Analytical workshops
General data
Course ID: | WS-SO-WA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Analytical workshops |
Name in Polish: | Warsztaty analityczne |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
The course aims at familiarising students with the sociological approach to the notions of lifestyle and cultural participation (with reference to both classical and modern theory). Students will learn to define the notion of lifestyle and to identify various types of cultural participation. They will also become acquainted with the current lifestyles of Poles and with the ways members of Polish society participate in culture. Besides, the course will present the socio-cultural factors conditioning these phenomena. |
Full description: |
-The notion of lifestyle in sociology and the ways to study it -Values and lifestyle -Time and lifestyle -Gender and lifestyle -Age and lifestyle -Disability and lifestyle -Religion and lifestyle -Poverty, wealth and lifestyle -Consumerism and lifestyle -Subcultures and lifestyle -Singles and their lifestyle -Systems of culture and cultural participation – a theoretical perspective -Empirical picture of participation in systems of culture (systems I and II) -Empirical picture of participation in systems of culture (systems III and IV) |
Bibliography: |
7) Bibliography: A. Wojciechowska, J. Koralewicz-Zębik, J. Lutyński, M. Żelazo, Styl życia – problematyka teoretyczna i badawcza, „Studia Socjologiczne”, nr 1/ 1977, s. 51-80.; A. Siciński, Styl życia – kultura – wybór, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2/ 1985, s. 48-53.; A. Siciński, O typologii stylów życia, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4/ 1983, s. 48-53.; M. Marody, Styl życia jako kategoria opisu socjologicznego, w: O stylach życia Polaków, M. Falkowska (red.) Warszawa 1997, s. 7-13.; A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2006, s. 112-122.; B. F. Radziejowska, To, co najważniejsze – rodzina, dzieci, praca i przyjaciele, w: Wartości Polaków a dziedzictwo Jana Pawła II, T. Żukowski (red.), Warszawa 2009, s. 62-86.; M. Falkowska, J. Lewandowska, B. Wciórka. M. Wenzel, System wartości materialnych i niematerialnych, w: Polska – Europa – świat. Opinia publiczna w okresie integracji, K. Zagórski, M. Strzeszewski (red.), Warszawa 2005, (fragm.).; E. Tarkowska, Nierówna dystrybucja czasu – nowy wymiar zróżnicowania społeczeństwa polskiego, w: Elementy nowego ładu, H. Domański , A. Rychard (red.), Warszawa 1997, s. 195 – 208.; M. Falkowska, Czas wolny i orientacje kulturalne Polaków, w: O stylach życia Polaków, M. Falkowska (red.)Warszawa 1997, s. 232-259.; E. Tarkowska, Zróżnicowania stylów życia w Polsce: pokolenie i płeć, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2/ 1985, s. 55- 73.; M. Świstak-Fus, Współczesne wzory osobowe kobiet i mężczyzn w Polsce, w: Polacy XXI wieku. Nowe style życia, S. Mocka (red.), Warszawa 2005 s. 59-89.; B. Fatyga, J. Rogala-Obłękowska, Style życia młodzieży a narkotyki , Warszawa 2002, s. 139-149.; P. Woszczyk, Style życia ludzi starych, czyli co robić z czasem wolnym na emeryturze, w: „Małe tęsknoty?” Style życia w czasie wolnym we współczesnym społeczeństwie, W. Muszyński (red.), Toruń 2009, s. 126-140.; H. Żuraw, Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008, s. 120-141 i 169-189.; A. Potocki, Religijność polska na wsi i w mieście, w: Socjologia życia religijnego w Polsce, S. H. Zaręba (red.), Warszawa 2009, s. 235- 252.; S. H. Zaręba, Religijność Polaków w procesie integracji europejskiej, „Saeculum Christianum”, nr 2/2005, s. 199-211.; H. Palska, Bieda i dostatek. O nowych stylach życia w Polsce końca lat 90, Warszawa 2002, s. 125-157, 227-245.; Biedni o sobie i swoim życiu, E. Tarkowska, W. Warzywoda-Kruszyńska, K. Wódz (red.), Katowice-Warszawa 2003, s. 168-197 (fragm.).; M. Golka, Wchodzenie w cywilizację konsumpcyjną, w: Nowe style zachowań, M. Golka (red.), Poznań, 2001, s. 177 – 191.; W. Derczyński, Postawy i zachowania konsumenckie, w: O stylach życia Polaków, M. Falkowska (red.), Warszawa 1997, s. 232-259.; Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, M. Filipiak (red.), Tyczyn 2001, (fragm.).; T. Bąk, Młodzież a subkultury w realiach polskiego społeczeństwa, w: Kultura polska, kierunki i dynamika zmian, T. Bąk, W. Majkowski (red.), Warszawa 2009, s. 71-83.; D. Ruszkiewicz, Życie w pojedynkę – ucieczka od rodziny czy znak naszych czasów?, Łódź 2008, s. 151- 183.;U. Rybak, Bycie „singlem” w Polsce, w: Polacy XXI wieku. Nowe style życia, S. Mocka (red.), Warszawa 2005 s. 135-157. A. Kłoskowska, Socjologia kultury, Warszawa 1983, s. 324-329.; M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2007, s. 126-142.; A. Tyszka, Uczestnictwo w kulturze, o różnorodności stylów życia, Warszawa 1971, s. 141-150, 205-209, 250-263.; W. Świątkiewicz, Zróżnicowanie społeczne a uczestnictwo w kulturze, Katowice 1984, (fragm.).; A. Kłoskowska, Społeczne ramy kultury, Warszawa 1972, s. 60-95.; W. Muszyński, Pielgrzymki piesze na początku XXI wieku. Nowy styl życia, forma wypoczynku czy pobożności religijnej?, w: „Małe tęsknoty?” Style życia w czasie wolnym we współczesnym społeczeństwie, W. Muszyński (red.), Toruń 2009, s. 375-393.; K. Podemski, Udział Polaków i Polski w międzynarodowych podróżach, w: Nowe style zachowań, M. Golka(red.),Poznań,2001,s.193-214. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza a) Student ma pogłębioną wiedzę na temat socjologicznych teorii struktur społecznych oraz relacji między nimi. b) Student posiada pogłębioną wiedzę o socjologicznych koncepcjach wyjaśniających rolę norm w organizacji struktur społecznych. c) Student posiada pogłębioną wiedzę o socjologicznych sposobach wyjaśniania procesów zmiany w strukturach społecznych i o przemianach relacji między strukturami społecznymi. Umiejętności a) Student potrafi wyjaśniać i interpretować fenomeny społeczne oraz dostrzega relacje między nimi. b) Student właściwie analizuje przyczyny i dynamikę zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie na ten temat. Kompetencje a) Student potrafi określić priorytety służące do realizacji określonego przez siebie i innych zadania. b) Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu socjologa. c) Student potrafi korzystać z wiedzy i umiejętności z innych dyscyplin naukowych obecnych w teorii socjologicznej. ECTS: 30h (udział w zajęciach) + 40h (przygotowanie do zajęć) + 30h (przygotowanie do zaliczenia) = 100h /25 = 4 ECTS |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.