Contemporary polish family
General data
Course ID: | WS-SO-Wrp |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary polish family |
Name in Polish: | Współczesna rodzina polska |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Rodzina polska w dobie przemian. Społeczne i ekonomiczne determinanty struktury rodzin. Kierunki i siła przemian. Zagrożenia rodziny. Współczesne wyniki badań dotyczące polskich rodzin |
Full description: |
(in Polish) Podstawowym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyka przemian, jakich doświadcza współczesna rodzina polska. Podczas spotkań omówione zostaną tematy dotyczące ujęcia definicyjnego i funkcji rodziny, kierunków przemian, postaw matrymonialnych i prokreacyjnych, nowych form życia małżeńsko rodzinnego. Analiza teoretyczne zostanie uzupełniona danymi empirycznymi z aktualnych badań. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. A. Kwak, Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2005. 2. L. Kocik, Wzory małżeństwa i rodziny, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne 2002. 3. K. Slany, Alternatywne formy życia małżeńsko – rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy NOMOS, 2006 4. Z. Tyszka, Współczesne rodziny polskie - ich stan i kierunek przemian, Poznań 2012 5. Z. Tyszka, Rodzina we współczesnym świecie, Poznań 2003 6. M. Ziemska, Rodzina współczesna, Warszawa 2005 7. A. Kwak, M. Bieńko (red.), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę, UW, Warszawa, 2012. 8. J. Brągiel, B. Górnicka, Rodzicielstwo w kontekście współczesnych przemian społecznych, Uniwersytet opolski 2012 9. T. Szlendak, Socjologia rodziny, PWN 2012 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: Zna typowe struktury instytucje społeczne (kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne), w szczególności te, które składają się na system pomocy społecznej i są z nim powiązane; wyróżnia ich podstawowe elementy. Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia człowieka (rodzina grupa, rówieśnicza, szkoła, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),o ich strukturze, dynamice i warunkach optymalnego rozwoju. Zna normy i reguły życia społecznego; wie, jakie podstawowe normy i reguły organizują struktury społeczne i instytucje, w szczególności w ramach systemu polityki społecznej pomocy i społecznej; wie, jakie prawa posiada klient pomocy społecznej. Umiejętności Dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska społeczne; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności socjalnej. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji; potrafi analizować uwarunkowania kulturowe, polityczne, psychologiczne, prawne, gospodarcze sytuacji trudnych osób, rodzin, społeczności. Analizuje przyczyny powstawania dysfunkcji, niedostosowania, niewydolności społecznej, przestępczości i innych przejawów dezorganizacji życia osób, grup i środowisk. Kompetencje Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł nowoczesnych technologii. Opis ECTS: Uczestnictwo w wykładach - 30 g. Konsultacje - 10 g. Przygotowanie do wykładu 15 g. Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 35 g. Liczba ECTS - 90 godz./30 godz. = 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena podsumowująca: kontrola obecności opanowanie materiału nauczania oraz pracy własnej studenta egzamin pisemny - pytania otwarte |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.