Social psychology
General data
Course ID: | WS-SO-PsychSpol |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Social psychology |
Name in Polish: | Psychologia społeczna |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Learning outcome code/codes: | S1A_W01 S1A_W04 S1A_W06 S1A_W07 S1A_U01 S1A_U02 S1A_U03 S1A_U06 S1A_U07 S1A_U08 S1A_K01 S1A_K06 |
Short description: |
Level of course: basic. Objectives: acquaint students with the psychological aspects of human behavior and the factors defining development of the relation of an individual with society. Prerequisites: General knowledge of social and sociological. |
Full description: |
Course contents: Social psychology as a science: the subject of social psychology, the place of social psychology among other sciences. Man as subject and object in social relations. Social influence: informational social influence, normative social influence, reasons of conformity, resisting social influence. Negotiations: as the situation with succumbing to the influence or exerting pressure; The concept and types of negotiations, the factors affecting the negotiation process, stages of negotiations. Verbal communication: diagram of the communication process, communication direct and indirect, the principles of effective communication, barriers in the communication process. Non-verbal communication: the concept, indicators of non-verbal communication, body language interpretation. Self-presentation - the principle of effective self-presentation, the role of first impression. Interpersonal relations - from the perspective of theoretical orientations, factors affecting relationships and intergroup. The social exchange theory, the equility theory, the investment model of relationship. The cognitive dissonance theory: cognitive dissonance, postdecision dissonance, dissonance in interpersonal relations, ways to reduce dissonance. Attributional process - explaining the reasons for own behavior, and others: attribution, attribution external, internal attribution, correspondent inference theory, covariation model, fundamental attribution error, defensive attributions. Social cognition: saving cognitive schemas, stereotypes, prejudices. Attitudes: the concept, the process of shaping attitudes, influencing the change of attitude. The persuasive communication: the effectiveness of persuasive communication, mechanisms used in advertising, resisting the persuasive communication. Group processes. The functioning of the individuals in the group: level of performance, decision making, cooperation and competition, the role of leader. Social psychology and health: to interpret negative events, the degree of control over health, situation and environment, health habits. Stress: sources of stress, stress reactions, the consequences of prolonged or repeated stress, ways of deal with stress. Burnout syndrome. |
Bibliography: |
(in Polish) Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1991; Aronson E., Wilson T.D., Akert R., Psychologia społeczna, Warszawa 1998; Domachowski W., Przewodnik po psychologii społecznej, Warszawa 2007. Mika S., Psychologia społeczna, Warszawa 1984; Rathus S.A., Psychologia współczesna, Gdańsk 2004; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza student: S1A_W01 Ma podstawową wiedzę na temat psychologii jako nauki, jej miejscu w systemie nauk oraz jej relacji do socjologii; S1A_W04 Zna i rozumie działanie czynników wyznaczających relacje jednostki ze społeczeństwem; Posiada wiedzę na temat oddziaływania na jednostkę informacyjnego i normatywnego wpływu społecznego; Ma wiedzę na temat czynników psychologicznych związanych z funkcjonowaniem jednostki w grupie; S1A_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku, a zwłaszcza o psychologicznych aspektach jego zachowań; Posiada wiedzę na temat systemu poznawczego człowieka, schematów poznawczych, stereotypów, uprzedzeń, dysonansu poznawczego, a także agresji i zachowań prospołecznych; S1A_W06 Zna metody pozyskiwania danych charakterystyczne dla psychologii (obserwacja, wywiad, test, eksperyment); S1A_W07 Ma wiedzę na temat podstawowych procesów zachodzących w społeczeństwie: autoprezentacja, komunikacja, negocjacje, budowanie relacji interpersonalnych; Zna i rozumie rządzące nimi prawidłowości; Posiada wiedzę na temat procesów atrybucji (wyjaśniających przyczyny zachowań własnych i innych); Zna i rozumie mechanizmy stosowane w komunikatach perswazyjnych; Umiejętności student: S1A_U01 Potrafi prawidłowo interpretować działanie wpływu społecznego na jednostkę oraz czynników psychologicznych oddziałujących na jej zachowanie; S1A_U02 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej; S1A_U03 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych w zakresie psychologii społecznej; S1A_U06 Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej; S1A_U07 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z zakresu psychologii społecznej i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia; S1A_U08 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych; Kompetencje społeczne student: S1A_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; S1A_K06 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności. Opis ects: udział w zajęciach: 30 godz. (1ects) przygotowanie do zajęć i konsultacje: 25 godz (1 ects) przygotowanie do zaliczenia: 30 godz (1 ects) suma: 85 godz. (3 ects) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryterium oceny studenta stanowi wynik uzyskany z testu pisemnego. Zawarte w nim pytania mają na celu weryfikację wiedzy zdobytej przez studenta oraz jego umiejętności analizy problemu i wyciągania logicznych wniosków. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.