Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology of Human Development

General data

Course ID: WS-SO-PS-1-PRC
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology of Human Development
Name in Polish: Psychologia rozwoju człowieka
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W08, S1A_W01

S1A_U02, S1A_U03,S1A_U08, S1A_U05

S1A_K01, S1A_K06, S1A_K04

Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

średniozaawansowany

Cele przedmiotu:

Celem jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi pojęciami psychologii rozwojowej, prawidłowościami rozwoju psychicznego człowieka, zmianami rozwojowymi, etapami rozwoju poznawczego. Przedstawienie właściwości poszczególnych okresów rozwojowych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problemy wieku starzenia się.

Wymagania wstępne: wiedza z zakresu psychologii ogólnej

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1.Przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych

2.Prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka

3.Zmiany rozwojowe, aktywności i działalność jednostki

4.Periodyzacja rozwoju psychicznego

5.Rozwój fizyczny człowieka – zależność od czynników genetycznych i środowiskowych.

6.Rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie.

7.Charakterystyka okresu prenatalnego, wpływ chorób matki na rozwój dziecka w życiu płodowym i po urodzeniu

8.Charakterystyka wczesnego dzieciństwa

9.Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny

10.Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny

11.Adolescencja

12.Wczesna dorosłość

13.Średnia dorosłość. Wiek średni

14.Późna dorosłość. Wiek starzenia się, problem starości i starzenia się, opieka paliatywna,

15.Rozwój poznawczy: podejście Piagetowskie

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1.Bee H. Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004

2.Harwas-Napierała B., Trempała J. Psychologia rozwoju człowieka, tom 2, Warszawa 2009

3.Piaget J. Studia z psychologii dziecka. Warszawa 2006

4.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, tom 1, Warszawa 2003

5.Turner J., Helms D. Rozwój człowieka. Warszawa 1999

Literatura uzupełniająca:

1.Brzezińska A. Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000

2.Brzezińska, A. I. (red.).Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005

3.Erikson E. H. Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań 1997

4.Schaffer H. R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005

5.Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II: dzieciństwo i dorastanie. Poznań 2002

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

- Zna przedmiot i zadania współczesnej psychologii rozwojowej, pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, cechy rozwoju, rodzaje zmian rozwojowych

- Zna prawidłowości rozwoju psychicznego człowieka

- Charakteryzuje rozwój społeczny, emocjonalny, rozwój przywiązania we wczesnym dzieciństwie

- Charakteryzuje właściwości okresu prenatalnego i specyfikę rozwoju dziecka w tym okresie

- Charakteryzuje i opisuje specyfikę rozwoju w poszczególnych okresach: wczesnego dzieciństwa, wieku przedszkolnego, młodszego wieku szkolnego, adolescencji, wczesnej dorosłości, średniej dorosłości i późnej dorosłości.

Umiejętności:

- Potrafi różnicować pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej, wskazuje rodzaje zmian rozwojowych i cechy rozwoju

- Potrafi charakteryzować właściwości rozwoju psychicznego człowieka

- Potrafi dokonań periodyzacji rozwoju psychicznego człowieka

- Wykorzystuje wiedzę z zakresu rozwoju prenatalnego oraz poszczególnych etapów rozwoju w praktyce

- Posiada umiejętność analizowania rozwoju emocjonalnego, poznawczego, społecznego i fizycznego w poszczególnych okresach rozwojowych

Kompetencje społeczne:

- Zna i rozumie własne ograniczenia poznawcze i dąży do ich przezwyciężania

- Potrafi formułować pytania służące rozszerzeniu posiadanej wiedzy i samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze

- Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metoda: wykład interaktywny

Forma zaliczenia: egzamin pisemny

Kryteria oceny:

zna podstawowe zagadnienia w obszarze psychologii rozwoju człowieka - 3

potrafi analizować procesy rozwoju człowieka w odniesieniu do koncepcji teoretycznych - 4

potrafi zastosować podstawowe koncepcje rozwoju do analizy aktualnego poziomu rozwoju człowieka - 5

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)