Church charity function
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-CFK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Church charity function |
Name in Polish: | Charytatywna funkcja Kościoła |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: 2 pkt ECTS Cele przedmiotu: Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z jedną z wielu (chociaż nie najważniejszą) funkcji Kościoła, jaką jest troska o ubogich i potrzebujących pomocy. W zajęciach zwróci się szczególna uwagę na rolę Kościoła w świecie od blisko 2000 lat, jego funkcje, sposoby i metody realizacji funkcji charytatywnej oraz na perspektywę przyszłej możliwości realizacji tej funkcji w dobie zachodzących procesów globalizacyjnych. Wymagania wstępne: Obecność na zajęciach, aktywność. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: Zróżnicowania cywilizacyjne i kulturowe współczesnego świata; praca charytatywna a pomoc humanitarna - próba ujęcia różnic; Kościół w świecie współczesnym; podstawowe funkcje Kościoła; funkcja charytatywna Kościoła; instytucje charytatywne w Kościele; Caritas: geneza, historia, rola i zadania; globalne, kontynentalne, narodowe i lokalne struktury Caritas; Caritas Polska; metody realizacji charytatywnej funkcji Kościoła przez Caritas Polska; wolontariat w pracy charytatywnej Caritas Polska; inne formy wsparcia społecznego w Kościele; rola instytucji w realizacji własnych funkcji; państwo a Kościół: współczesne obszary współpracy na przykładzie Polski; charytatywna funkcja Kościoła w perspektywie procesów globalizacyjnych. Zaliczenie: przygotowanie projekcji multimedialnej. |
Bibliography: |
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, Watykan 1965; Leon XIII, Encyklika „Rerum novarum”, Watykan 1891; Jan Paweł II, Encyklika „Laborem exercens”, Watykan 1981; Jan Paweł II, Encyklika „Sollicitudo rei socialis”, Watykan 1987; Jan Paweł II, Encyklika „Centesimus annus”, Watykan 1991; Benedykt XVI, Encyklika „Deus caritas est”, Watykan 2005; Benedykt XVI, Encyklika „Caritas in veritate”, Watykan 2009; R. Buttiglione, Chrześcijanie a demokracja, Lublin 1993; K. Chojnicka, Nauczanie społeczne Kościoła od Leona XIII do Piusa XII, Kraków 1993; Historia katolicyzmu społecznego w Polsce 1832-1939, [red.] C. Strzeszewski, R. Bender, K. Turowski, Warszawa 1981; J. Majka, Katolicka nauka społeczna. Studium historyczno-doktrynalne, Rzym 1986; Kompendium KNS; C. Strzeszewska, Katolicka nauka społeczna, Lublin 1994, cz.II, s. 155-360; Zatroskany o człowieka i świat. Nauczanie etyczno-społeczne Jana Pawła II, [red.] H. Skorowski, Warszawa 2005; H. Skorowski, J. Koral, J. Gocko, Świat u progu XXI w., Warszawa-Tyczyn 2006. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Wykład informacyjny, konwersatoryjny 2. Prezentacja multimedialna (pokaz) 3. Dyskusja Egzamin ustny, esej Efekty w obszarze wiedzy są osiągane przez wykład informacyjny, konwersatoryjny oraz pokaz, a weryfikowane za pomocą kolokwium. Efekty w obszarze umiejętności są osiągane przez analizę tekstów, a weryfikowane za pomocą pisemnego referatu. Efekty w obszarze kompetencji społecznych są osiągane za pomocą metod poszukujących, a weryfikowane przez ocenę ciągłą. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.