Fundamentals of Clinical Psychology
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-PSK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Fundamentals of Clinical Psychology |
Name in Polish: | Podstawy psychologii klinicznej |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | S1A_W05, S1A_W01, S1A_W09, S1A_W04 S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U07 S1A_K01, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K03 |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii klinicznej. Uczestnik wykładu zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu pracy z osobami z zaburzeniami osobowości, zaburzeniami psychicznymi, zaburzeniami odżywiania. Będzie potrafił rozpoznać choroby psychosomatyczne. |
Full description: |
(in Polish) Problematyka: 1.Wprowadzenie w problematykę psychologii klinicznej. 2. Funkcjonowanie człowieka w warunkach choroby. 3. Reakcje na chorobę, postawy wobec choroby chorego i jego otoczenia. 4.Sposoby rozumienia normalności i zdrowia. 5.Psychologia kliniczna dziecka. 6.Psychologiczne uwarunkowania chorób somatycznych (WZA, WZB) 7.Zaburzenia osobowości i schizofrenia. 8.Współczesne zagrożenia zdrowia: anoreksja, bulimia, otyłość, choroby serca. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1.Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka Tom 2. Warszawa: PWN 2.Kowalik S. Psychologia rehabilitacji Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. 3.Sek H. (2007) Psychologia kliniczna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom I i II 4.Strelau J. (2008). Psychologia Tom1 i 3, Gdansk: GWP 5.Wallen R. (1964) Psychologia kliniczna Warszawa: PWN, r.5,6 Literatura uzupełniajaca: 1.Antonowsky A.(1995) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia Fundacja IP-N, Warszawa 2.Józefik B.(red) (1996) Anoreksja i bulimia psychiczna. Wyd. CMUJ .Kraków 3.Sek H. (2001) Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd.Naukowe Scholar. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: - Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej - Opisuje funkcjonowanie człowieka chorego (zburzenia somatyczne, psychiczne, osobowości) - Wskazuje i opisuje problemy w funkcjonowaniu człowieka chorego, starszego, osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego Umiejętności: - Wykorzystuje zdobyta wiedze o procesach psychicznych człowieka chorego w analizie indywidualnych przypadków - Dostrzega różnice w funkcjonowaniu osób z poszczególnymi zaburzeniami - Potrafi wskazać metody oddziaływań pomocowych wobec poszczególnych trudności zdrowotnych Kompetencje społeczne: - Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu - Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób, prezentuje postawę etyczna |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) egzamin pisemny w formie pytań otwartych. ocena bardzo dobra - posiada rozległą wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, potrafi wskazać różnice między nimi, zna zasady skutecznego komunikowania się z pacjentem. ocena dobra - posiada dobrą wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, potrafi wskazać niektóre różnice między nimi, dobrze zna zasady skutecznego komunikowania się z pacjentem. ocena dostateczna - posiada przeciętną wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, niezbyt dobrze wskazuje różnice między zaburzeniami, zna podstawowe elementy skutecznej komunikacji z pacjentem ocena niedostateczna - nie zna omawianych zaburzeń, nie zapoznał się z zasadami komunikacji z pacjentem |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.