Methodology of social research
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-MBS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of social research |
Name in Polish: | Metodologia badań społecznych |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Kurs ma za zadanie przybliżyć uczestnikom najważniejsze zagadnienia teoretyczne i terminologiczne funkcjonujące na obszarze metodologii nauk społecznych. |
Full description: |
(in Polish) Kurs ma za zadanie przybliżyć uczestnikom najważniejsze zagadnienia teoretyczne i terminologiczne funkcjonujące na obszarze metodologii nauk społecznych. Przybliża sposoby i techniki budowania definicji, typologii, teorii, akcentuje także niezbędność współistnienia na obszarze nauk społecznych działań empirycznych przy zachowywaniu odpowiednich norm postępowania w nauce. Ponadto kurs ten powinien wprowadzić studentów w świat terminologii nauk społecznych, sposobów i technik analitycznych i dedukcyjno-indukcyjnych, uwzględniając także pogłębić umiejętność precyzyjnego dobierania instrumentarium narzędzi badawczych w skutecznej realizacji pracy naukowej socjologa. Szczególny nacisk kładziony jest na wypracowywanie u uczestników kursu bazy i zasad dla odpowiedzialności naukowej, racjonalnego i krytycznego myślenia, logicznego wnioskowania i rozumowania. |
Bibliography: |
(in Polish) Dunbar R., Co to takiego nauka?, [w:] tenże, Kłopoty z nauką, Wydawnictwo MARABUT i Oficyna Naukowa „Volumen”, Gdańsk – Warszawa 1996. Nagel E., Nauka a zdrowy rozsądek, [w:] tenże, Struktura nauki, PWN, Warszawa 1970. Nachmias C. i D., Podejście naukowe, [w:] tenże, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001. Jakobson R., Poetyka w świetle językoznawstwa, [w:] tenże, W poszukiwaniu istoty języka, t. 2, PIW, Warszawa 1989. Żarnecka-Biały E., Poprawianie języka naturalnego (rozdz. 9); Konteksty pragmatyczne (rozdz. 11), [w:] tenże, Mała logika, Kraków 1994. Ajdukiewicz K., Wieloznaczność wyrażeń i wadliwość znaczeń (rozdz. IV); Definicja (rozdz. V), [w:] tenże, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1965. Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007, s. 19-26. Dunbar R., Co to takiego nauka?, [w:] tenże, Kłopoty z nauką, Wydawnictwo MARABUT i Oficyna Naukowa „Volumen”, Gdańsk – Warszawa 1996. Chalmers A., Zależność obserwacji od teorii, [w:] tenże, Czym jest to, co zwiemy nauką, Wydawnictwo „Siedmiogród”, Wrocław 1993. Kuhn T. S., Wstęp: o rolę dla historii, [w:] tenże, Struktura rewolucji naukowych, „Aletheia”, Warszawa 2001. Babbie, E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004, s. 54-84. Merton R. K., O znaczeniu teorii socjologicznej dla badań społecznych, [w:] tenże, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, PWN, Warszawa 1982. Turner J. H., Konstruowanie teorii socjologicznej, [w:] tenże, Struktura teorii socjologicznej, PWN, Warszawa 1985. Popper K. R., Logika nauk społecznych, [w:] tenże, W poszukiwaniu lepszego świata, Książka i wiedza, Warszawa 1997. Ossowski S., Wzory nauk przyrodniczych w empirycznej socjologii, [w:] tenże, O osobliwościach nauk społecznych (wiele wydań). Nachmias C. D., Problemy etyczne w naukach społecznych, [w:] tenże, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001. Kodeks etyczny Amerykańskiego Stowarzyszenia Socjologicznego, „Kultura i Społeczeństwo”, 1997 nr 4. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Podstawowym celem zajęć jest przygotowanie uczestników kursu do samodzielnego wykonania rudymentarnych badań ilościowych i jakościowych w terenie. Wiedza Po kursie studenci powinni mieć wiedzę na temat procesu konceptualizacji i operacjonalizacji, znać podstawowe terminy stosowane w procesie badawczym badań terenowych. Umiejętności Po kursie studenci powinni umieć sporządzić plan badawczy badania, panować nad konceptualizacją i operacjonalizacją procesu badawczego, budować hipotezy badawcze, kwestionariusz, scenariusz prowadzenia wywiadu, przeprowadzać samodzielnie badanie terenowe, potrafić analizować zebrany materiał, a także identyfikować podstawowe zalety i ograniczenia podejść ilościowych i jakościowych w badaniach naukowych, potrafić dobierać optymalną metodę badań naukowych do problemu badawczego. Kompetencje społeczne Samodzielność stawiania pytań i problemów oraz poszukiwanie na nie odpowiedzi. Aktywnie uczestniczenie w dyskusji seminaryjnej oraz pracy socjologa. Praca w zespołach, budowanie relacji z innymi kursantami, wcielać w życie etyczne zasady niezbędne w realizacji badań z obszaru nauk społecznych. 70 godz./16 godz.≈4 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.