General Psychology
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-PO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | General Psychology |
Name in Polish: | Psychologia ogólna |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes S1A_W01, S1A_W05, S1A_W09, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U07 S1A_K01, S1A_K04, S1A_K03 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Nauczenie rozpoznawania podstawowych kierunków w psychologii. Uświadomienie jaki wpływa na relację z ludźmi mają procesy emocjonalne i motywacyjne. Ukazanie roli procesów uczenia się i pamięci dla funkcjonowania człowieka. Uwrażliwienie na wpływ czynników związanych z osobowością i inteligencją na zachowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych. Wymagania wstępne: |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1.Wprowadzenie do psychologii ogólnej. Podstawowe kierunki w psychologii Zapoznanie z podstawowymi pojęciami psychologicznymi. Omówienie podstawowych kierunków na gruncie psychologii: behawioryzmu, psychoanalizy, psychologii humanistycznej, rozróżnienie poszczególnych nurtów psychologicznych. 2.Spostrzeganie, odbiór wrażeń, uwaga Proces spostrzegania i jego etapy, złudzenia, halucynacje, urojenia, samooszukiwanie się, omówienie głównych eksperymentów nad spostrzeganiem, proces uwagi, funkcje uwagi, omówienie procesów organizujących percepcję (podział na regiony, figura i tło, zasady grupowania percepcyjnego, dobra figura). 3.Emocje Czym są emocje, koncepcje emocji podstawowych, funkcje emocji, teorie emocji (teoria reakcji organizmu Jamesa i Langego, teoria ośrodkowych procesów nerwowych Canona i Barda, poznawcza teoria pobudzenia Lazarusa i Schachtera), różnica pomiędzy emocjami a uczuciami. 4.Motywacja Na czym polega zjawisko motywacji, różnica pomiędzy instynktem a popędem, prawo Yerkesa-Dodsona, społeczno-poznawcze teorie motywacji, motywacja do osiągnięć i pracy. 5.Uczenie się Zdefiniowanie procesu uczenia się, uczenie się poprzez warunkowanie, warunkowanie sprawcze, rola uczenia się, cele uczenia się, procesy zaangażowane w proces uczenia się, styl poznawczy a efektywność uczenia się. 6.Pamięć Zdefiniowane procesu pamięci, etapy procesu pamięciowego, rejestr sensoryczny, pamięć krótkotrwała, pamięć długotrwała, pamięć deklaratywna, pamięć niedeklaratywna, proces zapominania, jak zwiększyć potencjał własnej pamięci – mnemotechniki. 7.Osobowość Wybrane koncepcje osobowości, osobowość jako zespół cech, poznawcze podejście do osobowości. 8.Inteligencja Definicja inteligencji, czynnikowe, biologiczne i poznawcze koncepcje inteligencji, style poznawcze – ogólna charakterystyka. Metody oceny: egazmin pisemny |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1.Łukaszewski W., Wielkie pytania psychologii. Gdańsk 2003 2.Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii .Gdańsk 2003 3.Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki tom I i II Gdańsk 2000 4.Zimbardo Ph.G. Psychologia i życie Warszawa 1999 Literatura uzupełniająca: 1.Kozielecki J., Główne idee współczesnej psychologii. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 1998 2.Nęcka E., Inteligencja. Geneza – struktura – funkcje. Gdańsk 2003 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: - Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii (spostrzeganie, wrażenia, pamięć, uczenie się, emocje, motywacje, myślenie,osobowość, inteligencja) - Wymienia i charakteryzuje podstawowe kierunki na gruncie psychologii Umiejętności: - Potrafi prawidłowo rozpoznawać i interpretować procesy emocjonalno- motywacyjne u siebie i innych osób - Wykorzystuje zdobytą wiedzę o procesach psychicznych człowieka do analizowania problemów indywidualnych i procesów społecznych - Różnicuje poszczególne kierunki psychologiczne, potrafi wskazać ich praktyczne zastosowanie - Wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania systemu kar i nagród Kompetencje społeczne: - Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczną Punkty ECTS: udział w wykładzie: 16 konsultacje: 5 przygotowanie do dyskusji: 5 przygotowanie do egzaminu: 16 Punkty ECTS: 3 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.