Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Practice professional inspecting

General data

Course ID: WS-SO-PS-Pra
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Practice professional inspecting
Name in Polish: Praktyki zawodowe wizytujące
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

Praktyki zawodowe wizytujące mają na celu wprowadzenie studentów w problematykę przyszlej profesji pracownika socjalnego. Student powinien nabyć umiejętnosć zastosowania teorii w praktyce.

Do głównych zadań pracownika socjalnego należy właściwa diagnoza, opis i analiza skuteczności form pomocy środowiskowej. Tematyka zajęć obejmuje: wybrane zagadnienia z zakresu pracy socjalnej i środowiskowej, główne pojęcia ora wybrane problemy społeczno-edukacyjnej aktywizacji z uwzględnieniem aktualnych programów pomocowych.

Full description: (in Polish)

Praca w konkretnym środowisku daje możliwośc obserwacji, mobilizuje do myślenia oraz szukania żródeł wszelkiech nieprawidłowości czy dysfunkcji życia społecznego. Student doświadczając określonych zachowań petentów ma możliwość zyskania umiejętności rozwiązywania problemów. Uczy się jak postępować zarówno merytorycznie jak i formanie w sytuacjach kryzysowych. Przede wszystkim uczy się nawiązywać relacje z drugim człowiekem potrzebującym pomocy. Sytuacje te stwarzają możliwość nauki często trudnych relacji interpersonalnych.

Cele praktyk:

1) zapoznanie sie ze specyfika funkcjonowania jednostek organizacyjnych pomocy społecznej

2) zapoznanie sie ze struktura organizacyjna jednostek oraz zadaniami przypisanymi osobom

w danej strukturze.

3) zapoznanie sie z funkcjami srodowiskowymi jednostek zajmujacych sie pomoca i praca

socjalna na rzecz osób i rodzin wymagajacych wsparcia,

4) zapoznanie sie specyfika osób i rodzin korzystajacych z pomocy społecznej pod wzgledem

demograficzno-ekonomicznym oraz psychologiczno-społecznym,

5) aktywne uczestnictwo w działaniach podejmowanych w placówkach

6) ocena własna przebiegu praktyk oraz działalnosci pomocowej, udzielanej przez placówke

Bibliography: (in Polish)

1.Brenda Dubois, Karla Krogsrud Miley, Praca socjalna 1, Wraszawa 1996.

2.Gerrits F., Vlaar P. , Profil kompetencji. Organizator społeczności lokalnych, Warszawa 2011.

3.Grewiński M., Skrzypczak B., (red.), Środowiskowe usługi społeczne – nowa perspektywa polityki i pedagogiki społecznej, Warszawa 2011.

4.Harris V., Umiejętności potrzebne w organizowaniu społeczności lokalnej, Warszawa 2011.

5.Jakoniuk-Diallo; Kubiak H.; O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością, Difin, Warszawa 2010.Aouil B., Poradnictwo i wsparcie psychologiczne online, w: Poradnictwo. Kolejne przybliżenia, (red.) M. Piorunek, Toruń 2011.Adamczyk M. Metody pracy socjalnej a rozwój kapitału społecznego, w: Wspólczesne wyzwania i metody pracy socjalnej, (red.) W.Szymczak, Towarzystwo Naukowe KUL, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin 2009, s.163-178.

6.Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Wraszawa 2004.

7.Karwowska M., Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego ( w kontekście społecznych zmian), Kraków 2003.

8.Kazanowski Z., Przemiany pokoleniowe postaw wobec osób upośledzonych umysłowo, UMCS, Lublin 2011, s. 61-83.

9.Kazimierczak T., Deprywacja społęczna a pomoc społeczna. Wprowadzenie do pomocy społecznej, (red.) Kazimierczak T., Łuczyńska M., Warszawa 1996, s. 17-40.

10.Kaźmierczak T. (red.), Zmiana w społeczności lokalnej. Szkice o kapitale społecznym w praktyce społecznej i nie tylko, Warszawa 2007.

11.Kukla D., Duda W., Doradztwo zawodowe jako atrybut w procesie wkraczania współczesnej młodzieży na rynek pracy, w: W kręgu wychowania i pracy, (red.) L. Marszałek, A. Solak, UKSW w Warszawie, Warszawa 2010, s. 95-112.

12.Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie - w stronę pedagogiki starości, Wydawnictwo Uniwesytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2007.

13.Piekarski J., Pilch T. i in., Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, Łódź 2010.

14.Pomoc-wsparcie-poradnictwo. Od teorii do praktyki, (red.) M. Iorunek, Wydawnicwto Adam Marszałek, Toruń 2010

15.Popielski K., Potrzeby i pragnienia ludzkiej egzystencji. Wsparcie egzystencjalne, w: Obecność i nieobecność. Sytuacja człowieka słabego we współczesnej cywilizacji, (red.) M. Filińska, B. Momot, A. Wojciechowski, Toruń 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Po zakończeniu praktyk student będzie:

- znał podstawowe pojęcia i koncepcje z metodyki pracy środowiskowej,

- znał podstawowe fakty związane z dziejami (rozwojem i zmianami) metodyki pracy środowiskowej w Polsce i na świecie

- umiał scharakteryzować pracę środowiskową jako subdyscyplinę akademicką, znał jej prekursorów oraz ich koncepcje działań,

- rozumiał środowiskowe uwarunkowania wychowania i rozwoju oraz możliwości/potrzeby badania, kreowania i przekształcania środowiska życia człowieka,

- potrafił dokonać diagnozy i opisu najważniejszych problemów środowiskowych we współczesnym świecie,

- potrafił opanować sytuacje konflikotowe,

- potrafił wymienić i odnaleźć partnerów działań środowiskowych,

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Aktywny udział w praktykach (godziny zgodnie z Programem studenckich praktyk zawodowych WNHiS UKSW) potwierdzony na obowiązujących dokumentach.

Practical placement: (in Polish)

Praktyki zawodowe wizytujące I rok, praca socjalna. Studia stacjonarne, 80 godzin.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)