Basics of gerontology
General data
Course ID: | WS-SO-PS-2-PGer |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Basics of gerontology |
Name in Polish: | Podstawy gerontologii |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Program kursu przewiduje prezentację podstawowej wiedzy z zakresu starości, starzenia się, sytuacji osób starszych |
Full description: |
(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką starości i starzenia się. Kurs ma na celu prezentację podstawowej wiedzy z gerontologii społecznej w oparciu o aktualną literaturę przedmiotu. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. Leszczyńska-Rejchert A., Człowiek starszy i jego wspomaganie w stronę pedagogiki starości, Wyd. UWM, Olsztyn 2010; 2. Szarota Z., Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004; 3. Szatur-Jaworska Barbara, Błędowski Piotr, Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006; Literatura uzupełniająca: 1. Kowaleski J. T.,Szukalski P., Starzenie się ludności Polski. Między demografią a gerontologią społeczną, Łódź 2008; 2. Czerniawska O.,Szkice z andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2007; 3. Czekanowski P., Społeczne aspekty starzenia się ludności w Polsce, Gdańsk 2012. 4. Makuch M., Maroń M.,Osoby starsze w społeczeństwie społeczeństwo wobec osób starszych, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław 2011. 5. Ray M., Philips J., Praca socjalna ze starszymi ludźmi, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2014 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Ma wiedzę o człowieku jako podmiocie rozwijającym się wśród innych i przekształcającym rzeczywistość, zna i rozumie koncepcję zmiany i wzmocnienia w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu jednostek, grup i środowisk. Zna i rozumie koncepcję bio - socjo -kulturową rozwoju człowieka, posiada wiedzę o źródłach i naturze różnorodnych problemów człowieka (sytuacje trudne, kryzysowe, krytyczne) Posiada wiedzę na temat środowisk, grup i więzi społecznych (rodzinnych, ekonomicznych, kulturalnych, politycznych, prawnych) istotnych dla pracy socjalnej w kontekście osób starszych. Umiejętności: Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji; potrafi analizować uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze sytuacji osób starszych, rodzin, społeczności. Kompetencje: Dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności Opis ECTS: Udział w konwersatorium - 30 godzin Konsultacje - 15 godzin Przygotowanie do zaliczenia - 45 godzin Łącznie 90 godzin / 30 = 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie w formie pisemnej, pytania otwarte |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.