Methodology of social work
General data
Course ID: | WS-SO-PS-2-MPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of social work |
Name in Polish: | Metodyka pracy socjalnej |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W toku kursu z przedmiotu metodyka pracy socjalnej student zdobywa wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje z zakresu metod pracy, technik i narzędzi, jakimi może posługiwać się profesjonalny pracownik socjalny. Poznaje zasady organizacji wsparcia w celu optymalnie szybkiego i efektywnego usamodzielnienia się klienta. Potrafi zaplanować wywiad w celu pozyskania informacji o zasobach klienta,na których możliwe jest oparcie procesu wsparcia. Student/studentka potrafi wskazać adekwatne do sytuacji narzędzia. Wie z jakimi specjalistami może współpracować w konkretnej sytuacji. |
Full description: |
(in Polish) W toku kursu z przedmiotu metodyka pracy socjalnej student zdobywa wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje z zakresu metod pracy, technik i narzędzi, jakimi może posługiwać się profesjonalny pracownik socjalny. Poznaje zasady organizacji wieloaspektowego wsparcia w celu optymalnie szybkiego i efektywnego usamodzielnienia się klienta. Potrafi zaplanować i przeprowadzić wywiad w taki sposób aby pozyskać możliwie dużo rzetelnych informacji informacji o zasobach klienta. Informacje to posłużą do opracowania wspólnie z klientem oceny sytuacji i planu działania Student/studentka potrafi wskazać adekwatne do sytuacji narzędzia,zarówno tradycyjne jak i nowatorskie, które w sposób optymalny wesprą klienta w procesie rozwiązywania jego problemów i dochodzenia do usamodzielniania się. Wie z jakimi specjalistami może współpracować w konkretnej sytuacji. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Kantowicz E., "Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, UWM Olsztyn 2001 2. Twlveltrees A., Pracując ze społecznością, Warszawa 2014 3.Kadela K., Kowalczyk J., Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa 2014 4. Peter de Jong, Insoo Kim Berg, Rozmowy o rozwiązaniach,. Podręcznik, Kraków 2007; 4. Henderson P., Thomas D. N., Umiejetności pomoce w pracy ze społecznością , Warszawa 2014 5 Jacek Szczepkowski, Praca socjalna , Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PS1_W06, E 1Student/studentka zna modele pomocy społecznej; PS1_W08; E 2 Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów PS1_U06, E 3 Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku PS1_U11; E 4 Umie stosować metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy, PS1_K04 E 5 Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład problemowy. Egzamin ustny E1 ocena bardzo dobra Student/studentka zna modele pomocy społecznejj wskazuje różnice ocena dobra - Student/studentka zna modele pomocy społecznej; ocena dostateczna - Student/studentka zna modele pomocy społecznej ocena niedostateczna - Student/studentka nie zna modeli pomocy społecznej E 2 - ocena bardzo dobra Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów, potrafi wskazać różnice i adekwatne do nich sytuacje problemowe ocena dobra - Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów, wskazuje na wybrane narzędzia ocena dostateczna - Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów ocena niedostateczna - Student,studentka nie zna i/lub nie rozumie koncepcji procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasad projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów E 3 ocena bardzo dobra - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku, prowadzi wywiad i opracowuje ocenę sytuacji w taki sposób aby pozyskane informacje o zasobach umożliwiły opracowanie optymalnego planu działania ocena dobra - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku, potrafi prowadzić w wywiad w taki sposób aby pozyskać wiele informacji na temat zasobów ocena dostateczna - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku ocena niedostateczna - Student/studentka nie diagnozuje potrzeb i zasobów klienta/ów oraz tkwiących w środowisku E 4 ocena bardzo dobra - Umie stosować liczne narzędzia - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy ocena dobra -Umie stosować narzędzia - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy, ocena dostateczna - Umie stosować niektóre narzędzia - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy, ocenia niedostateczna Nie umie stosować narzędzi - tradycyjne i nowatorskich w procesach pomocy, E 5 ocena bardzo dobra - Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia, uzasadnić wybór. ocena dobra -Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia ocena dostateczna - Potrafi wskazać innych, wybranych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia ocena niedostateczna - Nie potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia Ocena końcowa to średnia z ocen osiągniętych poprzez realizację poszczególnych efektów. udział w wykładzie - 30 godzin przygotowanie się do zajęć - 7 godzin konsultacje 7 godzin przygotowanie się do egzaminu 16 godzin |
Practical placement: |
(in Polish) Zgodnie i z ustaleniami z osobą odpowiedzialną za praktyki na kierunku praca socjalna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.