Rural Sociology
General data
Course ID: | WS-SO-SocWsi |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Rural Sociology |
Name in Polish: | Socjologia wsi |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Punkty ECTS: | |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
Level - basic the course on the subject and the characteristic research's field of the rural sociology |
Full description: |
Introduction: the characterization of the rural sociology and its areas of the researches; Rural sociology versus sociology of the rural areas; Traditional, social organization of the polish countryside; The conception of the continuum: countryside - town; Modernization of the polish countrysides in the period of 20-ties-30-ties of XX century; The agrarian movement and the agrarian ideology; The agrarian roots of the polish national culture.Historical and contemporary inspiration; Historical and contemporary rural work ethos. The social character of the PGR (National Farms) during the PRL time and after the political transition; The subjects ofthe sociology of the rural areas. Cultural preference of the paysants. The paysants as the citiziens. New settlements on the polish countryside. Social activation of the contemporary polish countryside. |
Bibliography: |
(in Polish) -Thomas W.I., Znaniecki. F., 1976, Chłop polski w Europie i Ameryce, LSW, Warszawa -Franciszek Bujak, 1903, Żmiąca. Wieś powiatu limanowskiego. -Zbigniew Tadeusz Wierzbicki, 1963, Żmiąca w pół wieku, później, Ossolineum -Turowski J., 1992, Socjologia wsi i rolnictwa. Metody i wyniki badań, Norbertinum, Lublin -Burszta J.: 1978, Kultura chłopska a ruch ludowy 1895 – 1949, [w:] Ruch ludowy w najnowszych dziejach Polski, LSW, Warszawa. 1985, Chłopskie źródła kultury, LSW, Warszawa. -Fedyszak-Radziejowska B., 1992, Etos pracy rolnika. Modele społeczne a rzeczywistość, IRWiR PAN, Warszawa -Bukraba-Rylska I. : -2004, Polska wieś w społecznej świadomości: wiedza i opinia o kulturze ludowej, rolnikach i rolnictwie, IRWiR PAN, Warszawa. -2005, Na temat wsi i socjologii wsi. Pomiędzy dyskursem wiejsko-plebejskim a miejsko-inteligenckim, IRWiR PAN, Warszawa Gorlach. K.2004. Socjologia obszarów wiejskich, problemy i perspektywy, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa red. Kaleta A., Vonderach G., 2006, Nowa socjologia wsi w Niemczech, Toruń red. Wierzbicki Zb., Socjologia wsi we Francji, Toruń B. Lewenstein,1999, Wspólnota społeczna a uczestnictwo , lokalne, Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: 1. Identyfikuje główne perspektywy badawcze (koncepcje, metody, narzędzia) i podstawowe pojęcia z zakresu socjologii wsi. 2. Charakteryzuje funkcjonowanie i przeobrażenia rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. Umiejętności: 1. Posługuje się podstawową wiedzą teoretyczną z zakresu socjologii wsi dla oglądu i eksplikacji zjawisk i procesów społecznych zachodzących na obszarach wiejskich. 2. Analizuje poprawnie przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk i procesów społecznych związanych z przeobrażeniami rodzin i gospodarstw rolnych oraz społeczności wiejskich. Kompetencje społeczne: 1. Jest zdolny do stosowania wiedzy i umiejętności socjologicznych z zakresu socjologii wsi w swej karierze zawodowej, zwłaszcza podczas studiów socjologicznych, i w życiu osobistym. 2. Dyskutuje na temat głównych problemów wsi i rolnictwa w oparciu o posiadaną wiedzę i umiejętności socjologiczne z zakresu socjologii wsi. Opis ECTS: Uczestnictwo w zajęciach - 30 g. Konsultacje - 10 g. Przygotowanie do zaliczenia na ocenę - 20 g. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.