Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

PROPEDEUTICS TO PHILOSOPHY

General data

Course ID: WS-SO-PS-1-WdF
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: PROPEDEUTICS TO PHILOSOPHY
Name in Polish: Wstęp do filozofii
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

S1A_W01, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W09;

S1A_U01, S1A_U08, S1A_U10;

S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06.

Short description:

Aims:

The main tasks, implemented during the teaching process, are as follows:

- approaching students to basic philosophical problems of ontology, epistemology

and axiology, focus attention on comprehension and semantic of the subject;

- instructing students of the basic names, ideas and categories from metaphysics, theory of

axiology with focus on specifics problems;

- presenting important currents, schools, ideas, doctrines and systems in philosophy, which may be recognized as important ones in terms of cultural development, civilization changes and human mind.

Students are expected to acquire an ability of free-thought verbal expression, competent using of the terminology of philosophy and should be generally acquainted with complex philosophical problems.

Full description:

The merits:

1. Concept and scope of philosophy.

2. Historical variability of philosophy.

3. Main lines of philosophy.

4. Metaphysic-ontological problems.

5. Epistemology-gnosiology problems.

6. Axiological problems.

7. Essential ideas of philosophy comprehension.

8. Basic philosophical ideas the ancient Greece philosophy.

9. Main problems of Christian philosophy.

10. Modern variants of Christian philosophy.

11. Founders of modern philosophy.

12. Bacon’s ideas and cartesianism.

13. Prominent exponents of German classical philosophy.

14. Fichte’s philosophy of will and deed.

15. Polish messianic philosophy.

16. Feuerbach’s natural religion.

17. Positive philosophy and its evolution.

18. German empiriocritical philosophy.

19. Neopositive philosophy of the Vienna Circle.

20. Scientific approach of science.

21. Pragmatism in philosophy.

22. Phenomenology.

23. Modern existential philosophy.

24. British analytic philosophy.

25. Critical theory of Frankfurt school.

26. Structuralism and its concept.

27. Lwow-Warsaw school.

28. Basic philosophical categories.

29. Philosophy of Nature.

30. Philosophy of Life.

Grade requirements:

Students receive grades based on lecture credit and passing exams.

Bibliography:

Recommended literature:

- Basic literature (obligatory):

K. Nielsen, Wprowadzenie do filozofii, Warszawa 1988.

- Auxiliary literature:

A. Kenny, Krótka historia filozofii zachodniej, Warszawa 1999.

W. Tyburski, A. Wachowiak, R. Wiśniewski, Historia filozofii i etyki

do współczesności. Źródła i komentarze, Toruń 2002.

M. Zieliński (oprac.), Filozofia. Zagadnienia, pojęcia, terminy, Warszawa 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA

ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych

w tym filozoficznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z uwzględnieniem nauk filozoficznych,

ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię,

teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, szczególnie filozofii realistycznej, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, ma podstawową wiedzę: o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi

obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym oraz znaczeniu humanizmu w kulturze

UMIEJĘTNOŚCI

potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować

informację dotyczącą filozofii realistycznej z wykorzystaniem różnych źródeł, sposobów i metod;

posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem wiedzy na temat różnic między realizmem a idealizmem oraz formułowania wniosków;

posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku

polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień filozoficznych oraz szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych dostępnych źródeł

KOMPETENCJE

odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego

przez siebie lub innych zadania, wykorzystując również wiedzę nauk filozoficznych, uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych jego form

2 ECTS = udział w wykładzie 25h, konsultacje 5h, przygotowanie do egzaminu 20h = 50h/25 =2 ECTS

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza

na ocenę nast.(2) nie potrafi określić czym jest poznanie empiryczne

na ocenę dst(3) potrafi określić czym jest poznanie naukowe ale nie potrafi określić czym jest światopogląd.

na ocenę db(4) zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim, posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, w tym filozoficznych systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej.

Na ocenę bdb(5) zna podstawowa terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym, posiada wiedze o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych, w tym filozoficznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej. Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie różnych kierunków filozoficznych.

Umiejętności

na ocenę nast.(2) nie potrafi używać poprawnego języka języka filozoficznego w podstawowym zakresie, nie potrafi zastosować podstawowej wiedzy merytorycznej w zakresie filozofii.

na ocenę dst(3) potrafi zastosować podstawową wiedzę merytoryczną w zakresie filozofii oraz analizować omówione zagadnienia

na ocenę db(4) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące filozofii realistycznej z wykorzystaniem różnych źródeł, sposobów i metod

na ocenę bdb(5) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące filozofii realistycznej z wykorzystaniem różnych źródeł, sposobów i metod, posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i w języku obcym, dotyczących zagadnień filozoficznych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych dostępnych źródeł.

Kompetencje

Potrafi prawidłowo zaplanować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego, potrafi wykorzystywać przyswojone treści do projektów o charakterze filozoficznym, potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania wykorzystując wiedzę nauk filozoficznych.

Metody dydaktyczne:

Wykład informacyjny

Wykład konwersatoryjny służący zaktywizowaniu uczestników wykładu

Indywidualna lektura tekstów.

Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:

Egzamin pisemny w formie testowej z pytaniami zamkniętymi i otwartymi.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)