Psychology of family
General data
Course ID: | WS-SO-PR |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Psychology of family |
Name in Polish: | Psychologia rodziny |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) S02_W05 S02_W06 S02_W09 S02_U01 S02_U02 S02_U03 S02_U08 S02_U09 S02_K03 S02_K06 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z problematyką psychologii rodziny. Przygotowanie studentów do rozumienia czynników wyznaczających jakość małżeństwa i rodziny, procesów emocjonalnych zachodzących w rodzinie, stylów wychowawczych i postaw rodzicielskich, a także funkcjonowania rodziny jako systemu. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej i socjologii. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Psychologia rodziny jako nauka; Ujęcie małżeństwa i rodziny w podstawowych teoriach psychologicznych oraz typologiach; Pojęcia: jakości małżeństwa, satysfakcji małżeńskiej, powodzenia związku; Czynniki wpływające na jakość małżeństwa i rodziny, działające przed zawarciem małżeństwa (dojrzałość do zawarcia małżeństwa, rodzina pochodzenia, wybór współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa) oraz w trakcie jego trwania (uwarunkowania zewnętrzne: standard ekonomiczny, relacje z rodzicami, posiadanie dzieci oraz uwarunkowania wewnętrzne: staż małżeński, oczekiwania, potrzeby i wartości, więź, komunikacja, konflikty); Miłość małżeńska - podstawowe koncepcje, teorie, relacje emocjonalne w rodzinie. Typologie rodzin w ujęciu systemowym; Style wychowania w rodzinie; Postawy rodzicielskie; Najczęstsze problemy wychowawcze w rodzinie. Psychospołeczne problemy rodzin oczekujących potomstwa i po narodzinach dziecka. Problemy rodzin z dorastającymi dziećmi. Faza usamodzielniania się dzieci w rodzinie. Rodziny niepełne, samotne rodzicielstwo. Rodziny zastępcze, adopcja. Zazdrość, zdrada, przebaczenie, rozwód i jego konsekwencje. Dysfunkcje w rodzinie. |
Bibliography: |
(in Polish) Adamski F., Miłość, małżeństwo, rodzina, Kraków 1985. de Barbaro B. (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1996. Braun-Gałkowska M., Miłość aktywna. Psychologiczne uwarunkowania powodzenia małżeństwa, Warszawa 1985. Cudak H., Szkice z badań nad rodziną, Kielce 1995. Milewska E., Szymanowska A. (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. Warszawa 2000. Plopa M., Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków 2007. Rembowski J., Rodzina w świetle psychologii, Warszawa 1986. Rostowska T., Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009. Ryś M., Psychologia małżeństwa w zarysie, Warszawa 1999. Ziemska M., Postawy rodzicielskie, Warszawa 1980. Ziemska M., Rodzina i dziecko, Warszawa 1980. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) S02_W05 Ma rozszerzoną wiedzę na temat kształtowania więzi w rodzinie oraz czynników, które na nią oddziałują. S02_W06 Ma rozszerzoną wiedzę o psychologicznych aspektach funkcjonowania człowieka w rodzinie. S02_W09 ma pogłębioną wiedzę o poglądach czołowych przedstawicieli głównych nurtów psychologicznych na temat rodziny i o ich historycznej ewolucji. S02_U01 Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne dotyczące rodziny oraz relacje między tymi zjawiskami. S02_U02 Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie. Potrafi formułować własne opinie. S02_U03 Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych zachodzących w rodzinie oraz formułować własne opinie na ten temat. S02_U08 Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych dotyczących rodziny, rozszerzoną o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w wybranych obszarach z uwzględnieniem ich wymiaru psychologicznego. S02_K03 Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. S02_K06 Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny. Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z egzaminu pisemnego. Egzamin ma formę testu. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz umiejętności opisane w efektach kształcenia. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.