Theories of Social Work
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-TPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Theories of Social Work |
Name in Polish: | Teorie pracy socjalnej |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie znaczenia teorii dla praktyki pracy socjalnej oraz prezentacja najważniejszych koncepcji teoretycznych w pracy socjalnej. Przywołane zostaną klasyczne teorie nauk społecznych mające wpływ na praktykę pracy socjalnej, jak również wybrane koncepcje współczesne. |
Full description: |
(in Polish) W ramach zagadnień wprowadzających przedstawiona zostanie najpierw istota poznania naukowego, a następnie ukazana będzie praca socjalna jak dziedzina refleksji naukowej i jej miejsce wśród innych nauk humanistycznych/społecznych. W dalszej części wykładu podjęty będzie problem znaczenia teorii dla praktyki pracy socjalnej. Kolejny blok tematów obejmuje wybrane klasyczne i współczesne teorie społeczne mające wpływ na pracę socjalną (zwłaszcza funkcjonalizm, strukturalizm, teoria systemów, teoria ról, symboliczny interakcjonizm, psychoanaliza i neopsychoanaliza, behawioryzm, analiza transakcyjna, feminizm, multikulturalizm, teoria krytyczna, postmodernizm). Prezentacja każdej z omawianych teorii będzie obejmować charakterystykę twórców i najważniejszych przedstawicieli, główne idee oraz możliwość zastosowania ich w odniesieniu do pracy socjalnej. Duży nacisk położony zostanie na identyfikację założeń antropologicznych i aksjologicznych poszczególnych teorii. |
Bibliography: | |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza EK_W 1 - Student umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. EK_W 2 - Student zna najważniejsze klasyczne teorie społeczne i ich związek z teoria i praktyką pracy socjalnej EK_W 3 - Student zna najważniejsze współczesne teorie społeczne i ich związek z teoria i praktyką pracy socjalnej. Umiejętności EK-U 1 - student potrafi przyporządkować koncepcje teoretyczne do różnych typów problemów społecznych. EK_U 2 - student potrafi zidentyfikować założenia antropologiczne i aksjologiczne poszczególnych teorii stosowanych w pracy socjalnej. Udział w wykładzie: 16 godzin Praca własna pomiędzy zajęciami: 14 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Razem: 60 godzin = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza EK_W 1-3 Ocena 2 (ndst) - student nie umie określić miejsca teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenia znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Nie orientuje się w najważniejszych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych oraz ich związkach z praktyką pracy socjalnej. Ocena 3/3+ (dst/dst +) - student w stopniu podstawowym umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Ogólnie orientuje się w najważniejszych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych oraz ich związkach z praktyką pracy socjalnej. Ocena 4/4+ (db/db+) - student wystarczająco umie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Orientuje się w najważniejszych klasycznych i współczesnych teoriach społecznych oraz ich związkach z praktyką pracy socjalnej. Ocena 5 (bdb) - student umie precyzyjnie określić miejsce teorii pracy socjalnej w obszarze nauk społecznych oraz samodzielnie i twórczo uzasadnić znaczenie znajomości teorii dla praktyki pracy socjalnej. Swobodnie porusza się w klasycznych i współczesnych teoriach społecznych dostrzegając ich związki z praktyką pracy socjalnej. Umiejętności EK_U 1-2 Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi przyporządkować żadnej koncepcji teoretycznej do żadnego typu problemu społecznego i nie potrafi zidentyfikować założeń antropologicznych i aksjologicznych teorii stosowanych w pracy socjalnej. Ocena 3/3+ (dst/dst+) - student w stopniu podstawowym potrafi przyporządkować wybrane koncepcje teoretyczne do niektórych typów problemów społecznych. Identyfikuje podstawowe założenia antropologiczne i aksjologiczne poznanych teorii stosowanych w pracy socjalnej. Ocena 4/4+ (db/db+) - student samodzielnie przyporządkowuje większość poznanych koncepcji teoretycznych do różnych typów problemów społecznych. Potrafi zidentyfikować założenia antropologiczne i aksjologiczne leżące u podstaw większości poznanych teorii stosowanych w praktyce pracy socjalnej. Ocena 5 (bdb) - student potrafi bezbłędnie przyporządkować wszystkie poznane koncepcje teoretyczne do różnych typów problemów społecznych. Samodzielnie i precyzyjnie identyfikuje założenia antropologiczne i aksjologiczne poszczególnych teorii stosowanych w pracy socjalnej. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.