Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Fundamentals of Clinical Psychology

General data

Course ID: WS-SOZ-PS-PSK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Fundamentals of Clinical Psychology
Name in Polish: Podstawy psychologii klinicznej
Organizational unit: Institute Sociology
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

S1A_W05, S1A_W01, S1A_W09, S1A_W04

S1A_U01, S1A_U02, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U07

S1A_K01, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K03

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z zakresu psychologii klinicznej. Uczestnik wykładu zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu pracy z osobami z zaburzeniami osobowości, zaburzeniami psychicznymi, zaburzeniami odżywiania. Będzie potrafił rozpoznać choroby psychosomatyczne.

Full description: (in Polish)

Problematyka:

1.Wprowadzenie w problematykę psychologii klinicznej.

2. Funkcjonowanie człowieka w warunkach choroby.

3. Reakcje na chorobę, postawy wobec choroby chorego i jego otoczenia.

4.Sposoby rozumienia normalności i zdrowia.

5.Psychologia kliniczna dziecka.

6.Psychologiczne uwarunkowania chorób somatycznych (WZA, WZB)

7.Zaburzenia osobowości i schizofrenia.

8.Współczesne zagrożenia zdrowia: anoreksja, bulimia, otyłość, choroby serca.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

1.Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka Tom 2. Warszawa: PWN

2.Kowalik S. Psychologia rehabilitacji Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

3.Sek H. (2007) Psychologia kliniczna Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom I i II

4.Strelau J. (2008). Psychologia Tom1 i 3, Gdansk: GWP

5.Wallen R. (1964) Psychologia kliniczna Warszawa: PWN, r.5,6

Literatura uzupełniajaca:

1.Antonowsky A.(1995) Rozwikłanie tajemnicy zdrowia Fundacja IP-N, Warszawa

2.Józefik B.(red) (1996) Anoreksja i bulimia psychiczna. Wyd. CMUJ .Kraków

3.Sek H. (2001) Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wyd.Naukowe Scholar.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Wiedza:

- Definiuje podstawowe pojęcia na gruncie psychologii klinicznej

- Opisuje funkcjonowanie człowieka chorego (zburzenia somatyczne, psychiczne, osobowości)

- Wskazuje i opisuje problemy w funkcjonowaniu człowieka chorego, starszego, osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego

Umiejętności:

- Wykorzystuje zdobyta wiedze o procesach psychicznych człowieka chorego w analizie

indywidualnych przypadków

- Dostrzega różnice w funkcjonowaniu osób z poszczególnymi zaburzeniami

- Potrafi wskazać metody oddziaływań pomocowych wobec poszczególnych trudności zdrowotnych

Kompetencje społeczne:

- Zna własne możliwości w zakresie zdobywania wiedzy i rozumie potrzebę dalszego

kształcenia

- Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze przedmiotu

- Rozumie i docenia znaczenie uczciwości poznawczej w działaniach własnych i innych osób,

prezentuje postawę etyczna

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

egzamin pisemny w formie pytań otwartych.

ocena bardzo dobra - posiada rozległą wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, potrafi wskazać różnice między nimi, zna zasady skutecznego komunikowania się z pacjentem.

ocena dobra - posiada dobrą wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, potrafi wskazać niektóre różnice między nimi, dobrze zna zasady skutecznego komunikowania się z pacjentem.

ocena dostateczna - posiada przeciętną wiedzę z zakresu omawianych zaburzeń, niezbyt dobrze wskazuje różnice między zaburzeniami, zna podstawowe elementy skutecznej komunikacji z pacjentem

ocena niedostateczna - nie zna omawianych zaburzeń, nie zapoznał się z zasadami komunikacji z pacjentem

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)