Introduction to Social Work
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-WdPS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to Social Work |
Name in Polish: | Wprowadzenie do pracy socjalnej |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład poświęcony jest prezentacji podstawowych zagadnień z zakresu pracy socjalnej: jej genezy, ewolucji oraz współczesnych form realizacji. Zapoznaje słuchaczy ze specyfiką profesjonalnej działalności pomocowej, przy szczególnym uwzględnieniu praktyki pracy socjalnej w Polsce. |
Full description: |
(in Polish) Treść zajęć obejmuje omówienie: - historycznych źródeł pracy socjalnej i jej ewolucji od filantropii do działalności zawodowej - charakterystyki profesjonalnego wymiaru pracy socjalnej, jej metod, technik interwencji i obszarów praktyki - problematyki kształcenia do pracy socjalnej - współczesnych wyzwań stojących przed pracą socjalną - stanu i perspektyw pracy socjalnej w Polsce - etycznych aspektów pracy socjalnej |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Czarnecki P., Praca socjalna, Warszawa 2013. 2. Du Bois B., Miley K.K., Praca socjalna, t. I, II, Warszawa 1996. 3. Kamiński T., Etyka pracownika socjalnego, Częstochowa 2003. 4. Kamiński T., Praca socjalna i charytatywna, Warszawa 2004. 5. Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001. 6. Radwan-Pragłowski J., Frysztacki K., Miłosierdzie i praktyka. Społeczne dzieje pomocy człowiekowi, Katowice 2009. 7. de Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 1998 8. Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa 2011. 9. Skidmore R. A., Thackeray M. G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Katowice 1998. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: EK_W 1 - student zna genezę i kolejne etapy ewolucji działalności pomocowej EK_W 2 - charakteryzuje pracę socjalną jako działalność profesjonalną EK_W 3 - identyfikuje podstawowe metody pracy socjalnej EK_W 4 - wymienia i opisuje różne obszary praktykowania pracy socjalnej EK_W 5 - charakteryzuje sytuację pracowników socjalnych w współczesnej Polsce EK_W 6 - definiuje podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej Umiejętności: EK_U 1 - posługuje się terminologią z zakresu pracy socjalnej EK_U 2 - przyporządkowuje właściwe instytucje i formy wsparcia do określonych kategorii osób potrzebujących Kompetencje: Formuła wykładu nie służy kształtowaniu kompetencji społecznych Udział w wykładzie: 16 godzin Praca własna między zajęciami: 14 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Razem: 60 godzin = 2 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) EK_W 1-4 Ocena 2 (ndst) - student nie zna genezy i kolejnych etapów ewolucji działalności pomocowej, nie umie scharakteryzować pracy socjalnej jako działalności zawodowej, nie potrafi zidentyfikować podstawowych metod pracy socjalnej, nie umie wymienić i opisać obszarów praktyki pracy socjalnej, nie potrafi scharakteryzować sytuacji pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, nie umie zdefiniować podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej. Ocena 3 (dst) - student zna niektóre fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, pobieżnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi bardzo ogólnie zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i pobieżnie opisać kilka obszarów praktyki pracy socjalnej, potrafi w stopniu ogólnym scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie zdefiniować kilka podstawowych problemów etycznych w pracy socjalnej. Ocena 4 (db) - student zna istotne fakty z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, poprawnie charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, potrafi zidentyfikować podstawowe metody pracy socjalnej, umie wymienić i opisać obszary praktyki pracy socjalnej, potrafi samodzielnie scharakteryzować sytuację pracowników socjalnych we współczesnej Polsce, umie poprawnie zdefiniować podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej. Ocena 5 (bdb) - student swobodnie porusza się w faktach z zakresu genezy i ewolucji działalności pomocowej, wyczerpująco charakteryzuje pracę socjalną jako działalność zawodową, bezbłędnie identyfikuje podstawowe metody pracy socjalnej, wymienia i opisuje tradycyjne i nowe obszary praktyki, charakteryzuje aktualną sytuację polskich pracowników socjalnych oraz bezbłędnie definiuje podstawowe problemy etyczne w pracy socjalnej. EK_U 1-2 Ocena ndst (2) - student nie umie posługiwać się terminologią z zakresu pracy socjalnej, nie potrafi przyporządkować właściwych instytucji i form wsparcia do określonych kategorii osób potrzebujących. Ocena dst (3) - student posługuje się podstawowymi terminami z zakresu pracy socjalnej i potrafi przyporządkować niektóre instytucje i formy wsparcia do wybranych kategorii osób potrzebujących. Ocena db (4) - student poprawnie posługuje się większością terminów fachowych z zakresu pracy socjalnej, a także w większości przypadków umie właściwie przyporządkować instytucje i formy wsparcia do określonych kategorii osób potrzebujących. Ocena bdb (5) - student biegle posługuje się całą poznaną na zajęciach terminologia z zakresu pracy socjalnej i potrafi bezbłędnie przyporządkować instytucje i formy wsparcia do określonych kategorii osób potrzebujących. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.