Introduction to Sociology
General data
Course ID: | WS-SOZ-PS-WdScw |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Introduction to Sociology |
Name in Polish: | Wstęp do socjologii ćw. |
Organizational unit: | Institute Sociology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z przedmiotem socjologii, podstawowymi pojęciami socjologicznymi oraz socjologicznym językiem. Wykształcenie u studenta umiejętności rozumienia podstawowych terminów, pojęć i najważniejszych teorii socjologicznych, a także umiejętności stosowania kategorii socjologicznych do analizy społeczeństwa. Poznanie istoty socjologii oraz socjologicznego spojrzenia na świat. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: - Charakter socjologii i jej historyczny rozwój: kształtowanie się socjologii jako dyscypliny naukowej. Podstawowe pojęcia socjologii: definicja, przedmiot, cechy. Socjologia jako nauka wolna od wartości. Rzeczywistość w oczach socjologa, niesocjologa i pseudosocjologa. - Socjologiczne rozumienie kultury: kultura jako wytwór człowieka, wielość kultur, problem relatywizmu kulturowego i etnocentryzmu, dziedziny kultury, kultura symboliczna, problematyka kultury w socjologii. - Działania społeczne i interakcja społeczna: działania wspólne, interakcja społeczna, natura interakcji społecznej, teorie interakcji, interakcje proste, sieci interakcji. - Stosunki społeczne: interakcje (powtarzalne, regularne, regulowane), anatomia stosunków społecznych, typy stosunków społecznych. - Typy społeczeństw: społeczeństwa zanikające, społeczeństwa przemysłowe, społeczeństwa postindustrialne. Teorie zmiany społecznej. - Przestępczość i dewiacja: interpretacje zjawisk przestępczości i dewiacji (interpretacje biologiczne, interpretacje psychologiczne), socjologiczne teorie przestępczości i dewiacji. - Rodzina: rodzina w teorii socjologicznej, małżeństwa i rozwody w Polsce. Alternatywne formy życia małżeńskiego. Przemoc i nadużycia w życiu rodzinnym. Wartości w rodzinie. - Globalizacja: socjologiczne teorie globalizacji, przyczyny globalizacji, spór o globalizację, społeczno-kulturowe skutki globalizacji. Metody oceny: - obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Nie dopuszcza się nieobecności na ćwiczeniach, chyba, że jest to spowodowane stanami niezależnymi od studenta (choroba, nagłe sprawy rodzinne) - możliwość usprawiedliwienia takiej nieobecności; - zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu - 3 zajęcia poprzedzone będą krótkim sprawdzianem, za który można otrzymać od 0 do 3 punktów. W semestrze zimowym student musi uzyskać minimum 5 punktów ze wszystkich sprawdzianów. Minimalną ilość punktów, którą musi uzyskać student w rozliczeniu semestralnym, aby zdać przedmiot, to 5 pkt. a maksymalną 10. Skala ocen: 9 - 10 pkt bdb 8,5 db + 7 - 8 db 6 - 6,5 dst+ 5 - 5,5 dst < 4,5 ndst |
Bibliography: |
(in Polish) 1). Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 19-36 2). Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 75-91 3). Sztompka P. (2002), Socjologia, Kraków: Znak, s. 66-86. 4). Sztompka P. (2002), Socjologia, Kraków: Znak, s. 87-111. 5). Giddens A. (2004), Socjologia, Warszawa: PWN, s. 53-71. 6). Giddens A. (2004), Socjologia, Warszawa: PWN, s. 222-237 7). Majkowski W. (1995), Rodzina między grupą a instytucją w: Nauki o rodzinie, J.A. Kłys red., Szczecin: Ottonianum, s. 82-95; 8). Morawski W. (2002), Globalizacja, wyzwania i problemy, w: Wymiary życia społecznego, M. Marody red., Warszawa: Scholar, s. 516-529. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: student wie, czym jest socjologia, zna genezę dyscypliny, siatkę pojęciową oraz zna kluczowe dla dyscypliny teorie i koncepcje. Umiejętności: student czyta i interpretuje teksty socjologiczne z zakresu socjologii ogólnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów socjologicznych, analizuje wizualne materiały metodyczne wspierające formę ćwiczeń obligatoryjnych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Wyprowadza wnioski na podstawie przekazanych twierdzeń. Rozpoznaje przyczyny zmiany społecznej i poddaje je krytycznej analizie. Kompetencje społeczne: potrafi logicznie i następczo prowadzić dyskurs w zakresie rozumienia i wyjaśniania problematyki socjologii. Jest kreatywny, posiada umiejętność rozumienia i klasyfikacji zjawisk społecznych. ECTS: 1 ECTS = 16 godzin pracy pracy studenta udział w ćwiczeniach - 16 konsultacje - 4 lektura i analiza tekstów - 10 przygotowanie do kolokwiów - 18 SUMA GODZIN 48 [48:16=3] LICZBA ECTS - 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) - obecność na wszystkich zajęciach; - aktywna praca na ćwiczeniach, objaśnianie tekstu i dyskusja na zadany temat; - zaliczenie kolokwium, które odbywa się na każdych zajęciach z części materiału - za każde kolokwium można uzyskać 0-3 pkt: Progi punktowe ocen: 9 - 10 pkt bdb 8,5 db + 7 - 8 db 6 - 6,5 dst+ 5 - 5,5 dst < 4,5 ndst |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.