały i pracować w zespole w celu przeprowadzenia prawidłowej interwencji - Potrafi wyszukiwać informacje w literaturze - Potrafi określić kolejność działań w poszczególnych rodzajach sytuacji kryzysowych Punkty ECTS: udział w wykładzie: 30 konsultacje: 5 analiza zadanej literatury: 20 przygotowanie do egzaminu: 30 Punkty ECTS: 3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.