Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Social project

General data

Course ID: WS-SO-PS-3-PSćw
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Social project
Name in Polish: Projekt socjalny - ćwiczenia
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Zajęcia swą treścią obejmują zagadnienia dotyczące tworzenia, konstruowania oraz opracowywania projektów socjalnych w działaniach podejmowanych przez pracowników socjalnych. Podczas zajęć studenci uzyskają niezbędną wiedzę oraz umiejętności praktycznego rozwiązywania wybranych problemów lokalnych o charakterze społecznym. Celem zajęć jest również kształtowanie zdolności menedżerskich oraz nauczenie umiejętności rozwiązywania sytuacji kryzysowych i konfliktowych w środowisku lokalnym.

Full description: (in Polish)

Poprzez udział w zajęciach studencie nabędą praktyczne umiejętności w zakresie wykorzystania projektu socjalnego w pracy socjalnej.

Zakres tematyczny zajęć obejmuje:

1. Projekt socjalny - założenia teoretyczne

2. Struktura projektu socjalnego

3. Diagnoza i identyfikacja problemu

4. Charakterystyka projektu - uzasadnienie potrzeby realizacji projektu

5. Charakterystyka projektu - - cele projektu

6. Charakterystyka projektu - - grupa docelowa

7. Charakterystyka projektu - opis realizowanych zadań

8. Charakterystyka projektu - współpraca i promocja

8. Charakterystyka projektu - - analiza ryzyka (bariery i zagrożenia)

9. Przewidywane rezultaty - oddziaływanie projektu

10. Budżet projektu

11. Harmonogram projektu

Bibliography: (in Polish)

1. Abrignani B., Gomes R., Dirk de Vilder, Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy nr 3, Warszawa 2002.

Publikacja dostępna w Internecie:

http://www.mlodziez.org.pl/sites/mlodziez.org.pl/files/publication/211/zarz_dzanie_projektem_pakiet_szkolenniowy_3_14401.pdf

2. Appelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziółkowska B., Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa funkcjonowania osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk, Warszawa 2010.

Publikacja dostępna w Internecie:

http://scholar.com.pl/upload/product_files/2114/22_AZOzOS_tom11_.pdf

3. Bolanowska A., Przykłady projektów działania socjalnego zrealizowanych w instytucjach socjalnych w Belgii, [w:] E. Marynowicz-Hetha, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, Interart, Warszawa 1996, s. 207-230.

4. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Wydawnictwo Verlag Dashöfer, Warszawa 2004.

5. Grudzień-Bielaszewska I., Lesiewicz J., Podręcznik dla uczestników specjalizacji II stopnia w zawodzie pracownik socjalny, Lublin 2012, moduł C, s. 71-87.

Publikacja dostępna w Internecie: http://www.kpss.lublin.pl/upload/modul_ogolny.pdf

6. Jakubowska B., Kozyra-Olszańska M., Płócińska M., Od pomysłu do działania. Jak rozwiązywać problemy społeczności lokalnych?, "Bene Vobis", Warszawa 1998, s. 14-21, 38-43, 57-61.

7. Jodłowska M., Uwarunkowania narkomanii. Projekt socjalny rozwiązania problemu, [w:] A. Kotlarska-Michalska (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 1999, s. 125-149.

8. Kamińska H., Struktura projektu na przykładzie projektu świetlicy środowiskowej, [w:] E. Marynowicz-Hetha, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, Interart, Warszawa 1996, s. 181-188 .

9. Kotlarska-Michalska A., Projektowanie zmian społecznych. Zasady opracowywania projektów socjalnych. Rodzaje projektów socjalnych, [w:] A. Kotlarska-Michalska (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 1999, s. 37-56.

10. Kott K., Co to jest projekt socjalny?, Warszawa 2011.

Publikacja dostępna w Internecie:

11. Niesporek A., Projekt Socjalny, [w:] S. Pawlas-Czyż (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2007, s. 75-81.

12. Rutkowska Anna, Projekt socjalny w pomocy społecznej (założenia i praktyczne zastosowanie), Wydawnictwo Edukacyjne WERS, Bydgoszcz 2011.

13. Urbaniak-Zająć D., Projekt-instytucja. Przykłady działań socjalnych realizowanych w Berlinie, [w:] E. Marynowicz-Hetha, J. Piekarski (red.), Wokół problemów działania społecznego, Interart, Warszawa 1996, s. 189-205.

14. Wronowski Grzegorz, Jak skutecznie napisać projekt socjalny. Nowa edycja środków z EFS na lata 2007-2013, Warszawa 2008, s. 7-10, 13-18.

Publikacja dostępna w Internecie: http://www.dashofer.pl/przyklady/S-SPSN.pdf

Literatura uzupełniająca:

1. Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań, "Praca Socjalna", 2000, nr 4.

2. Gorczyc E., Stąpając po bruku. Projekt socjalny na rzecz kobiet., "Praca socjalna" 2003, nr 3.

3. "Praca socjalna", numer 3/2005.

4. Szymański Mirosław, O metodzie projektów, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2010.

5. Wolska-Pryluńska Dorota, Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe, Katowice 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student:

1. Umie analizować i wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania wspólnot lokalnych, instytucji, organizacji społecznych.

2. Potrafi opracowywać strategie działań w zakresie pomocy indywidualnej, grupowej i środowiskowej.

3. Potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów socjalnych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.

4. Umie stosować metody pracy socjalnej procesach pomocy, opieki, interwencji

5. Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.

6. Potrafi analizować treści różnego typu przekazu w tym przekazu medialnego i wykorzystywać go w działalności zawodowej.

7. Potrafi wykorzystywać we współpracy z innymi i rozwijać własne umiejętności interpersonalne.

8. Wykorzystując swoją wiedzę socjalnych aspektach prawnych, ekonomicznych i politycznych, aktywnie włącza się w przygotowanie i realizację projektów społecznych/socjalnych o charakterze obywatelskim, socjalnym, edukacyjnym.

9. Dostrzega istotę i znaczenie współdziałania i współpracy oraz przyjmowania wielorakich ról.

Opis ECTS:

udział w zajęciach - 30 godz.

przygotowanie do zajęć - 15 godz.

przygotowanie projektu - 20 godz.

przygotowanie do testu - 25 godz.

Łącznie 90 godz./ 30 godz. = 3 pkt.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Obecność obowiązkowa. Posiadanie więcej niż dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności skutkuje niezaliczeniem zajęć.

2. Kryteria oceniania:

Przygotowanie projektu i jego prezentacja – 50%

Test sprawdzający wiedzę – 50%

95%-100% – bardzo dobry

85%-94% – dobry plus

75%-84% – dobry

65%-74% – dostateczny plus

55%-64% – dostateczny

poniżej 55% – niedostateczny

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)