Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of social work

General data

Course ID: WS-SOZ-PS-MPS
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methodology of social work
Name in Polish: Metodyka pracy socjalnej
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Short description: (in Polish)

W toku kursu z przedmiotu metodyka pracy socjalnej student zdobywa wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje z zakresu metod pracy, technik i narzędzi, jakimi może posługiwać się profesjonalny pracownik socjalny. Poznaje zasady organizacji wsparcia w celu optymalnie szybkiego i efektywnego usamodzielnienia się klienta. Potrafi zaplanować wywiad w celu pozyskania informacji o zasobach klienta,na których możliwe jest oparcie procesu wsparcia. Student/studentka potrafi wskazać adekwatne do sytuacji narzędzia. Wie z jakimi specjalistami może współpracować w konkretnej sytuacji.

Full description: (in Polish)

W toku kursu z przedmiotu metodyka pracy socjalnej student zdobywa wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje z zakresu metod pracy, technik i narzędzi, jakimi może posługiwać się profesjonalny pracownik socjalny. Poznaje zasady organizacji wieloaspektowego wsparcia w celu optymalnie szybkiego i efektywnego usamodzielnienia się klienta.

Potrafi zaplanować i przeprowadzić wywiad w taki sposób aby pozyskać możliwie dużo rzetelnych informacji informacji o zasobach klienta. Informacje to posłużą do opracowania wspólnie z klientem oceny sytuacji i planu działania

Student/studentka potrafi wskazać adekwatne do sytuacji narzędzia,zarówno tradycyjne jak i nowatorskie, które w sposób optymalny wesprą klienta w procesie rozwiązywania jego problemów i dochodzenia do usamodzielniania się. Wie z jakimi specjalistami może współpracować w konkretnej sytuacji.

Bibliography: (in Polish)

1. Cristina de Robertis – Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice 1998,

2. Peter de Jong, Insoo Kim Berg, Rozmowy o rozwiązaniach,. Podręcznik, Kraków 2007;

3. Ewa Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjlanej, Olsztyn 2007;

4. Metoda warsztatowa w kształtowaniu umiejętności interpersonalnych, M. Chrzanowska i współautorzy, Warszawa 1996;

5. Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, (red.) A. Golczyńska Grondas, Ł. Dunajew Tarnowska, Łódź 2006,

7. Jacek Szczepkowski, Praca socjalna , Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń

8. Aleksander Nocuń, Jerzy Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Katowice 1996

9. William R. Miller i Stephen Rollnick

Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany. Wyd. UJ

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

PS1_W06, E 1Student/studentka zna modele pomocy społecznej;

PS1_W08; E 2 Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów

PS1_U06, E 3 Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku

PS1_U11; E 4 Umie stosować metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy,

PS1_K04 E 5 Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wykład problemowy.

Egzamin pisemny w formie wywiadu środowiskowego.

E1

ocena bardzo dobra Student/studentka zna modele pracy socjalnej wskazuje różnice

ocena dobra - Student/studentka zna modele pracy socjalne;

ocena dostateczna - Student/studentka zna wybrane modele pracy socjalnej;

ocena niedostateczna - Student/studentka zna modele pracy socjalnej

E 2 -

ocena bardzo dobra Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów, potrafi wskazać różnice i adekwatne do nich sytuacje problemowe

ocena dobra - Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów, wskazuje na wybrane narzędzia

ocena dostateczna - Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów

ocena niedostateczna - Student,studentka nie zna i/lub nie rozumie koncepcji procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasad projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów

E 3

ocena bardzo dobra - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku, prowadzi wywiad i opracowuje ocenę sytuacji w taki sposób aby pozyskane informacje o zasobach umożliwiły opracowanie optymalnego planu działania

ocena dobra - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku, potrafi prowadzić w wywiad w taki sposób aby pozyskać wiele informacji na temat zasobów

ocena dostateczna - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku

ocena niedostateczna - Student/studentka nie diagnozuje potrzeb i zasobów klienta/ów oraz tkwiących w środowisku

E 4

ocena bardzo dobra - Umie stosować liczne metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy

ocena dobra -Umie stosować metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy,

ocena dostateczna - Umie stosować niektóre metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy,

ocenia niedostateczna Nie umie stosować metod - tradycyjne i nowatorskich w procesach pomocy,

E 5

ocena bardzo dobra - Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia, uzasadnić wybór.

ocena dobra -Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia

ocena dostateczna - Potrafi wskazać innych, wybranych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia

ocena niedostateczna - Nie potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia

Ocena końcowa to średnia z ocen osiągniętych poprzez realizację poszczególnych efektów.

udział w wykładzie - 16 godzin

przygotowanie się do zajęć - 7 godzin

konsultacje 7 godzin

przygotowanie się do egzaminu 30 godzin

Practical placement: (in Polish)

Zgodnie i z ustaleniami z osobą odpowiedzialną za praktyki na kierunku praca socjalna

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)