Psychology of Management
General data
Course ID: | WS-SO-PZ |
Erasmus code / ISCED: |
14.2
|
Course title: | Psychology of Management |
Name in Polish: | Psychologia zarządzania |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) S02_W05 S02_W06 S02_W12 S02_U05 S02_U08 S02_U09 S02_K02 S02_K04 S02_K07 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu:podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z psychologiczną perspektywą zarządzania zasobami ludzkimi. Przygotowanie studentów do rozumienia podstawowych aspektów psychologicznych odnoszących się do kluczowych funkcji zarządzania oraz prawidłowości zachowań organizacyjnych i relacji społecznych w organizacji. Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu psychologii społecznej i socjologii ogólnej. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Psychologia zarządzania jako nauka; Personel w systemie zarządzania przedsiębiorstwem - zarządzanie zasobami ludzkimi (pojęcie, ogólny model, funkcje); Proces podejmowania decyzji personalnych - ocenianie, interweniowanie, ewaluacja; Metody pozyskiwania danych i metody interwencji; Planowanie zasobów personalnych w organizacji, opis stanowiska, profil osobowy pracownika; Rekrutacja i selekcja zawodowa. Rodzaje rekrutacji, metody selekcji, psychologiczny wymiar rekrutacji i selekcji. Derekrutacja personelu i outplacement - potrzeby, etapy, możliwości. Proces kierowania ludźmi, style kierowania, autorytet menedżera; Postawy społeczne i zachowanie jednostek w organizacji. Rywalizacja i współpraca; Osobowość pracowników; Motywowanie pracowników. Podstawowe teorie motywacji. Systemy motywacyjne w organizacjach; Komunikacja i konflikty w organizacji. Modele komunikacji w organizacji, zakłócenia, rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania; Praca zespołowa w organizacji. Cechy zespołów, ich efektywność, rola lidera; Społeczny wymiar wprowadzania zmian w organizacji, opory przeciw zmianom; Kultura organizacyjna; Syndrom wypalenia zawodowego i stres zawodowy - przyczyny, przejawy, przezwyciężanie; |
Bibliography: |
(in Polish) Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 2000. Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańsk 2003. Jachnis A., Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Warszawa 2008. Kożusznik B., Kierowanie zespołem pracowniczym, Warszawa 2005. Kożusznik B., Zachowania człowieka w organizacji, Warszawa 2007. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Warszawa 2003. Sikorski Cz., Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002. Terelak J.F., Psychologia menedżera, Warszawa 1999. Zawadzka A.M., Psychologia zarządzania w organizacji, Warszawa 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) S02_W02 Student posiada rozszerzoną wiedzę na temat organizacji oraz psychologicznych aspektów zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. S02_W05 Student posiada rozszerzoną wiedzę o postawach społecznych i zachowaniach człowieka w organizacji. S02_W06 Student zna w pogłębiony sposób metody i narzędzia pozyskiwania danych w procesie podejmowania decyzji personalnych. Zna zasady tworzenia opisu stanowiska i profilu osobowego pracownika. Zna w sposób pogłębiony metody rekrutacji i selekcji zawodowej, ze szczególnym uwzględnieniem ich psychologicznego wymiaru. S02_W12 Student zna podstawowe zasady tworzenia i rozwoju organizacji od strony prowadzenia indywidualnej przedsiębiorczości; S02_U05 Student sprawnie posługuje się normami i regułami zawodowymi kształtującymi proces zarządzania, potrafi posłużyć się nimi w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii zarządzania. S02_U08 Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, rozszerzona o umiejętność pogłębionej teoretycznie oceny tych zjawisk w obszarze psychologicznych aspektów zarządzania, z zastosowaniem odpowiedniej metody. S02_K02 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. S02_K04 Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu pracownika i menedżera działu personalnego. S02_K07 Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć: 25 godz. (1ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Pod koniec każdego wykładu studenci otrzymują do wypełnienia krótkie zadanie praktyczne zawierające opis sytuacji i kilka pytań odnoszących się do przedstawionych na wykładzie treści. Planowanych jest łącznie 13 zadań. Większość zadań ma charakter zespołowy, ale przewidziane są również zadania indywidualne. Na koniec semestru studenci piszą także test z całego materiału. Suma punktów z zadań oraz testu stanowi podstawę do postawienia oceny. W sytuacji, kiedy student z ważnych przyczyn nie może uczestniczyć w danych zajęciach (zgodnie z regulaminem studiów), indywidualnie uzupełnia brakujące zadanie. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.