Assistant family-selected topics
General data
Course ID: | WS-SO-PS-2-AR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Assistant family-selected topics |
Name in Polish: | Asystent rodziny - wybrane zagadnienia |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | PS1_W07, PS1_W14; PS1_U01, PS1_U07, PS1_U10; PS1_K10, PS1_K11, PS1_K12 |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie uczestników zajęć w podstawowymi obszarami pracy asystenta rodziny. Po ukończeniu zajęć uczestnik będzie znał i potrafił zastosować podstawowe narzędzia aktywnej komunikacji z klientem, dokonać wstępnej diagnozy sytuacji problemowej rodziny. |
Full description: |
(in Polish) Zakres tematów: 1.Kompetencje pracownika socjalnego 2.Podstawowe umiejetnosci komunikacyjne w pracy z rodzina 3.Diagnozowanie rodziny i srodowiska rodzinnego 4.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.I 5.Metody i techniki pracy z klientem i rodzina cz.II 6.Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych 7.Patologia i dysfunkcja srodowiska rodzinnego 8.Podstawowe umiejetnosci wychowawcze i terapeutyczne 9.Pomoc skoncentrowana na rozwiazaniach 10.Postepowanie z klientem, który nie podejmuje rozmowy, praca z oporem i motywowanie do zmiany 11.Planowanie pomocy rodzinie i monitorowanie jej funkcjonowania 12.Wybrane metody rozwiazywania sytuacji kryzysowych 13.Zespół interdyscyplinarny 14.Etyka pracy asystenta rodziny 15.Ewaluacja pracy własnej |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1.Badura-Madej W. (1999) Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej: poradnik dla pracowników socjalnych, Katowice: Slask Wydawnictwo Naukowe 2.Krasiejko I. (2010) Metodyka działania asystenta rodziny: podejscie skoncentrowane na rozwiazaniach w pracy socjalnej. Katowice: Slask Wydawnictwo Naukowe 3.Łecki K., Szóstka.A. (1999) Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Katowice: Ślask 4.Nocun A., Szmagalski J. (1996) Podstawowe umiejetnosci w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie sie, rozwiazywanie problemów i konfliktów Warszawa: Interart Literatura uzupełniajaca: 1.De Robertis C., przy współpracy B.Blanc, F.Lesimple, H.Pascal (1998) Metodyka działania w pracy socjalnej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Slask 2.De Robertis C., Pascal H. (1999) Postepowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznosciami Katowice: Slask Wydawnictwo Naukowe 3.Szczepkowski J. (2010) Praca socjalna Torun: Wyd. Akademickie Akapit. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: - Rozpoznaje środowiska, grupy i więzi społeczne istotne dla pracy socjalnej - Opisuje sposoby postępowania z klientem Umiejętności: - Planuje diagnozę sytuacji rodzinnej klienta - Posługuje się zróżnicowanymi metodami pracy z klientem - Stosuje zasady etyki Kompetencje społeczne: - Zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii o kliencie - Dokonuje oceny pracy własnej - Jest otwarty na pracę w zespole interdyscyplinarnym ECTS: - udział w wykładzie: 30 - przygotowanie do ćwiczeń: 5 - konsultacje: 5 - czas na napisanie referatu: 10 - przygtowanie do egzaminu: 20 Liczba ECTS: 2,5 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocene 2 (ndst.): student nie posiada podstawowej wiedzy kompetencji pracy z klientem jakim jest rodzina, nie potrafi wskazać metod pracy z rodzina, niepoprawnie wykonał pracę pisemną lub jej nie przedstawił Na ocene 3 (dst.) - posiada jedynie elementarną wiedzę o metodach pracy z rodzina,wykształcił niskie kompetencje do pracy pomocowej, na niskim poziomie wykonał pracę pisemną Na ocenę 4 (db) - posiada dobry poziom kompetencji wymaganych w pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować większość poznanych metod, poprawnie napisał pracę pisemną Na ocenę 5 (bdb) - posiada bardzo dobrą wiedzę o metodach i sposobach pracy socjalnej z rodziną, potrafi zastosować wszystkie poznane metody, bardzo dobrze przygotował pracę pisemną Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: z zakresu wiedzy: wykład konwersatoryjny z zakresu umiejetnosci: studium przypadku, cwiczenia praktyczne, z zakresu kompetencji: metoda stolików eksperckich, cwiczenia praktyczne |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.