Methodology of social work
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-MPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of social work |
Name in Polish: | Metodyka pracy socjalnej |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) W toku kursu z przedmiotu metodyka pracy socjalnej student zdobywa wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje z zakresu metod pracy, technik i narzędzi, jakimi może posługiwać się profesjonalny pracownik socjalny. Poznaje zasady organizacji wsparcia w celu optymalnie szybkiego i efektywnego usamodzielnienia się klienta. Potrafi zaplanować wywiad w celu pozyskania informacji o zasobach klienta,na których możliwe jest oparcie procesu wsparcia. Student/studentka potrafi wskazać adekwatne do sytuacji narzędzia. Wie z jakimi specjalistami może współpracować w konkretnej sytuacji. |
Full description: |
(in Polish) W toku kursu z przedmiotu metodyka pracy socjalnej student zdobywa wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje z zakresu metod pracy, technik i narzędzi, jakimi może posługiwać się profesjonalny pracownik socjalny. Poznaje zasady organizacji wieloaspektowego wsparcia w celu optymalnie szybkiego i efektywnego usamodzielnienia się klienta. Potrafi zaplanować i przeprowadzić wywiad w taki sposób aby pozyskać możliwie dużo rzetelnych informacji informacji o zasobach klienta. Informacje to posłużą do opracowania wspólnie z klientem oceny sytuacji i planu działania Student/studentka potrafi wskazać adekwatne do sytuacji narzędzia,zarówno tradycyjne jak i nowatorskie, które w sposób optymalny wesprą klienta w procesie rozwiązywania jego problemów i dochodzenia do usamodzielniania się. Wie z jakimi specjalistami może współpracować w konkretnej sytuacji. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Cristina de Robertis – Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice 1998, 2. Peter de Jong, Insoo Kim Berg, Rozmowy o rozwiązaniach,. Podręcznik, Kraków 2007; 3. Ewa Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjlanej, Olsztyn 2007; 4. Metoda warsztatowa w kształtowaniu umiejętności interpersonalnych, M. Chrzanowska i współautorzy, Warszawa 1996; 5. Metoda biograficzna w doradztwie zawodowym i pracy socjalnej, (red.) A. Golczyńska Grondas, Ł. Dunajew Tarnowska, Łódź 2006, 7. Jacek Szczepkowski, Praca socjalna , Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, Toruń 8. Aleksander Nocuń, Jerzy Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie, Katowice 1996 9. William R. Miller i Stephen Rollnick Wywiad motywujący. Jak przygotowywać ludzi do zmiany. Wyd. UJ |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PS1_W06, E 1Student/studentka zna modele pomocy społecznej; PS1_W08; E 2 Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów PS1_U06, E 3 Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku PS1_U11; E 4 Umie stosować metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy, PS1_K04 E 5 Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wykład problemowy. Egzamin pisemny w formie wywiadu środowiskowego. E1 ocena bardzo dobra Student/studentka zna modele pracy socjalnej wskazuje różnice ocena dobra - Student/studentka zna modele pracy socjalne; ocena dostateczna - Student/studentka zna wybrane modele pracy socjalnej; ocena niedostateczna - Student/studentka zna modele pracy socjalnej E 2 - ocena bardzo dobra Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów, potrafi wskazać różnice i adekwatne do nich sytuacje problemowe ocena dobra - Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów, wskazuje na wybrane narzędzia ocena dostateczna - Student,studentka zna i rozumie koncepcję procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasady projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów ocena niedostateczna - Student,studentka nie zna i/lub nie rozumie koncepcji procesu zmiany i wzmocnienia(empowerment) w pracy socjalnej oraz zasad projektowania i generowania zmiany w położeniu klienta/ów E 3 ocena bardzo dobra - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku, prowadzi wywiad i opracowuje ocenę sytuacji w taki sposób aby pozyskane informacje o zasobach umożliwiły opracowanie optymalnego planu działania ocena dobra - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku, potrafi prowadzić w wywiad w taki sposób aby pozyskać wiele informacji na temat zasobów ocena dostateczna - Student/studentka diagnozuje potrzeby i zasoby klienta/ów oraz tkwiących w środowisku ocena niedostateczna - Student/studentka nie diagnozuje potrzeb i zasobów klienta/ów oraz tkwiących w środowisku E 4 ocena bardzo dobra - Umie stosować liczne metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy ocena dobra -Umie stosować metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy, ocena dostateczna - Umie stosować niektóre metody - tradycyjne i nowatorskie w procesach pomocy, ocenia niedostateczna Nie umie stosować metod - tradycyjne i nowatorskich w procesach pomocy, E 5 ocena bardzo dobra - Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia, uzasadnić wybór. ocena dobra -Potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia ocena dostateczna - Potrafi wskazać innych, wybranych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia ocena niedostateczna - Nie potrafi wskazać innych specjalistów, z którymi może podjąć współpracę klient w celu skutecznego wsparcia Ocena końcowa to średnia z ocen osiągniętych poprzez realizację poszczególnych efektów. udział w wykładzie - 16 godzin przygotowanie się do zajęć - 7 godzin konsultacje 7 godzin przygotowanie się do egzaminu 30 godzin |
Practical placement: |
(in Polish) Zgodnie i z ustaleniami z osobą odpowiedzialną za praktyki na kierunku praca socjalna |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.