Introduction to Sociology- quarter.
General data
Course ID: | WS-SO-PS-1-WdSćw. |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to Sociology- quarter. |
Name in Polish: | Wstęp do socjologii - ćw. |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes S1A_W01,S1A_W06, S1A_W09, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W08 S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03 , S1A_U02, S1A_U08, S1A_U07, S1A_U10, S1A_K01, S1A_K02, 1A_K06, S1A_K07 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: Podstawowy. Cele przedmiotu: Poszerzenie wiedzy z zakresu socjologii ogólnej z uwzględnieniem specyfiki kierunku "praca socjalna". Wymagania wstępne: Brak. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Historia społeczeństwa 2. Powstanie i rozwój socjologii 3. Socjologia jako nauka, społeczeństwo jako przedmiot socjologii 4. Kultura w ujęciu socjologii. 5. Kultura masowa i kultura popularna 6. Socjalizacja 7. Dewiacja i kontrola społeczna 8. Struktura społeczna 9. Zmiana społeczna 10. Interakcja społeczna 11. Grupy społeczne 12. Rodzaje grup społecznych 13. Religia w ujęciu socjologii 14. Rodzina 15. Praca socjalna wobec ubóstwa 16. Bezrobocie jako kwestia społeczna 17. Bezdomność - pomoc osobom bezdomnym w Polsce 18. Problemy socjalne współczesnej Europy Metody oceny: egzamin na koniec semestru |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrane fragmenty z: A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2004-2005. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002. N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997. M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2008. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2008. J.H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998. K. Frysztacki, Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009. B. Szluz, świat społeczny bezdomnych kobiet, Warszawa 2010. Artykuły A. Karwacki, Specyfika pracy socjalnej w społeczności trwale ubogich, w: Wielowymiarowość pracy socjalnej, K. Frysztacki, K. Piątek (red.), Toruń 2002, s. 192-211. D. Możdżeńska-Mrozek, M. Szylko-Skoczny, Kwestia bezrobocia, w: Polityka Społeczna: materiały do studiowania, A. Rajkowski, J. Supińska, M. Księżopolski (red.), Katowice 1998, s.169-179. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: - Zna przedmiot i metody badawcze stosowanie w socjologii - Zna i definiuje pojęcie kultury w ujęciu socjologicznym, interakcji społecznych, socjalizacji i kontroli społecznej - Zna i rozumie pojęcie grupy społecznej, opisuje cechy grupotwórcze, więź społeczną, wieź moralną, patologia więzi, odmiany grup społecznych - Wymienia i charakteryzuje cechy organizacji formalnych, społeczności i narodu - Charakteryzuje rodzinę jako instytucję - Umiejętności: - Wykorzystuje wiedzę na temat metod badawczych w praktyce - Potrafi rozróżniać sposoby rozumienia kultury, rozumie i opisuje interakcje społeczne, podaje przykłady interakcji i socjalizacji - Potrafi opisać rodzinę z perspektywy instytucji, scharakteryzować rozwój ról społecznych, potrafi odróżniać role społeczne od pozycji społecznych - Rozumie i analizuje zjawiska społeczne jak: nierówności społeczne, grupy społeczne, globalizacja Kompetencje: - Potrafi dostrzegać własne ograniczenia poznawcze i podejmuje próby dalszego kształcenia - Potrafi współpracować w grupie w celu realizacji zadanego opracowania tematu - Potrafi korzystać z literatury, w celu uzupełnienia wiedzy i przygotowania się do dyskusji grupowej podczas zajęć - Prezentuje postawę otwartości na problemy społeczne Punkty ECTS: udział w ćwiczeniach: 30 przygotowanie do kolokwium 25 przygotowanie referatu: 35 Punkty ECTS: 3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.