Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Sociology- quarter.

General data

Course ID: WS-SO-PS-1-WdSćw.
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to Sociology- quarter.
Name in Polish: Wstęp do socjologii - ćw.
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

S1A_W01,S1A_W06, S1A_W09, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W08

S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03 , S1A_U02, S1A_U08, S1A_U07, S1A_U10,

S1A_K01, S1A_K02, 1A_K06, S1A_K07


Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

Podstawowy.

Cele przedmiotu:

Poszerzenie wiedzy z zakresu socjologii ogólnej z uwzględnieniem specyfiki kierunku "praca socjalna".

Wymagania wstępne:

Brak.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Historia społeczeństwa

2. Powstanie i rozwój socjologii

3. Socjologia jako nauka, społeczeństwo jako przedmiot socjologii

4. Kultura w ujęciu socjologii.

5. Kultura masowa i kultura popularna

6. Socjalizacja

7. Dewiacja i kontrola społeczna

8. Struktura społeczna

9. Zmiana społeczna

10. Interakcja społeczna

11. Grupy społeczne

12. Rodzaje grup społecznych

13. Religia w ujęciu socjologii

14. Rodzina

15. Praca socjalna wobec ubóstwa

16. Bezrobocie jako kwestia społeczna

17. Bezdomność - pomoc osobom bezdomnym w Polsce

18. Problemy socjalne współczesnej Europy

Metody oceny:

egzamin na koniec semestru

Bibliography: (in Polish)

Wybrane fragmenty z:

A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2004-2005.

P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002.

N. Goodman, Wstęp do socjologii, Poznań 1997.

M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2008.

B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2008.

J.H. Turner, Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998.

K. Frysztacki, Socjologia problemów społecznych, Warszawa 2009.

B. Szluz, świat społeczny bezdomnych kobiet, Warszawa 2010.

Artykuły

A. Karwacki, Specyfika pracy socjalnej w społeczności trwale ubogich, w: Wielowymiarowość pracy socjalnej, K. Frysztacki, K. Piątek (red.), Toruń 2002, s. 192-211.

D. Możdżeńska-Mrozek, M. Szylko-Skoczny, Kwestia bezrobocia, w: Polityka Społeczna: materiały do studiowania, A. Rajkowski, J. Supińska, M. Księżopolski (red.), Katowice 1998, s.169-179.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

- Zna przedmiot i metody badawcze stosowanie w socjologii

- Zna i definiuje pojęcie kultury w ujęciu socjologicznym, interakcji społecznych, socjalizacji i kontroli społecznej

- Zna i rozumie pojęcie grupy społecznej, opisuje cechy grupotwórcze, więź społeczną, wieź moralną, patologia więzi, odmiany grup społecznych

- Wymienia i charakteryzuje cechy organizacji formalnych, społeczności i narodu

- Charakteryzuje rodzinę jako instytucję -

Umiejętności:

- Wykorzystuje wiedzę na temat metod badawczych w praktyce

- Potrafi rozróżniać sposoby rozumienia kultury, rozumie i opisuje interakcje społeczne, podaje przykłady interakcji i socjalizacji

- Potrafi opisać rodzinę z perspektywy instytucji, scharakteryzować rozwój ról społecznych, potrafi odróżniać role społeczne od pozycji społecznych

- Rozumie i analizuje zjawiska społeczne jak: nierówności społeczne, grupy społeczne, globalizacja

Kompetencje:

- Potrafi dostrzegać własne ograniczenia poznawcze i podejmuje próby dalszego kształcenia

- Potrafi współpracować w grupie w celu realizacji zadanego opracowania tematu

- Potrafi korzystać z literatury, w celu uzupełnienia wiedzy i przygotowania się do dyskusji grupowej podczas zajęć

- Prezentuje postawę otwartości na problemy społeczne

Punkty ECTS:

udział w ćwiczeniach: 30

przygotowanie do kolokwium 25

przygotowanie referatu: 35

Punkty ECTS: 3

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)