Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General Psychology

General data

Course ID: WS-SOZ-PS-PO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: General Psychology
Name in Polish: Psychologia ogólna
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

S1A_W01, S1A_W05, S1A_W09,

S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U07

S1A_K01, S1A_K04, S1A_K03


Short description: (in Polish)

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Cele przedmiotu:

Nauczenie rozpoznawania podstawowych kierunków w psychologii. Uświadomienie jaki wpływa na relację z ludźmi mają procesy emocjonalne i motywacyjne. Ukazanie roli procesów uczenia się i pamięci dla funkcjonowania człowieka. Uwrażliwienie na wpływ czynników związanych z osobowością i inteligencją na zachowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych.

Wymagania wstępne:

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Podstawowe kierunki w psychologii

Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi. Omówienie podstawowych kierunków na gruncie psychologii: behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych.

2.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga

Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura).

3.Emocje

Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami.

4.Motywacja

Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, społeczno-poznawcze teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy.

5.Uczenie się

Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się.

6.Pamięć

Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki.

7.Osobowość

Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości.

8.Inteligencja

Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka.

Metody oceny:

egazmin pisemny

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003

2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii .Gdańsk 2003

3.Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki tom I i II Gdańsk 2000

4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999

Literatura uzupełniająca:

1.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998

2.Nęcka E., Inteligencja. Geneza – struktura – funkcje. Gdańsk 2003

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

- Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii (spostrzeganie, wrażenia, pamięć, uczenie się, emocje, motywacje, myślenie,osobowość, inteligencja)

- Wymienia i charakteryzuje podstawowe kierunki na gruncie psychologii

Umiejętności:

- Potrafi prawidłowo rozpoznawać i interpretować procesy emocjonalno- motywacyjne u siebie i innych osób

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka do analizowania problemów indywidualnych i procesów społecznych

- Różnicuje poszczególne kierunki psychologiczne, potrafi wskazać ich praktyczne zastosowanie

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania systemu kar i nagród

Kompetencje społeczne:

- Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia

- Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną

Punkty ECTS:

udział w wykładzie: 16

konsultacje: 5

przygotowanie do dyskusji: 5

przygotowanie do egzaminu: 16

Punkty ECTS: 3

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)