Counseling
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-P |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Counseling |
Name in Polish: | Poradnictwo |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Student/ studentka w toku studiów pozyskuje wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje w zakresie poradnictwa charakterystycznego dla pracy socjalnej. Zna specyfikę różnych środowisk życia klientów pracowników socjalnych. Potrafi dokonać diagnozy sytuacji problemowej w jakiej znalazł się klient. W toku rozmowy poradniczej pozyskuje informacje na temat różnorodnych zasobów klienta (doświadczeń, wiedzy, umiejętności).Umie opracować wraz z potencjalnym klientem program wsparcia, będący logiczną konsekwencją procesu wsparcia. |
Full description: |
(in Polish) Student/ studentka w toku studiów pozyskuje wiedzę, kształtuje umiejętności i kompetencje w zakresie poradnictwa charakterystycznego dla pracy socjalnej.Poznaje różne modele poradnictwa, zarówno tradycyjne jak i nowatorskie. Pozyskuje wiedzę na temat różnic i przydatności poszczególnych modeli w konkretnych sytuacjach problemowych. Zna specyfikę różnych środowisk życia klientów pracowników socjalnych. Potrafi dokonać diagnozy sytuacji problemowej w jakiej znalazł się klient.Zna i rozumie potrzebę profesjonalizacji działań w tym także samodoskonalenia i poszukiwania nowej wiedzy. W toku rozmowy poradniczej pozyskuje informacje na temat różnorodnych zasobów klienta (doświadczeń, wiedzy, umiejętności).Umie opracować wraz z potencjalnym klientem program wsparcia, będący logiczną konsekwencją procesu wsparcia. |
Bibliography: |
(in Polish) + Milner J., O` Byrne P.; Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania, Wydawnictwio Zysk i s-ka, Poznań 2007 + Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012 + Kulesza E.; Prawo człowieka do samostanowienia a obowiązek udzielania pomocy przez instytucje pomocy społecznej, w: Praca Socjalna, nr 3, Instytut Rozwoju Służb Społecznych Warszawa 2013 + Białas A., Pomoc wbrew woli? Rozterki pracownika socjalnego, w: Praca Socjalna, nr 3, Instytut Rozwoju Służb Społecznych Warszawa 2013 + Lewandowska B., Zdrowe i niezdrowe oblicza bierności, w: Bierność społeczna. Studia interdyscyplinarne, (red.) A. Keplinger, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa 2008 + Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) PS1_W07, PS1_W11; PS1_U06, PS1_U07, PS1_K11 Opis ECTS udział w wykładach - 16 godzin konsultacje 15 godzin Przygotowanie się do egzaminu - 45 godzin Kwerenda biblioteczna 30godzin Przygotowanie do dyskusji 30 godzin |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) PS1_W07, E1 Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia PS1_W11; E2 Zna metody diagnozowania i ewaluowania wykorzystywane w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej PS1_U06 E3 ,Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania PS1_U07, E4, Potrafi opracowywać z osobą w potrzebie plan w wsparcia PS1_K11 E5, Ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób profesjonalny. E 1; ocena bardzo dobra Posiada rozległą wiedzę środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia ocena dobra Posiada wiedzę o głównych środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia ocena dostateczna- Posiada podstawową wiedzę o głównych środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia ocena niedostateczna Nie posiada wiedzy o głównych środowiskach życia klienta pracy socjalnej jak rodzina grupa, sąsiedztwo, organizacje społeczne, środowisko pracy, społeczność lokalna),oraz ich roli w procesie wsparcia E 2; ocena bardzo dobra - Zna metody diagnozowania i ewaluowania wykorzystywane w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej, potrafi uzasadnić dobór ocena dobra - Zna metody diagnozowania i ewaluowania wykorzystywane w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej ocena dostateczna -Zna niektóre metody diagnozowania i ewaluowania wykorzystywane w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej ocena niedostateczna Nie zna metod diagnozowania i ewaluowania wykorzystywanych w procesie poradnictwa stosowanego w pracy z klientem w sytuacji problemowej E3; E5; ocena bardzo dobra -Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania, uzasadnia wybór w toku pracy nad przypadkiem wykazuje przekonanie o konieczności działania w sposób profesjonalny ocena dobra -,Diagnozuje i analizuje przyczyny i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania, w toku pracy nad przypadkiem wykazuje przekonanie o konieczności działania w sposób profesjonalny ocena dostateczna Diagnozuje i analizuje niektóre przyczyny i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania, w toku pracy nad przypadkiem wykazuje przekonanie o konieczności działania w sposób profesjonalny ocena niedostateczna - Nie diagnozuje i nie analizuje przyczyn i przebieg procesów i zjawisk destrukcyjnych dla klientów pracownika socjalnego oraz wskazuje na możliwe rozwiązania, w toku pracy nad przypadkiem nie wykazuje przekonanie o konieczności działania w sposób profesjonalny E 4 ocena bardzo dobra -Potrafi opracowywać z osobą w potrzebie plan wsparcia, obejmujący liczne obszary jej funkcjonowania ocena dobra -Potrafi opracowywać z osobą w potrzebie plan wsparcia ocena dostateczna Potrafi opracowywać z osobą w potrzebie plan w wsparcia obejmujący niewiele obszarów jej funkcjonowania ocena niedostateczna - Nie potrafi opracowywać z osobą w potrzebie planu wsparcia Egzamin polega na przeprowadzeniu rozmowy poradniczej z klientem. Ocena to średnia ze zrealizowanych efektów. |
Practical placement: |
(in Polish) Do uzgodnienia z osobą odpowiedzialną za praktyki na kierunku praca socjalna. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.