Formal education in sub-Saharan Africa
General data
Course ID: | WS-SO-WM |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Formal education in sub-Saharan Africa |
Name in Polish: | Edukacja formalna w Afryce subsaharyjskiej |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest przybliżenie problemu edukacji w krajach Afryki Subsaharyjskiej, zwrócenie uwagi na zależność pomiędzy jakością edukacji a rozwojem społeczno-gospodarczym poszczególnych państw. W trakcie wykładu zostaną przybliżone zarówno definicje rozwoju, jak i definicje edukacji i jakości edukacji oraz sposoby ich pomiaru przyjmowane na przestrzeni ostatnich 60 lat przez organizacje międzynarodowe takie jak EU, World Bank, czy UNICEF. Ponadto omówiona zostanie historia edukacji w krajach Afryki subsaharyjskiej, z uwzględnieniem polityki edukacyjnej i językowej prowadzonej przez kolonizatorów, jak i przez współczesne niepodległe państwa afrykańskie. W trakcie wykładu zostanie zwrócona szczególna uwaga na kwestie związane z prowadzeniem edukacji w językach obcych. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie wykładu zostaną podjęte cztery grupy tematyczne. W pierwszej części wykładu zostanie przybliżony region Afryki subsaharyjskiej oraz wyjaśnione zostaną terminy I, II i III świat, Globalna Północ- Globalne Południe oraz ich geneza. Następnie zostanie zdefiniowane pojęcie rozwoju, wskazanie jego wskaźników i miar oraz wyjaśnienie znaczenia przyjmowania różnych miar rozwoju we współczesnym świecie. W drugiej części wykładów zostanie przedstawiona historia edukacji formalnej w Afryce Subsaharyjskiej. Zwrócona zostanie uwaga na konsekwencje polityki edukacyjnej i językowej prowadzonej przez kolonizatorów w poszczególnych państwach afrykańskich oraz na rolę i znaczenie szkolnictwa prowadzonego systematycznie od XIX wieku przez misje chrześcijańskie. Kolejna grupa tematyczna obejmować będzie zagadnienia związane z jakością edukacji oraz przybliżone zostaną współczesne programy pomiaru edukacji na świecie PISA, PASEC, SACMEQ. W tej części omówiony zostanie poziom edukacji w Afryce subsaharyjskiej, przyczyny oraz konsekwencje niskiej jakości edukacji w tym regionie. Na koniec poruszona zostanie kwestia zróżnicowania językowego w Afryce subsaharyjskiej. Zostanie przybliżony problem edukacji w obcych językach, podane zostaną argumenty za i przeciw kontynuowaniu obecnej polityki językowej w zakresie edukacji w krajach afrykańskich. Ponadto zostaną przedstawione wyniki badań własnych prowadzonych wśród malgaskich uczniów na Madagaskarze. |
Bibliography: |
(in Polish) A. Sen, Rozwój i wolność; Poznań 2002; M. Solarz (red.), Północ wobec Południa, Południe wobec Północy, Warszawa 2005; K. Lendzion, Dwa języki - dwa światy. Język francuski i malgaski w edukacji szkolnej na Madagaskarze, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2019; K. Lendzion, Bariery rozwoju Afryki Subsaharyjskiej na początku XXI wieku, [w:] A. Potasińska, A. Wołk (red.), Nierówności społeczne we współczesnym świecie, Warszawa: UKSW 2015, s. 79-92; K. Lendzion, Bariery społeczno-kulturowe w dostępie do edukacji dzieci w Afryce Subsaharyjskiej, „Studia edukacyjne”, 2015 nr 35, s. 235-250. K. Lendzion, Prawo dzieci do edukacji a jakość nauczania na Madagaskarze w szkołach elementarnych, „Annales Missiologici Posnanienses” 21(2016); K. Lendzion, „Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym” a jakość nauczania – bilans realizacji drugiego Milenijnego Celu Rozwoju w Afryce Subsaharyjskiej, [w:] A. Skolimowska, B. Jankowski (red.), Unia Europejska i Polska wobec międzynarodowej współpracy na rzecz rozwoju, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2016, 41-65; K. Lendzion, Dylematy wyboru języka edukacji szkolnej na Madagaskarze a system edukacji konfesyjnej, w: Kościoły i religie. Współczesne wymiary reprezentacji i partycypacji, M. Sroczyńska, S. H. Zaręba (red.), Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2017, s. 329-344; |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia: - wiedza - student wyjaśnia genezę pojęć Afryka subsaharyjska, Globalna Północ-Globalne Południe, rozumie pojęcia "rozwój społeczny", "jakość edukacji" oraz zna i rozumie różnice wynikające ze stosowania różnych wskaźników ich pomiaru. Student omawia historię edukacji formalnej w Afryce subsaharyjskiej, ze wskazaniem przyczyn i skutków kolonialnej polityki językowej oraz znaczenie misji chrześcijańskich z zakresie rozwoju edukacji. Ponadto charakteryzuje stan współczesnej oświaty oraz wskazuje przyczyny niskiej jakości kształcenia w regionie Afryki subsaharyjskiej. - umiejętności - student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej. Porównuje różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji. - kompetencje - student potrafi prowadzić dyskusję podejmującą kwestię rozwoju i edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej, zachowuje otwartość na poznawanie i próbę zrozumienia problemów krajów rozwijających się opis ECTS: - udział w wykładzie - 30 h; - przygotowanie do egzaminu - 25 h; - opracowanie i przedstawienie na zajęciach wybranego tekstu - 15 h - |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) efekt kształcenia - wiedza: - na ocenę ndst. student nie potrafi wyjaśnić pojęć "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", nie potrafi wymienić najważniejszych konsekwencji polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji; - na ocenę dst. student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji; - na ocenę db. student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić i omówić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji, charakteryzuje stan edukacji w Afryce subsaharyjskiej; - na ocenę bdb student potrafi wyjaśnić pojęcia "rozwój społeczny", 'jakość edukacji", "Globalna Północ- Globalne Południe", potrafi wymienić i omówić najważniejsze konsekwencje polityki kolonialnej oraz działalności misji chrześcijańskich w zakresie edukacji, charakteryzuje współczesny stan edukacji w Afryce subsaharyjskiej oraz wskazuje i omawia główne przyczyny niskiej jakości kształcenia w tym regionie; efekt kształcenia umiejętności: - na ocenę ndst. student nie potrafi ze zrozumieniem czytać tekstów podejmujących problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej; - na ocenę dst. student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej; - na ocenę db student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej i potrafi porównać różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji; - na ocenę bdb student ze zrozumieniem czyta teksty podejmujące problematykę edukacji w regionie Afryki subsaharyjskiej i potrafi porównać różne ujęcia rozwoju oraz jakości edukacji, podejmuje próbę własnej oceny współczesnego stanu edukacji w Afryce subsaharyjskiej; Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie: - oceny uzyskanej z pisemnego egzaminu końcowego; - oceny przygotowanego i omówionego przez studenta w trakcie zajęć wybranego artykułu z podanej przez prowadzącego listy tekstów; - obecności i aktywności na zajęciach; |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.